Que estàs buscant?
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Realitzar els processos d'ensenyament-aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport, amb atenció a les característiques individuals, col.lectives i contextuals de les persones
Promoure la formació d'hàbits perdurables i autònoms de pràctica de l'activitat física i de l'esport
Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i de l'esport
Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre els aspectes psicològics i socials de l'ésser humà
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Desenvolupar habilitats de lideratge, relació interpersonal i treball en equip
L’assignatura optativa de Psicologia de les lesions aporta als alumnes de CAFE els coneixements bàsics sobre els aspectes psicològics que es donen
durant el procés de les lesions esportives.
Aquests coneixements són aplicables per a la majoria de sortides professionals (monitor de fitness, entrenador personal, preparador físic, tècnic esportiu...)
perquè permeten entendre i connectar millor amb les persones lesionades amb qui aquests professionals podran treballar i perquè són una ajuda de cara a
poder optimitzar millor les dinàmiques de readaptació.
El plantejament de l’assignatura (semipresencial i amb dinàmiques molt participatives) suposa treballar tant de manera individual i autònoma com també en
grups i participar en els treballs i exercicis programats.
Els objectius de l’assignatura són:
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
Identificar els requisits psico i sociomotors de les habilitats de diversos esports i activitats esportives, coneixent els elements tecnicotàctics que els
estructuren i executar-los bàsicament.
Aquesta és una assignatura semipresencial. Això vol dir que hi ha una part % de l’assignatura que es fa de forma presencial, a l’aula, amb diferents activitats individual o en grups d’estudiants i un % de l’assignatura que es treballa de forma autònoma, fora de l’aula.
La metodologia en assignatures semipresencials requereix de la responsabilitat de l’estudiant, i de la seva bona gestió del temps.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:
Activitats |
Descripció |
ECTS |
Sessions presencials a l’aula (exposició de teoria, seminaris, tutories personalitzades) |
Exposicions teòriques amb suport audiovisual, simulacions, jocs de rol, treball en grups, aplicació de la pràctica a la teoria, aprenentatge basat en problemes (ABP), presentacions per part dels estudiants, simulacions |
1.2 |
Treball autònom |
Estudi personal, solució de problemes, cerques d’informació (bibliografia, webgrafia),treballs guiats (qüestionaris, wikis, debats, fòrums..), reproducció de models, càpsules de vídeo, solució de problemes |
4.8 |
Tant en les sessions presencials com en el treball autònom, l’estudiant treballarà de forma individual i en grups de treball.
Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, elaboració de
treballs.
Tema 1. Antecedents de les lesions esportives (PRE-LESIÓ)
Tema 2. Prevenció de lesions (PRE-LESIÓ)
Tema 3. Gestió psicològica de la lesió (DURANT LA LESIÓ)
Tema 4. Readaptació i situacions especials (POST-LESIÓ)
La següent taula inclou les activitats formatives i la metodologia que seran utilitzades, incloent els crèdits assignats a casa una de les activitats. A través
d'aquestes activitats s'intenta promoure la participació de l'alumne en classe, el treball interactiu amb la resta dels seus companys, així com un aprenentatge
autònoma fora d'ella.
Activitat |
ECTS |
Metodologia |
||
Presencial |
||||
Sessions teòriques |
0.8 |
Classes magistrals, dirigides al debat i aclariment de continguts, i a discussió sobre lectures. Sessions presencials amb material audiovisual
|
||
Treball grupal |
0.4 |
Jocs de rol, aprenentatge basat en problemes, aplicació pràctica de la teoria.
|
||
Estudi i treball autònom |
3.6 |
Solució problemes, recerques bibliogràfiques, estudi personal.
|
||
Virtual |
||||
Sessions teòriques |
0.8 |
Càpsules de vídeo, presentacions, articles, locucions, animacions, etc.
|
||
Treball guiat |
0.4 |
Aprenentatge guiat: qüestionaris, debats, fòrums, wikis, etc.
|
L'adquisició de competències per part de l'alumne/a serà valorada a través del sistema d'avaluació contínua i a través d’un examen final.
Avaluació Continua
Té una ponderació total del 60% de la nota global de l’assignatura. Per tal de tenir dret a l’examen final, l’estudiant ha d’aprovar l’avaluació continuada (nota mínima un 5). Si es suspèn l’avaluació continuada, automàticament es suspèn l’assignatura.
Activitat |
Descripció |
Ponderació |
Criteri per poder fer mitjana |
Treball individual |
Anàlisi de l'experiència personal d'una lesió |
15% |
Entrega obligatòria Qualsevol nota (la mitjana total de l'avaluació |
Treball en parelles |
Aportar un cas d'un esportista lesionat |
15% |
Entrega obligatòria Qualsevol nota (la mitjana total de l'avaluació |
Treball en grup |
Disseny d'un programa per prevenir les lesions: com aplicar la teoria a la pràctica concreta d'un club, equip o grup |
15% |
Entrega obligatòria Qualsevol nota (la mitjana total de l'avaluació |
Treball individual |
Gestió psicològica de la readaptació d'un/a esportista lesionat |
15% |
Entrega obligatòria Qualsevol nota (la mitjana total de l'avaluació |
Examen Final
L’examen final té una ponderació total del 40% de la nota global de l’assignatura i consistirà en la resolució de casos.
Sistema de recuperació
Hi haurà un examen de recuperació que es farà a principi del següent trimestre. D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
Es guardaran les notes de seminaris, treballs per fer mitja amb l'examen de recuperació. En el cas de suspendre, els alumnes hauran de cursar l'assignatura al següent any i no es guardarà cap nota.
Activitat avaluadora en el període de recuperació |
Ponderació |
Examen |
40% |
IMPORTANT: La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Ramírez, A., Alzate, R. & Lázaro, I. (2002). Efectos psicológicos de la lesión deportiva. Revista Motricidad, 9, 209-224
Weinberg, R. S., i Gould, D. (1996). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel Psicología.
Ortín, F. J., Garcés de los Fayos, E. J. & Olmedilla, A. (2010). Influencia de los factores psicológicos en las lesiones deportivas. Papeles del
Psicólogo, 31(3), 281-288.
Williams, J. (1991). Psicologia aplicada al deporte. Madrid: Biblioteca nueva.
Palmeira, A. (1998). Antecedentes psicológicos de la lesión deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 8(1), 117-132.
Abenza, L. (2012). Psicología y lesiones deportivas: un análisis de factores de prevención, rehabilitación e intervención psicológica. Cultura, Ciencia
y Deporte, 7(19), 70.
Olmedilla, A., Rubio, V. J., & Ortega, E. (2015). Predicting and preventing sport injuries: The role of stress. In Hopkins, G. Sports injuries (pp. 87-
104). New York: Nova Publisher Inc.
Ortín, F. J., et al. (2014). Variables psicológicas e intervención en el periodo postlesión en el contexto deportivo. Revista de psicología del deporte,
vol. 23, 2, 465-471.
Buceta, J.M. (1996). Psicología y lesiones deportivas: Prevención y rehabilitación. Madrid: Dyckinson. (Link a Editorial. Consultar disponibilitat a la
Biblioteca)
Gordon, S. (1987) La psicología del deporte y el deportista lesionado. Apunts Medicina de l’Esport (Castellano), 24, 91, 47-56
Muñoz, A. (2017). Aspectos psicológicos del deportista lesionado. Fundamentos y modos de intervención para una mejor y más rápida
recuperación. Madrid: Tutor.
Podlog, L., Heil, J., & Schulte, S. (2014). Psychosocial factors in sports injury rehabilitation and return to play. Physical medicine and rehabilitation
clinics of North America, 25(4), 915-930.