Que estàs buscant?
B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que demostren mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científica o ètica
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
EFB6_Coneixement adequat del concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa. Organització i gestió d'empreses
EIS1_Capacitat per a desenvolupar, mantenir i avaluar serveis i sistemes software que satisfacin tots els requisits de l'usuari i que es comportin de forma fiable i eficient, siguin assequibles de desenvolupar i mantenir i compleixin normes de qualitat, aplicant les teories, principis, mètodes i pràctiques de l'enginyeria del software
EIS2_Capacitat per a valorar les necessitats del client i especificar els requisits software per a satisfer aquestes necessitats, reconciliant objectius en conflicte, mitjançant la cerca de compromisos acceptables, dins de les limitacions derivades del cost, del temps, de l'existència de sistemes ja desenvolupats i de les pròpies organitzacions
EIS3_Capacitat per donar solució a problemes d'integració en funció de les estratègies, estàndards i tecnologia disponibles
EIS4_Capacitat d'identificar i analitzar problemes i dissenyar, desenvolupar, implementar, verificar i documentar solucions software sobre la base d'un coneixement adequat de les teories, models i tècniques actuals
EIS5_Capacitat d'identificar, avaluar i gestionar els riscos potencials associats que es puguin presentar
EIS6_Capacitat per a dissenyar solucions apropiades en un o més dominis d'aplicació, utilitzant mètodes de l'enginyeria del software que integren aspectes ètics, socials, legals i econòmics
ESI1_Capacitat per integrar solucions de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions i processos empresarials per a satisfer les necessitats d'informació de les organitzacions, permetent arribar als seus objectius de forma efectiva i eficient, aconseguint així avantatges competitives
ESI2_Capacitat per determinar els requisits dels sistemes d'informació i comunicació d'una organització, atenent a aspectes de seguretat i compliment de la normativa i legislació vigent
ESI3_Capacitat per participar activament en l'especificació, disseny, implementació i manteniment dels sistemes d'informació i comunicació
ESI4_Capacitat per comprendre i aplicar els principis i pràctiques de les organitzacions, de manera que puguin exercir com a enllaç entre les comunitats tècniques i de gestió d'una organització i participar activament en la formació dels usuaris
ESI5_Capacitat per comprendre i aplicar els principis de l'avaluació de riscos i aplicar-los correctament en l'elaboració i execució de plans d'actuació
ESI6_Capacitat per comprendre i aplicar els principis i les tècniques de gestió de la qualitat i de la innovació tecnològica en les organitzacions
T1_Que els estudiants coneixin un tercer idioma, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit, d'acord amb les necessitats que tindran les graduades i els graduats a cada titulació
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
En aquesta assignatura es veurà una visió global de les tres arquitectures dels sistemes d'informació més usades avui en dia a la indústria. En primer lloc, dues arquitectures monolítiques on totes les funcionalitats són en un sol mòdul: arquitectura per capes i també veurem la família de les arquitectures "clean" o hexagonals que separen el domini i els controladors d'aplicació de l'exterior. Aquesta segona arquitectura (la clean) facilita la separació de les funcionalitats en mòduls diferents. En tercer lloc, explorarem les arquitectures basades en microserveis que busquen separar les funcionalitats en aplicacions independents però interconnectades. Veurem els avantatges i inconvenients de cadascuna d'elles tot fent referència a les conseqüències que tenen en l'organització dels equips que desenvolupen i gestionen els Sistemes d'Informació. També introduirem eines relacionades amb el DevOps com ara els contenidors i el concepte de servidor immutable. Durant el curs, desenvoluparem un projecte que usarà les arquitectures hexagonals i les basades en microserveis.
Ús de les IA Generatives en l'assignatura
En aquesta assignatura, s'estableix com a requisit l'ús de la intel·ligència artificial generativa (IAG) per a l'elaboració de les pràctiques i l'examen pràctic. El codi que es lliuri ha de complir amb l'arquitectura de programari i les pràctiques de programació establertes. Per tant, és indispensable que l'estudiant sàpiga discernir el moment adequat per utilitzar la IAG, així com mantenir un sentit crític davant els resultats que aquesta ofereix. Així mateix, serà indispensable que l'estudiant adquireixi la competència de dissenyar prompts efectius per tal d'obtenir un codi de la màxima qualitat.. És important destacar que l'estudiant és l'únic responsable de tot el codi lliurat, independentment de si ha estat generat per una IAG o desenvolupat per ell mateix.
Tanmateix, NO es recomana l'ús de la IAG per resoldre els exercicis que tenen la finalitat de practicar l'ús de llibreries o frameworks nous, o per respondre preguntes de caire més teòric. El professor pot donar indicacions de quan i com usar la IAG durant la classe.
Queda prohibit l'ús de la IAG durant l'examen teòric.
Important: a les pràctiques usem el framework de programació Spring Boot i Spring Cloud que s'introdueixen durant l'assignatura Laboratori d'Aplicacions Internet. Es recomana haver-la cursat abans de realitzar Disseny de Sistemes d'Informació.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
1.- Motivació
2.- Introducció a l’arquitectura del software i sistemes
3.- Arquitectures monolítiques
3.1.- Característiques
3.2.- Revisitem l’arquitectura per capes
4.- Arquitectures “clean” o hexagonals
4.1.- Característiques
4.2.- Una estructura que expliqui la funcionalitat
4.3.- Ports i adaptadors
4.4.- Mapping entre capes
4.5.- Organitació en mòduls
5.- Arquitectures distribuides: microserveis
5.1.- Introducció: “the monolith hell”
5.2.- Modelització: DDD
5.3.- Models de comunicació (síncrona i asíncrona)
5.4.- Transaccions i “eventual consistency”
5.5.- Patrons d’infraestructura
Avaluació
Càlcul nota final (NF):
Recuperació:
Normativa:
Get Your Hands Dirty on Clean Architecture: A hands-on guide to creating clean web applications with code examples in Java. Tom Hombergs. Packt Ed
Newman, Sam (2021), "Building Microservices: Designing Fine-Grained Systems" (2nd edition). O'Reilly Media
Chris Richardson. Patrons de microserveis: https://microservices.io/
Hands-On Microservices with Spring Boot and Spring Cloud. By Magnus Larsson. Packt publisher (2019)
Josh Long, Kenny Bastani, "Cloud Native Java. Designing Resilient Systems with Spring Boot, Spring Cloud, and Cloud Foundry". O'Reilly 2017