Des de TecnoCampus seguim apostant per a les competències tècniques dins l’àmbit de la salut. Es vol potenciar la qualitat docent mitjançant l’adopció de metodologies actives i centrades en l’estudiant que afavoreixen un aprenentatge significatiu i basat en l’experiència. Dotar el professorat de competències específiques per al disseny, implementació i avaluació de sessions de simulació clínica, incloent-hi la gestió de l’escenari, l’ús de maniquins o actors, i la conducció d’un debriefing estructurat.
L’objectiu del curs es:
- Conèixer els fonaments de la simulació clínica com a metodologia docent, incloent els seus principis pedagògics, beneficis i aplicacions específiques en fisioteràpia.
- Identificar els diferents tipus de simulació (alta, mitjana i baixa fidelitat, simulació amb pacients estandarditzats, simulació híbrida) i la seva adequació segons els objectius d’aprenentatge.
- Dissenyar escenaris de simulació bàsics adaptats a la formació en fisioteràpia, tenint en compte les competències a desenvolupar, el nivell dels estudiants i la complexitat clínica.
- Aprendre a gestionar una sessió de simulació: preparació de l’escenari, briefing, execució i conducció del debriefing.
- Adquirir habilitats per a la conducció del debriefing, promovent una reflexió crítica, segura i orientada a l’aprenentatge de l’alumnat.
El contingut del curs és el següent:
BLOC 1. Introducció a la simulació clínica
- Fonaments teòrics de la simulació clínica
- Objectius de la simulació clínica
- Tipus de simulació (baixa, mitjana i alta fidelitat)
- SimZones (0-1-2-3-4)
- Estructura de la metodologia en simulació clínica
- Estàndards de qualitat en la pràctica de simulació clínica
- Beneficis i limitacions de la simulació a l’educació en salut
- DAFO simulació clínica
BLOC 2. Prebriefing i debriefing
- Què és el prebriefing? Estratègies per promoure un entorn segur i de confiança
- Què és el debriefing? Eines per desenvolupar l’aprenentatge reflexiu
- Models de debriefing
- El rol del docent durant la simulació: facilitador vs. avaluador
- Instruments d’avaluació (rúbriques, checklists)
BLOC 3. Disseny d’escenaris en simulació
- Components clau d’un escenari: objectius, guió, briefing, simulació i debriefing.
- Guions de simulació; construcció pas a pas ( alumnat, facilitador, ator/actriu)
- Adaptació dels escenaris al nivell de l’estudiant
- Materials i recursos necessaris.
- Taller pràctic: Disseny col·laboratiu d’un escenari senzill
BLOC 4. Execució d’un escenari de simulació
- Taller pràctic: Prebriefing i Debriefing
Informació de la sessió:
| DURADA DE LA FORMACIÓ: 8 hores DIES: dimarts 15, dijous 17 i dilluns 21 de juliol HORARI: 15/07 i 17/07 de 10h a 13h i el 21/07 de 09:30h a 11:30h MODALITAT: Presencial LLOC D'IMPARTICIO: Aula 613 TCM6 DESTINAT A: Al PDI permament i PDI associat de Fisioteràpia FORMADOR: Anabel Casanovas i Marc Terradellas Professor/a doctor/a al Grau en Fisioteràpia i a la Doble titulació Grau en Fisioteràpia i Grau en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport |
T'hi esperem!