Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Judith Turrión Prats

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Judith Turrión Prats

Curs acadèmic: 2024

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

  • CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències específiques
  • CE1. Interpretar conceptes econòmics bàsics i el raonament econòmic, així com el funcionament microeconòmic i macroeconòmic.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Formular raonaments crítics i ben argumentats, emprant per a això terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments.

  • CT4. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.

  • CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.

  • CT6. Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic.

  • CT7. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar sol·lucions.

Presentació de l'assignatura


L’objectiu de l’assignatura és oferir una visió del funcionament de l’economia oberta als mercats internacionals. S’introdueixen els aspectes més rellevants associats al comerç i les finances internacionals  i els processos d’integració econòmica amb la finalitat de que l’alumne adquireixi una visió rigorosa i actualitzada dels principals problemes i perspectives de l’economia mundial.

Continguts


Part 1: Macroeconomia d’una economia oberta i mercats de divises

  • La comptabilitat nacional i la balança de pagaments.
  • Tipus de canvi i mercats de divises.
  • La producció nacional i tipus de canvi.
  • Tipus de canvi fixos i la intervenció al mercat de divises.

Part 2: Teoria del comerç internacional

  • El model de Ricardo.
  • Factors específics i distribució de la renta.
  • Model de Heckscher-Ohlin.
  • El Model Estàndard de Comerç.

Part 3: Empreses multinacionals

  • Economies externes d’escala i outsorcing.
  • Mercats especialitzats.
  • Decisions d’exportació i contractació externa – internacionalització.
  • Estructures del mercat no competitives i el fenomen d’internalització.

Part 4: Política comercial internacional

  • Els instruments de la política comercial internacional.
  • L'economia política de la política comercial.
  • Controvèrsies sobre les polítiques comercials.

 

 

Activitats i sistema d'avaluació


L'avaluació consisteix en dues parts:

Avaluació contínua (50%)
  Activitats per a fer en classe al finalitzar cadascun dels temes. Per a lliurar-les, l'assistència és obligatòria i no es poden recuperar.

Examen final (50%).
  S'examina tota l'assignatura. Per a aprovar, és necessari tenir mínim 5 sobre 10 en aquest exam.

Recuperació:
Només els alumnes que hagin suspès l'examen tindran dret a la recuperació. L'avaluació continua no és recuperable.A l'examen de
recuperació s'examina tota l'assignatura. Un alumne que no s'hagi presentat a l'examen final NO pot presentar-se a la recuperació.

 

Bibliografia


Bàsic

KRUGMAN, Paul; OBSTFELD, Maurice; MELITZ, Marc (2022) International Economics: Theory and Policy, 12th Global Edition, Pearson Education. (Existe versión en castellano, la última edición de 2016). 

Complementària

AUBOIN, Marc; RUTA, Michele (2013) The relationship between exchange rates and international trade: a literature review. World Trade Review, Vol. 12, no 3, p. 577-605.

CORE (2021) The Nation and the World Economy. Chapter 18 of the online book "The Economy" by the CORE Project (also available in Spanish).

PUGEL, Thomas (2020) "International Economics". McGraw-Hill Education; 17th Edition.

WTO and  UNCTAD (2012) "A Practical Guide to Trade Policy Analysis". World Trade Organization and United Nations Conference on Trade and Development. Available on their website: https://www.wto.org/english/res_e/publications_e/practical_guide12_e.htm