Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Antonio García Mejuto
Eva Pascual Reyes 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 2

Llengües d'impartició


  • Català
  • Castellano

Professorat: Tono Mejuto (sessions teòriques), Eva Parey Reyes (pràctiques de laboratori).

Les sessions teòriques de l’assignatura, així com el material de suport d’aquestes, es realitzaran en castellà. Les sessions pràctiques i el material de suport d’aquestes es realitzaran en català.

S’acceptaran preguntes formulades, treballs presentats i exàmens en qualsevol dels tres idiomes (català, castellà i anglès), amb l’objectiu de facilitar la comprensió de l’alumnat.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components

  • E8_Dissenyar les necessitats d'il.luminació d'un espai en funció de les seves característiques i de l'objectiu final del producte a gravar, fotografia o video

  • E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs

Presentació de l'assignatura


Descripció:

L’assignatura Projectes Fotogràfics té com a objectiu consolidar i expandir els coneixements adquirits en les assignatures prèvies d’Il·luminació i Equipaments i Tècniques Fotogràfiques, integrant noves eines tècniques, discursives i expressives en l’àmbit de la producció fotogràfica contemporània.

Aquesta assignatura introduirà l’estudiant en la creació, desenvolupament i anàlisi de projectes fotogràfics des d’una perspectiva tant autoral com professional. Es tractaran els fonaments del llenguatge visual, la composició, la narrativa fotogràfica i la conceptualització de sèries, integrant referents històrics, enfocaments contemporanis i noves formes de producció i difusió d’imatges.

Així mateix, es reflexionarà sobre els límits actuals de la fotografia, abordant conceptes com la postfotografia, la intel·ligència artificial o la imatge expandida, entre d’altres.

Les diferents vessants d’aquesta assignatura conflueixen en el desenvolupament de dos projectes fotogràfics personals, dissenyats amb metodologies diferents, per estimular tant l’experimentació creativa com la resolució professional de propostes visuals. A través d’aquests projectes, l’alumnat desenvoluparà la seva capacitat autoral, la seva autonomia creativa i el seu pensament crític.

Objectius:

  • Consolidar i aplicar els coneixements tècnics d’il·luminació i tècnica fotogràfica en un context de creació personal i autoral.

  • Conèixer i analitzar referents clàssics i contemporanis de la fotografia, des d’una perspectiva crítica i contextual.

  • Dominar els fonaments de la composició, el llenguatge visual i la narrativa fotogràfica en diversos formats.

  • Explorar els gèneres fotogràfics tradicionals i contemporanis des d’un enfocament expressiu.

  • Desenvolupar dos projectes fotogràfics personals, amb metodologies diferenciades, que integrin concepte, estètica i execució tècnica.

  • Estimular la creativitat, l’autonomia autoral i el pensament visual com a eines fonamentals per al desenvolupament professional.

  • Promoure un entorn inclusiu, segur i ètic de producció i crítica fotogràfica.

Metodologia:

L’assignatura combina sessions teòriques, pràctiques i d’anàlisi amb una orientació eminentment projectual i participativa:

  • Classes teòriques: introducció de conceptes clau del llenguatge visual, narrativa fotogràfica, autoria i anàlisi de gèneres.

  • Pràctiques de laboratori: exercicis d’il·luminació, presa fotogràfica, eines digitals, exploració del retrat, paisatge, documental, etc.

  • Anàlisi crítica: lectura col·lectiva d’imatges i projectes, debats i presentacions crítiques.

  • Desenvolupament de projectes: elaboració de dos projectes fotogràfics personals de desenvolupament autònom.

  • Presentació i defensa: lliurament final dels projectes i presentació davant del grup per fomentar la reflexió col·lectiva i el pensament crític.

Aquesta assignatura promou activament un espai d’aprenentatge segur, inclusiu i respectuós. Es fomenta una cultura de respecte mutu, escolta activa i llibertat d’expressió responsable, que faciliti l’exploració artística i l’aprenentatge col·lectiu.

Continguts


Fonaments i Contextos de la Fotografia Contemporània d’Autor

- Introducció a la fotografia d’autor: Referents històrics del segle XX, fotògrafs contemporanis, revisió fotogràfica: diàleg amb la tradició.
- Categories i gèneres fotogràfics: Gèneres aplicats (retrat, paisatge, documental, publicitària, experimental…), fotografia i art contemporani, relació amb altres disciplines (art, cinema, literatura, música).

Llenguatge Visual, Composició i Narrativa

- Percepció i principis compositius: Principis de la Gestalt en la imatge; fonaments del llenguatge fotogràfic.
- Composició i recursos visuals: Enquadrament, pla, angle, escala; llum, color, textura i ritme.
- Narrativa visual en fotografia: De la imatge única a la sèrie; seqüència i sentit; anàlisi i lectura crítica d’imatges.

Desenvolupament de Projectes Fotogràfics

- De la idea al projecte: Conceptualització i enfocament; recerca prèvia i referents; context, intencionalitat i destinatari.
- Planificació i producció: Organització, localitzacions, permisos; direcció fotogràfica.
- Edició i seqüenciació: Criteris de selecció d’imatges; construcció de sèries narratives; tractament digital coherent amb la intenció; disseny de fotollibres i altres suports.

Pràctiques Contemporànies i Noves Imatges

- Més enllà de la imatge fotogràfica tradicional: Precinema i estereoscòpia; desviacions contemporànies (postfotografia, remix, glitch); fotografia i IA (límits ètics i creatius).
- Anàlisi crítica de projectes contemporanis: Autoria, veritat, manipulació; la imatge en l’era postdigital; nous suports i difusió.

Tècnica i Pràctiques de Laboratori

- Revelatge avançat en RAW.

- Eines d’organització i revelatge amb Adobe Lightroom.

- Retoc zonal, HDR i eines avançades en Adobe Photoshop.

- Ús del flaix extern.

- Flaix d’estudi.

Activitats i sistema d'avaluació


La qualificació final obeirà a la mitjana ponderada de les qualificacions de les activitats avaluables mencionades, com es concreta a continuació:

  • EXAMEN FINAL (40%) 4 pts (Caldrà obtenir una nota mínima de 5 per poder aplicar la ponderació corresponent i optar a l'aprovat de l'assignatura) [#].
  • PRÀCTIQUES (20%) 2 pts: [5 PRACT x 4%].
  • PROJECTES (40%) 4 pts:
  • PROJECTE 1: 20%. (Individual)
  • PROJECTE 2: 20%. (Individual)

[#]: En el cas de no assolir la nota mínima de l’examen, la nota global de l’assignatura restarà acotada a 4. Aquesta activitat és la única recuperable a través d'un EXAMEN de RECUPERACIÓ (Novament, caldrà assolir una nota no inferior a 5 per poder aplicar la ponderació corresponent (es mantindran les notes obtingudes al llarg del curs de la resta d’activitats avaluables, de cara a calcular la mitjana final corresponent).     

La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a l’assignatura. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.                        

Bibliografia


Bàsic

FREEMAN, Michael (2017). El Ojo del Fotógrafo. Composición y Diseño para captar mejores fotografías digitales. Blume Fotografía. 

 

MEJUTO, T. (2025). Apuntes de la asignatura en pdf. TecnoCampus (Aula Virtual).

PRÄKEL, David (2014). Composición.Blume. 

 

Complementària

AUMONT, J. (1992). La imagen. Paidós.

BARTHES, R. (1980). La cámara lúcida: Notas sobre la fotografía. Ediciones Gustavo Gili. 

 

BENJAMIN, W. (2003). Sobre la fotografía. Ediciones Península.

BERGER, J. (1972). Modos de ver. Ediciones Gustavo Gili.

BERGER, J. (2015). Para entender la fotografía. Ediciones Gustavo Gili.

 

BERGER, J., & MOHR, J. (1982). Otra manera de contar. Ediciones Gustavo Gili.

 

CAMPANY, D. (2008). Photography and cinema. Reaktion Books.

 

CAMPANY, D. (2020). On photographs. Thames & Hudson.

 

FLUSSER, V. (1983). Una filosofía de la fotografía. Ediciones Síntesis.

 

FONTCUBERTA, J. (1997). El beso de Judas: Fotografía y verdad. Ediciones Gustavo Gili.

 

FONTCUBERTA, J. (2010). La cámara de Pandora: La fotografía después de la fotografía. Ediciones Gustavo Gili.

 

FREEMAN, Michael (2004). Fotografía Digital de Personas. Taschen Benedikt.

HACKING, Juliet (2021). Fotografía, Toda la Historia. Blume.

KRAUSS, R. (1990). Lo fotográfico. Ediciones Gustavo Gili.

 

MELLADO, José MarÍa (2017). Fotografía de Alta Calidad. Los fundamentos de la fotografía. Anaya Multimedia.

 

NEWHALL, B. (1982). Historia de la fotografía. Ediciones Gustavo Gili.

 

RODRÍGUEZ PASTORIZA, F. (2014). ¿Qué es la fotografía? Breve historia de los géneros, movimientos y grandes autores del arte fotográfico. Lunwerg.

 

SONTAG, S. (1977). Sobre la fotografía. Debolsillo. 

 

SONTAG, S. (2003). Ante el dolor de los demás. Debolsillo. Szarkowski, John (2007). El ojo del fotógrafo. La Fábrica.