Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 3

Professorat: 

Carles Fernández Jané

Idiomes d'impartició


  • English

Competències


Competències bàsiques
  • B5_F Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

     

  • B5 Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

Competències específiques
  • E15_F Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència científica, fomentant activitats professionals que dinamitzin la investigació en fisioteràpia

     

  • E17_F Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats i destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta

     

  • E19_F Saber comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals

     

Competències transversals
  • T1_F Adquirir la capacitat per comunicar-se en una llengua estrangera i treballar en un context internacional

     

  • T2_F Demostrar capacitat d'organització i planificació

     

  • T3_F L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar

     

Descripció


La Confederació Mundial de Fisioteràpia (ER-WCPT) defineix la Fisioteràpia Basada en la Evidencia (FBE) com “un compromís per a utilitzar la major evidencia científica disponible en la toma de decisions clíniques sobre la cura d’un individu i que integra al seu torn tant el coneixement adquirit durant la pràctica professional como aquell obtingut a través de la investigació sistemàtica en un determinat camp.


Aquest concepte, derivat al seu torn de la Medicina Basada en la Evidencia, te com objectiu integrar dins la pràctica clínica habitual dels fisioterapeutes els coneixements teòrico-pràctics adquirits mitjançant l’experiència professional amb l’evidència científica actual en relació a les tècniques i teràpies utilitzades en fisioteràpia i les preferències i característiques específiques de cada pacient, amb l’objectiu final de proporcionar als nostres pacients/subjectes la millor atenció possible.


Al llarg d’aquesta assignatura aprofundirem en el concepte i significat de la FBE posant l’accent especialment en el seu aspecte més científic, intentant integrar-ho dins del raonament clínic i la presa de decisions en fisioteràpia mitjançant la lectura crítica d'estudis d'investigació actuals i el debat i intercanvi d'experiències i opinions

Continguts


Fisioteràpia basada en l’evidència.

  • Definició de preguntes clíniques
  • Cerca d'informació científica
  • Avaluació de l'evidència científica - Lectura crítica
  • Decissió clínica
  • Avaluació dels resultats

Sistema d'avaluació


Sistema d'avaluació

Ponderació 

SE1. Portafolis

40%

SE2. Exposició

20%

SE3. Examen

30%

SE4. Autoavaluació

10%

 

Per poder fer mitjana, caldrà treure un mínim de 5 sobre 10 al portafolis electrònic i 4 sobre 10 en l’examen final. Les activitats d'autoavaluació no son recuperables.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Recuperació:

En el cas de treure menys d'un 5 en el portafolis electrònic caldrà fer un examen que consistirà en la resolució d'un cas clínic

En el cas de treure menys d'un 4 en l'examen final, caldrà tornar a realitzar l'examen.

 

Bibliografia


Bàsic

Robert Herbert Gro Jamtvedt Judy Mead Kåre Birger Hagen; Practical Evidence-Based Physiotherapy (2nd edition). Elsevier 2005

Straus SE., Richardson WS, Glasziou P, Haynes RB. Medicina basada en la evidencia. Como ejercer y enseñar la MBA (3ª edición). Elsevier 2006

CASPE- Programa de Habilidades en Lectura Crítica Español https://redcaspe.org/