Que estàs buscant?
B5 Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
E14_F Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional, així com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions
E15_F Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència científica, fomentant activitats professionals que dinamitzin la investigació en fisioteràpia
E17_F Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats i destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta
E19_F Saber comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals
T2 Aplicar las tecnologías de la información y comunicación (TIC) al ámbito de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
T1 Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengües de presència significativa en l'àmbit científic.
El ràpid desenvolupament i creixement dels diversos àmbits de les Ciències de la Salut ha desembocat en la necessitat de sustentar la nosa pràctica clínica en l'evidència científica. Actualment ja no és suficient justificar la presa de decisions amb l'observació sinó que és precís objectivar i mesurar l'eficàcia i validesa de les nostres intervencions i tractaments.
Perquè els resultats d'un estudi de recerca siguin fiables i es puguin extrapolar a l'àmbit clínic, és necessari que tot el procés d'investigació es desenvolupi d'acord a una determinada metodologia i sistemàtica. Així mateix, la Bioestadística ha d'encarregar-se de definir, sintetitzar i interrelacionar les dades obtingudes amb la investigació amb l'objectiu de proporcionar una mesura objectiva sobre l'objecte d'estudi.
Per tant, l'objectiu d’aquesta assignatura és per una banda, ensenyar als estudiants les bases del mètode científic i proporcionar les bases i eines bàsiques
de treball per poder dissenyar, analitzar i, especialment, interpretar un projecte de recerca.
BLOC I: El mètode científic
Tema 1: Introducció a la recerca en Ciències de la Salut
Tema 2: Qualitat de l'evidència, error sistemàtic (biaix) i error aleatori (precisió)
Tema 3: Les fases de la investigació en Ciències de la Salut
Tema 4: L’ètica en investigació clínica.
Tema 5: Difusió de la recerca
BLOC II: Cerca i ús d'informació científica
Tema 6: Fonts d'informació i cerca bibligràfica
Tema 7: Citació bibliogràfica i gestors de referències bibliogràfiques
BLOC III: Bioestadística
Tema 8: Introducció a l’Estadística
Tema 9: Estadística descriptiva
Tema 10: Distribucions de probabilitat
Tema 11: Estadística inferèncial
Sistema d'avaluació |
Ponderació |
SE1. Portafolis |
15% |
SE2. Exposició |
25% |
SE3. Examen |
50% |
SE4. Autoavaluació |
5% |
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació |
5% |
Per aprovar l’assignatura es necessari obtenir una qualificació de 5/10 a l'examen final.
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar a l'examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens a l'examen final durant el període ordinari.
L’avaluació continuada no és recuperable.
Salamanca Castro, AB (2013). El aeiou de la investigación en enfermería. Madrid, Editorial FUDEN
Argimón JM, Jiménez J. (2019). Métodos de Investigación Clínica y Epidemiología (5ª ed.) (EN PAPEL). Elsevier.
Fletcher RH, Fletcher SW, Fletcher GS (2016). Epidemiologia clínica (5ª edición). Hospitalet de Llobregat (Barcelona). Editorial Lippincot Williams
and Wilkins. Wolkers Kluwer Health
Reyes A. (2013). Técnicas de búsqueda y uso de la información. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.