Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Carles Fernández Jané
Guillem Pera Blanco 

Idiomes d'impartició


  • Castellano
  • Català

Competències


Competències bàsiques
  • B5 Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

Competències específiques
  • E14_F Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional, així com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions

     

  • E15_F Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència científica, fomentant activitats professionals que dinamitzin la investigació en fisioteràpia

     

  • E17_F Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats i destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta

     

  • E19_F Saber comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals

     

Competències transversals
  • T2 Aplicar las tecnologías de la información y comunicación (TIC) al ámbito de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

  • T1 Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengües de presència significativa en l'àmbit científic.

Descripció


El ràpid desenvolupament i creixement dels diversos àmbits de les Ciències de la Salut ha desembocat en la necessitat de sustentar la nosa pràctica clínica en l'evidència científica. Actualment ja no és suficient justificar la presa de decisions amb l'observació sinó que és precís objectivar i mesurar l'eficàcia i validesa de les nostres intervencions i tractaments.


Perquè els resultats d'un estudi de recerca siguin fiables i es puguin extrapolar a l'àmbit clínic, és necessari que tot el procés d'investigació es desenvolupi d'acord a una determinada metodologia i sistemàtica. Així mateix, la Bioestadística ha d'encarregar-se de definir, sintetitzar i interrelacionar les dades obtingudes amb la investigació amb l'objectiu de proporcionar una mesura objectiva sobre l'objecte d'estudi.


Per tant, l'objectiu d’aquesta assignatura és per una banda, ensenyar als estudiants les bases del mètode científic i proporcionar les bases i eines bàsiques
de treball per poder dissenyar, analitzar i, especialment, interpretar un projecte de recerca.

Continguts


BLOC I: El mètode científic
Tema 1: Introducció a la recerca en Ciències de la Salut

Tema 2: Qualitat de l'evidència, error sistemàtic (biaix) i error aleatori (precisió)

Tema 3: Les fases de la investigació en Ciències de la Salut

  • Introducció
  • La pregunta d’investigació
  • Objectius i hipòtesis
  • Introducció i justificació
  • Tipus de dissenys epidemiològics
  • La població en estudi.
  • Eines per a la recollida de dades

Tema 4: L’ètica en investigació clínica.

Tema 5: Difusió de la recerca

BLOC II: Cerca i ús d'informació científica
Tema 6: Fonts d'informació i cerca bibligràfica

  • Fonts d'informació
  • Cerca bibliogràfica

Tema 7: Citació bibliogràfica i gestors de referències bibliogràfiques

  • Conceptes bàsics
  • Zotero

BLOC III: Bioestadística
Tema 8: Introducció a l’Estadística

  • Bases de dades
  • Paquets estadístics
  • Tipus de variables i escales de mesura

Tema 9: Estadística descriptiva

  • Taules de freqüència
  • Taules de contingència i categorització.
  • Índexs i taxes
  • Estimadors de tendència central
  • Estimadors de dispersió i de posició

Tema 10: Distribucions de probabilitat
Tema 11: Estadística inferèncial

  • Test d’hipòtesis
  • Tipus d’errors i p-valor
  • Estimadors puntuals
  • Intervals de confiança
  • Comparació de mitjanes
  • Comparació de proporcions
  • Correlació i regressió

 

Sistema d'avaluació


Sistema d'avaluació

Ponderació

SE1. Portafolis

15%

SE2. Exposició

25%

SE3. Examen

50%

SE4. Autoavaluació

5%

SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació

5%

Per aprovar l’assignatura es necessari obtenir una qualificació de 5/10 a l'examen final.
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar a l'examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens a l'examen final durant el període ordinari.
L’avaluació continuada no és recuperable.

Bibliografia


Bàsic

Salamanca Castro, AB (2013). El aeiou de la investigación en enfermería. Madrid, Editorial FUDEN

Argimón JM, Jiménez J. (2019). Métodos de Investigación Clínica y Epidemiología (5ª ed.) (EN PAPEL). Elsevier.

Fletcher RH, Fletcher SW, Fletcher GS (2016). Epidemiologia clínica (5ª edición). Hospitalet de Llobregat (Barcelona). Editorial Lippincot Williams
and Wilkins. Wolkers Kluwer Health

Reyes A. (2013). Técnicas de búsqueda y uso de la información. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.