Que estàs buscant?
E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components
E8_Dissenyar les necessitats d'il.luminació d'un espai en funció de les seves característiques i de l'objectiu final del producte a gravar, fotografia o video
E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi
La Nit proposa marcs de sentit dins dels quals circulen obres, que interpretem, i des dels quals llancem noves creacions. Aquests marcs de sentit són molt diversos i remeten des de als característics discursos de misteri i negativitat, fins a una certa exploració física i psicològica, a la relació amb la naturalesa i els astres o a convencions genèriques com el terror, entre altres. El propòsit d'aquesta assignatura és el d'accedir a una comprensió de la nocturnitat a través de la creació d'imatges segons diferents aproximacions, especialment culturals, on el resultat final és la consolidació d'una visió pròpia i un ús creatiu de la nit i la llum nocturna.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
L'assignatura tracta temes com els següents:
Avaluació continuada (70%):
Pràctiques de laboratori (d'obligada realització) 20%
Treball final 15%
Anàlisi fílmic 20%
Relat fotogràfic 15%
Examen final (30%):
Examen 30%
Per accedir a aquesta ponderació és imprescindible haver assolit una mitjana de 5 tant en l'avaluació continuada com en l'examen final. Si el/la estudiant té una mitjana menor en una de les parts, no accedeix a aquesta ponderació i suspèn amb la nota de la part suspesa.
La part d'avaluació continuada no és recuperable. La part d'examen és recuperable a l'examen de recuperació. Per accedir al càlcul ponderat de la nota és necessari aconseguir una nota de 5 a la recuperació.
La no realització d'un exercici o l'incompliment dels terminis o formes establerts per part dels professors per a la seva realització suposa una qualificació de zero.
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.
Alekan, Henri (1984). Des lumières et des ombres. Le Sycomore.
Barreiro González, Mª Soliña (2011). La mirada obsesiva: imágenes del tiempo en el cine de vanguardia europeo de los años 20″ [Tesis doctoral, Universidad Pompeu Fabra]. http://hdl.handle.net/10803/31884
Barthes, Roland (1993). Elementos de semiología. Paidós.
Baxter, Peter (1975). On the History and Ideology of Film. Lighting Screen, 16(3), 83-106.
Calvillo Cortés, Amparo Berenice (2010). Luz y Emociones: Estudio sobre La Influencia de la Iluminación Urbana en las Emociones; tomando como base el Diseño Emocional [Tesis doctoral, UPC]. http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/6138/TABCC1de1.pdf?sequence=1
Casanovas, Cristòfol (2013). La nocturnitat en la il·luminació dels clips musicals actuals [TFM, UOC]. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/handle/10609/36001
Castillo Martínez de Olcoz, Ignacio Javier (2005). El sentido de la luz. Ideas, mitos y evolución de las artes y los espectáculos de la luz hasta el cine [Tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. http://www.tdx.cat/handle/10803/1378
Gunning, Tom (2003). Loïe Fuller and the Art of Motion: Body, Light, Electricity, and the Origins of Cinema, en Richard Allen y Malcolm Turvey, Camera Obscura, Camera Lucida. Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1515/9789048505067-006
Keimig, Lance (2012). Fotografía nocturna. Omega.
Metz, Ch. (2001). El significante imaginario. Psicoanálisis y cine. Barcelona: Paidós.
Navarro (Ed.), Pesadillas en la oscuridad. Madrid: Valdemar.
Rubio, Mario (2014). El fotógrafo en la noche. Mario Rubio.
Schrader, Paul (1972). Notes on Film Noir. Film Comment, 8(1), 8-13. [Versión en español: http://www.historiadeltraje.com.ar/archivos/notas%20sobre%20el%20film%20noir%20paul%20schrader.pdf]
Shaeffer, Dennis, y Salvato, Larry (1992). Maestros de la luz. Conversaciones con directores de fotografía. PLOT.
Tanizaki, Junichiro (2010). Elogio de la sombra. Siruela.
VV. AA. (2009). La sombra. Thyssen-Bornemisza.
Vernet, Marc (2009). Photo, peinture, théâtre : éclairages de nuit à la Triangle. Cinemarchives. http://cinemarchives.hypotheses.org/627
Vieira, Mark A. (2019). Darkness, Darkness: The Films of Val Lewton: Looking Back at a B-Movie Master. https://brightlightsfilm.com/wp-content/cache/all/darkness-darkness-films-val-lewton-looking-back-b-movie-master/#.XI-1tShKhPY