Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Maria Fernanda Luna Rassa
Eva Pascual Reyes 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Català

Professorat :

Maria Luna-Rassa i Eva Parey Reyes

La impartició de l'assignatura pot ser en català o castellà. Les lectures en català, castellà, i alguna en anglès.

El català serà majoritàriament la llengua vehicular de les presentacions i lliurament de treballs.

S'acceptaran preguntes formulades en qualsevol dels dos idiomes co-oficials.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • E1_Dissenyar i programara les interífices gràfiques de portals web estàtics o dinàmics, d'aplicacions interactives i de videojocs, seguint criteris d'usabilitat i accessibilitat

  • E2_Idear, dissenyar, planificar i realitzar curtmetratges i videojocs d'animació 2D

  • E4_Dissenyar, planificar, editar, programar i comercialitzar aplicacions multimèdia interactives

  • E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components

  • E6_Dissenyar, planificar i realitzar amb multicàmera, en directe i a plató, d'acord amb totes les facetes del producte (tant en l'artística de disseny i continguts com en la tècnica)

  • E12_Planificar estratègies empresarials relacionades amb els fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar i la industria de l'entreteniment digital. Convertir idees en actes de forma creativa i innovadora

  • E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Presentació de l'assignatura


L'assignatura reflexiona sobre la utilització de la imatge fotogràfica per a la representació de reptes socials, polítics, econòmics, ambientals i culturals de la nostra societat actual. Tant a nivell pràctic, com des de la lectura de textos dins de l'àmbit de la fotografia documental creativa, l'assignatura planteja el desenvolupament d'exercicis  fotogràfics en exteriors i en plató, així com la presentació d'una sèrie fotogràfica documental que demostri el desenvolupament de la pròpia mirada i el rigor en la cura d'aspectes tècnics, narratius i de composició fotogràfica en relació amb l'entorn.

Els treballs pràctics estan articulats a partir de l'individu, l'entorn immediat i general i l'entorn social. 

Les activitats impliquen la presa d'imatges fotogràfiques d'alta qualitat i la discussió d'aquestes, la lectura de textos relacionats amb aspectes pràctics i teòrics de la fotografia, l'edició fotogràfica i la curadoria o selecció de fotos i textos així com la seva disposició gràfica per a exposicions o publicacions.

L'aula (física i virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Història 

  • La fotografia documental i els seus autors.
  • Corrents fotogràfics pioners: Fotografia directa, Nova objectivitat.
  • Fotografia etnogràfica i les fotògrafes de la National Geographic
  • Street Photo i L’Agència Magnum.
  • Drets d’imatge i codi deontològic.
  • Naixement del reporterisme gràfic. Editor(e)s fotogràfics/ques
  • Collage, fotomuntatge i altres avantguardes.
  • Postfotografia i Nova fotografia documental.

Reflexió i anàlisi

  • Lectura de diferents textos de fotògraf(e)s, editor(e)s o filòsof(e)s, relacionats/des amb la foto documental.
  • Visionat de documentals que mostren els treballs de diferents fotògraf(e)s. 
  • Visita a exposicions.
  • Anàlisi d’autors.

Tècnica fotogràfica

  • Exercicis pràctics de fotografia en exteriors i plató. Temes: retrat, entorn i natura. Ús del flaix d'estudi.
  • Laboratori: Lliurament de treballs en format tríptic, ús a nivell d'usuari de Photoshop/Lightroom, Collage i fotomuntatge, ressenya gràfica, disseny de portada i pàgines interiors d'un foto llibre.
  • Concepte i desenvolupament d'un tema documental per el treball final: sèrie fotogràfica.

Activitats i sistema d'avaluació


SISTEMA D’AVALUACIÓ

Avaluació continuada (70%):

  • Pràctiques d'obligada realització: Exteriors (fotografias en l'entorn), plató  i laboratori (Collage, fotomuntatge, portada i pàgines interiors de foto llibre) (20%) individual
  • Lectures i participació en seminaris (10%) en grup
  • Presentacions d’autor(e)s (5%) individual
  • Visita a exposicions i ressenya amb presentació gràfica (10%) en grup
  • Treball Final -sèrie fotogràfica- (25%) - individual

Examen Final 30 % :  

Individual. Per accedir a aquesta ponderació és imprescindible haver assolit una mitjana de 5 tant en l'avaluació continuada com en l'examen final.

(!) Si, el/la estudiant té una mitjana menor, en una de les parts, no accedeix a aquesta ponderació i suspèn amb la nota de la part suspesa.

La part d'avaluació continuada no és recuperable. La part d'examen és recuperable en l'Examen de recuperació. Per accedir al càlcul ponderat de la nota és necessari aconseguir una nota de 5 en la recuperació.

Els enunciats dels diferents exercicis s'aniran proporcionant al llarg del curs. 

La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a l’assignatura. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents. 

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

Cartier Bresson, Henri. (2003). Fotografiar del natural. Gustavo Gili.

Freund, Gisèle. (2002). La Fotografía como documento social. Gustavo Gili.

Newman, Cathy. (2001). Mujeres tras la cámara. National Geographic.

Complementària

Baig, Xavier i Rovira, Jordi. (2022). Detrás del instante. Ana Turbau. Documental. RTVE. 

Bouvereuse, Clara. (2020). Women Photographers. Thames and Hudson

Capa,Robert. (2015). Ligeramente desenfocado. La Fábrica.

Fontcuberta, Joan. (2010). La cámara de Pandora. Gustavo Gili.

Frank, Robert. (2022). Los Americanos. La Fábrica. 

Friedelad, Boris. (2018). Women Photographers: from Julia Margaret Cameron to Cindy Sherman. Prestel

García Rodero, Cristina. (2024). España oculta. Edición Revisada. La Fábrica. 

Klein, William. (2021). Painted Contacts. Prestel.

Lowe, Pau. (2020). Las reglas de la fotografía. Conoce las máximas de todo gran maestro. Gustavo Gili. 

Lubben, Kristen. (2022). Magnum. Hoja de contactos. Blume. 

Magnum Photos. Magazine. https://www.magnumphotos.com

Moon, Sara i Ikhlef, Roger. (2004). Contactos: Los mejores fotógrafos revelan los secretos de su profesión. Idea original: William Klein. Arte. 

Moreno, Óscar i Rovira, Jordi. (2015). Joana Biarnes. Una entre tots. Sense Ficció. Documental. TV3-CCMA. 69 min. 

Morris, John G. (2013). ¡Consigue esta foto! Una historia personal del fotoperiodismo. La Fábrica.

Nelson, Carlota. (2023). La mirada oculta. Documental. Imprescindibles. RTVE. 60 min. 

Parr, Martin i Badget, Gerry. (2004). The Photobook. A history. Phaidon.

Rodríguez, Francisco. (2014). Qué es la fotografia. Lunwerg.

Rouillé, André. (2017). La fotografía. Entre documento y arte contemporáneo. Herder. 

Sontag, Susan. (2010). Sobre la fotografía. Random House Mondadori

Steiner, Otto. (1981). Arte y fotografia. Gustavo Gili.

Szarowski, John. (2007). El ojo del fotógrafo. La Fábrica.

V.V.A.A. (2003). Estética fotogràfica. Gustavo Gili.

Wenders, Wim i Ribeiro Salgado, Joao. (2014). La sal de la tierra. Documental. 110 minutos.