Que estàs buscant?
B1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i es trobi en un nivell que, si es recolza amb llibres de text avançats, inclou també algun aspecte que impliqui coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que es solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incorporin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic i ètic
E5_Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials
E19_Saber comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals
E21_Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
T1_Adquirir la capacitat per comunicar-se en una llengua estrangera i treballar en un context internacional
T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació
T3_L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar
L’assignatura de farmacologia i nutrició, que englova dues àrees específiques de coneixement (la farmacologia i la nutrició) té com a finalitat iniciar als estudiants de segon curs del Grau en Fisioteràpia en el coneixement i l’ús de les estratègies farmacològiques i el coneixement dels principis fonamentals de la nutrició humana aplicats a la fisioteràpia.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent. El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
Identifica el principals fets històrics de l'anatomia, fisiologia, bioquímica i biomecànica, així com saber reconèixer els mètodes d'estudi i tècniques de registre més utilitzades en aquestes disciplines i interpretar les seves dades i gràfics.
Aplica, basant-se en el coneixement, els efectes de l'activitat física i de les intervencions físiques, provocats sobre les reaccions bioquímiques dels diferents òrgans i sistemes humans.
Aplica, basant-se en el coneixement, els canvis i adaptacions que es produeixen per la variació d'edat, gènere i estrès ambiental.
| 
			 Metodoligies  | 
			
			 Hores  | 
		
| 
			 Classes magistrals  | 
			
			 49,5  | 
		
| 
			 Treball grupal  | 
			
			 12  | 
		
| 
			 Tutoria grupal  | 
			
			 3  | 
		
| 
			 Treball Individual  | 
			
			 15  | 
		
| 
			 Treball autònom  | 
			
			 70,5  | 
		
| Total hores | 150 | 
El primer dia es presentarà el programa i s’explicarà el funcionament de les activitats individuals i els seminaris.
Continguts de Farmacologia:
Tema 1. Farmacologia General
Tema 2. Farmacologia del sistema endocrí
Tema 3. Farmacologia del sistema respiratori
Tema 4. Farmacologia del sistema cardiovascular
Tema 5. Antiinflamatoris i analgèsics
Tema 6. Farmacologia sanguínia
Tema 7. Farnacologia múscul-esquelètica
Tema 8. Farmacologia del sistema nerviós
Tema 9. Farmacologia de l’exercici. Dopatge
Tema 10. Polimedicació
Seminari 1, 2 i 3. Resolució de problemes i casos plantejats a partir del temari teòric
Continguts de nutrició:
Tema 1. Introducció.
Tema 2. Conceptes bàsics i praxis clínica.
Tema 3. Energia i nutrients.
Tema 4. Grups alimentaris.
Tema 5. Alimentació equilibrada.
Tema 6. Antropometria i valoració de la composició corporal.
Tema 7. Alimentació, esport i activitat física.
Tema 8. Suplementació i ajuts ergogènics.
Seminaris 1, 2 i 3. A les sessions de seminaris s'explicaran diferents conceptes necessaris per utilitzar-los de manera pràctica i relacionats amb temes tractats durant l'assignatura.
Treballs individuals. Són tres treballs de caràcter obligatori i s’implementaran a través de la plataforma Moodle. S’aniran obrint i tancant segons el període docent. Els textos, articles o vídeos estaran penjants a la plataforma Moodle o caldrà cercar-los ser la web segons indicacions.
| 
			 Activitats d'aprenentatges  | 
		
| 
			 Sessions presencials amb material audiovisual.  | 
		
| 
			 Estudi de casos i resolució de problemes.  | 
		
| 
			 Sessions presencials  | 
		
| 
			 Treballs en grup a través d’activitats d’aprenentatge cooperatiu.  | 
		
| 
			 Qüestionaris i treballs individuals  | 
		
| 
			 Estudi personal i recerca bibliogràfica.  | 
		
L’avaluació de l’assignatura és continuada, a través de diferents eines per valorar les diferents competències necessàries per a superar la matèria.
L’avaluació de les competències es farà mitjançant les següents activitats:
En l’avaluació de les competències es tindrà en compte la presència i la implicació durant els seminaris i les resolucions de problemes així com les intervencions individuals en els diferents exercicis a la plataforma Moodle.
| 
			 Activitat avaluadora  | 
			
			 Ponderació  | 
			
			 Competències avaluades  | 
		
| 
			 Treballs en grup  | 
			
			 20%  | 
			
			 B1, B2, B3, T1, T2, T3, E5, E19, E21  | 
		
| 
			 Treballs individuals  | 
			
			 30%  | 
			
			 B1, B2, B3, T1, T2, E5, E21  | 
		
| 
			 Examen final individual (50% de farmacologia i 50% de nutrició)  | 
			
			 50%  | 
			
			 B1, B2, B3, T1, T2, T3, E5, E19, E21  | 
		
Perquè la nota de l’examen faci mitja amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota superior a 5 punts. A l’examen serà necessari aprovar tant la part corresponent als continguts de Nutrició com la corresponent als continguts de Farmacologia.
Segons estableix l’article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per a l’alumne es qualificaran en funció de l’escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent qualificació qualitativa: suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d’honor.
| 
			 Activitat avaluadora en període de recuperació  | 
			
			 Ponderació  | 
			
			 Competències avaluades  | 
		
| 
			 Examen individual  | 
			
			 50%  | 
			
			 B1, B2, B3, T1, T2, T3, E5, E19, E21  | 
		
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu
Rang HP, Dale MM, Ritter JM, Flower RJ, Henderson G. Farmacología. 7ª edición. Elsevier 2012.
Zabalegui Yárnoz A. Administración de fármacos y cálculos de dosis. 1ª edición. Masson, 2005.
Burke L (2006). Clinical Sports Nutrition. McGraw-Hill
Contreras J, Gracia M. (2005). Alimentación y cultura: perspectives antropológicas. Barcelona: Ariel.
Salas-Salvadó et al. Nutrición y Dietética Clínica. 2a ed. Barcelona: Elsevier, 2008.
Betés M, Duran M, Mestres C, Nogues MR. Farmacología para Fisioterapeutas. Panamericana 2008.
Lorenzo P, Moreno A, Lizasoain I, Leza JC, Moro MA, Portolés A. Velázquez: Farmacología básica y clínica. 18ª edición. Panamericana, 2008.
Rodríguez VM, Urdampilleta A. (2013). Nutrición y dietètica para la actividad física y el deporte. La Coruña: Netbiblo.