Que estàs buscant?
CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
CE1. Interpretar conceptes econòmics bàsics i el raonament econòmic, així com el funcionament microeconòmic i macroeconòmic.
CE2. Definir la política de l'empresa en entorns internacionals i infondre una dimensió global i internacional als negocis empresarials.
CE3. Analitzar i valorar els estats comptables, avaluar el rendiment econòmic i elaborar informes financers.
CE4. Avaluar i definir les polítiques de personal d'una empresa o organització empresarial, seleccionar equips de treball, definir perfils i establir necessitats de personal.
CE5. Analitzar contextos empresarials, identificar mercats i clients i establir estratègies de màrqueting mitjançant la utilització de tècniques avançades i innovadores.
CE6. Interpretar normativa legal i d'organització institucional i gestionar informació d'àmbit empresarial.
CE7. Elaborar projectes i propostes d'empreses innovadores..
CE8. Organitzar les operacions productives de l'empresa.
CE9. Utilitzar instruments matemàtics i eines avançades d'estadística per a la presa de decisions.
CE10. Reconèixer i comprendre els mecanismes d'innovació i emprenedoria i desenvolupar una idea de negoci.
CE11. Analitzar i valorar l'entorn cientificotecnològic i econòmic, per buscar oportunitats innovadores i establir processos necessaris per adaptar l'organització.
CE12. Generar habilitats estratègiques contemplant l'entorn com un projecte.
CE13. Crear connexions entre persones, col·laboradors i empreses posant en contacte a gent que en circumstàncies normals no coincidirien.
CE14. Identificar els sectors emergents i les estratègies d'innovació empresarial.
CE15. Reunir i interpretar dades per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial.
CE16. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una tercera llengua estrangera.
CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta enfront del canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.
CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.
CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.
CT3. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.
CT4. Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària.
CT5. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves.
Aquesta assignatura pretén aprofundir en les bases del mètode científic i proporcionar a l'estudiant les eines bàsiques de treball per a poder dissenyar i executar un projecte de recerca. D'altra banda, millorar les seves habilitats per a utilitzar una sèrie d'instruments i eines que li permetin gestionar els diferents passos del procés de recerca amb major eficiència i comunicar els seus resultats amb major eficàcia: eines de recerca i gestió d'informació; de processament i edició de text; d'organització i tractaments de dades; i de presentació i comunicació de resultats.
Així mateix, conèixer i dominar les característiques del mètode científic te una importància crucial en el món de l'empresa: establir preguntes, observar acuradament la realitat a través de la recol·lecció de dades i fets contrastables, formular i contrastar hipòtesis, extreure conclusions i reformular els problemes i preguntes que ens fem és fonamental en el funcionament dels mercats, empreses i organitzacions.
Aquesta assignatura planteja els següents objectius específics:
NOTA: Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent. El Tecnocampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
Sessions teòriques
MD1.Classe magistral: Sessions de classe expositives basades en l'explicació del professor en la qual assisteixen tots els estudiants matriculats en l'assignatura
MD4. Càpsules de vídeo: Recurs en format vídeo, que inclou continguts o demostracions dels eixos temàtics de l'assignatura. Aquestes càpsules estan integrades en l'estructura de l'assignatura i serveixen als estudiants per a revisar tantes vegades com faci mancada els ideïs o propostes que el professor necessita destacar dels seves classes
Aprenentatge dirigit
MD5. Seminaris: Format presencial en petits grups de treball. Són sessions lligades als sessions presencials de l'assignatura que permeten oferir una perspectiva pràctica de l'assignatura i en la qual la participació de l'estudiant és clau
MD6. Debats i fòrums: Conversis presencials o online, segons els objectius que el professor responsable de l'assignatura persegueixi. Els debats tenen una data d'inici i fi i estan dinamitzats pel professor
Aprenentatge autònom
MD10. Recerca i lectura crítica d'articles. Els estudiants parteixen d'una hipòtesi de treball que desenvoluparan, seguint els fases de la metodologia de recerca, entre els quals la lectura crítica d'articles
MD11. Tutories no presencials: per als quals l'alumne disposarà de recursos telemàtics com el correu electrònic i els recursos de l'aula virtual.
BLOC I: L'activitat investigadora en les ciències socials
Mòdul 1
0. El treball en equip. Dinàmiques per a l’èxit
1. El procés científic. Les fases de la recerca en ciències socials
1.1. Definició del problema (observació de la realitat, estat de l'art, marc teòric)
1.2. Formulació d'objectius i hipòtesis
1.3. Recopilació i anàlisi de dades
1.4. Contrast d'hipòtesi
1.5. Anàlisi de resultats
1.6. Conclusions
Mòdul 2
2. Les fonts d'informació
2.1. Tipus de fonts d'informació
2.2. Anàlisi de les fonts i avaluació de la informació (autoria, rellevància, fiabilitat, actualitat, etc.)
2.3. Fonts d'informació en l'àmbit de l'empresa
2.4. Cercadors específics (Google Scholar, Scopus, etc.) i paraules clau
2.5. Fonts d'informació
3. Introducció a la lectura crítica d'articles científics i treballs acadèmics
3.1. Tipus de treballs acadèmics
3.2. Estructura i planificació d'un article (introducció, cos i conclusions)
4. Gestió de fonts i citació bibliogràfica
4.1. Per què citar? El plagi en els treballs científics i acadèmics
4.2. Com citar? Metodologies i estils (Vancouver, APA)
4.3. Gestors de referències bibliogràfiques (Mendeley)
BLOC II. Presentació escrita de treballs de recerca
Mòdul 3
5. L'escriptura científica
5.1. L'estil i la gramàtica del text científic i acadèmic
5.2. Estratègies de comunicació escrita
6. Organització del treball escrit
6.1. Introducció
6.1.1. Establir el context, els antecedents i/o la importància del tema.
6.1.2. Presentar el problema/controvèrsia en el camp d'estudi
6.1.3. Definir el tema i/o els termes clau utilitzats en el document
6.1.4. Indicar l'objectiu concret de la recerca o treball acadèmic
6.1.5. Proporcionar una visió general de l'abast i els mètodes emprats
6.1.6. Explicar breument l'estructura del treball
6.2. Cos del treball segons el tipus de text
6.2.1. Exposició del context / fets
6.2.2. Revisió de la literatura, marc teòric
6.2.3. Objectius específics, hipòtesis
6.2.4. Metodologia
6.2.5. Principals resultats
6.3. Conclusions segons tipus de text
6.3.1. Resum de les principals idees
6.3.2. Principals resultats i discussió de les seves implicacions
6.3.3. Limitacions del treball
6.3.4. Futures recerques
7. Edició i presentació de documents escrits
7.1. Eines dels processadors de text per a organitzar la informació: estils, taules de continguts, notes al peu, paginació i marges, inserir taules, gràfics, etc.
7.2. Vinculació amb Mendele
BLOC III. La informació quantitativa i qualitativa. Recollida i anàlisi
Mòdul 4
8. Introducció: El disseny de la recerca
9. Metodologies quantitatives vs. qualitatives
9.1. Definició i diferències
9.2. Criteris de selecció
10. El procés de recollida de dades
10.1. Tipus de fonts: fonts primàries vs. secundàries
10.2. Població i mostra: tipus de mostreig
10.3. Definició i tipus de variables
10.4. Mètodes de recollida i tècniques d'anàlisis de dades: quantitatius vs. qualitatius
11. Eines per a processar dades i produir resultats
11.1. Introducció general als fulls de càlcul i les seves eines bàsiques
11.2. Resumir, presentar i analitzar dades. Sintetitzar informació en figures i taules
BLOC IV. Presentació oral de treballs de recerca
Mòdul 5
12. Elements de la comunicació
12.1. Diferències entre comunicació escrita i oral
12.2. Objectius d'una presentació
13. Estratègies de comunicació oral
13.1. Característiques del discurs oral
13.2. El llenguatge no verbal i paraverbal
13.3. Anàlisi i pràctica de discursos orals
14. Planificació, disseny i execució de presentacions acadèmiques i professionals. Què presentar del meu treball escrit?
14.1. Com s'organitza i dissenya la presentació.
14.2. La redacció i pràctica del discurs.
14.3. Document (i altres recursos) de suport a l'exposició.
14.4. Maneig efectiu del temps.
14.5. Eines per a elaborar el document (i altres recursos) de suport a l'exposició: Programari similar a PowerPoint (crear diapositives i introduir objectes de text, imatges i gràfics, configurar el slide màster…)
14.6. Assajar la posada en escena (temps, tics de parla i gestuals, gravar la presentació, etc).
14.7. Com afrontar la defensa.
A més dels sessions de l'equip docent, existeixen activitats individuals i grupals.
Les activitats individuals tenen per objectiu:
Les activitats grupals tenen per objectiu bàsic:
AVALUACIÓ CONTÍNUA (70%)
Bloc I (10%)
Bloc II (10%)
Bloc III (20%)
Bloc IV (10%)
Treball final (20%)
Document de Word amb el reporting complet del treball de recerca.
Aquest treball es qualificarà amb una rúbrica que té en compte el treballat durant tot el curs. Cada professor avaluarà els ítems de la rúbrica que corresponguin al seu mòdul.
EXAMEN FINAL (30%)
Consistirà en una prova escrita en el qual s'avaluaran conceptes del mètode científic i altres temes substantius inclosos en cada mòdul del curs.
RECUPERACIÓ
Per a aprovar l'assignatura serà necessari:
(a) La nota de l'examen d'aquest bloc sigui igual o inferior a 4 sobre 10.
(b) La nota global de les activitats d'aquest bloc sigui igual o inferior a 4 sobre 10.
L'activitat serà, en qualsevol cas, individual.
Amat Salas, O., Rodrigo de Larrucea, J., & Rocafort Nicolau, A. (2017). Com fer recerca?: treball de final de grau, tesi de màster, tesi doctoral i altres projectes de recerca (Primera ed). Barcelona: Profit Editorial.
Lluch, G., & Nicolás, M. (2015). Escriptura acadèmica: planificació, documentació, redacció, citació i models. Barcelona: Editorial UOC.
Turull, A., Ardanuy Baró, J., Arroyo i Amayuelas, E., & Arroyo i Amayuelas, E. (2017). Tècniques de treball i de comunicació: instrumentàrium per a les ciències jurídiques i socials. Barcelona: Huygens Editorial