Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Santos Martínez Trabal
Fernando David Maldonado Parrales 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 2

Llengües d'impartició


  • Català

Les sessions teòriques inclouen l’escolta i el visionat de materials en anglès així com alguns exercicis basats en material escrit (articles, manuals, especificacions tècniques) també en anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • E9_Aplicar els principis mecànics, electrònics i digitals de la captació, amplificació i gravació de so per a la seva aplicació a diferents plataformes: espectacles, ràdio, televisió, audiovisual i multimèdia. Postproduir l'audio i afegir els efectes sonors d'una producció audiovisual

  • E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Presentació de l'assignatura


L’assignatura presenta una introducció general a la teoria del so i als processos de sonorització en l’àmbit específic dels mitjans audiovisuals, proporcionant un primer acostament a les estratègies de disseny sonor i a les tècniques de captació, enregistrament, edició i mescla. Es combinaran sessions teòriques amb exercicis pràctics, que es duran a terme amb Digital Audio Workstation (DAW) i en entorn d’estudi d’enregistrament.

 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


El paper del so en l’audiovisual

Etapes de realització de la banda sonora

Tipologia de sons

So diegètic i no diegètic. So dins i fora de camp

L’audiovisió segons Michel Chion

Música i mitjans audiovisuals: estratègies d’anàlisi

 

Disseny i producció de so per a mitjans audiovisuals

Característiques bàsiques del so

Transductors d'entrada i de sortida

Taules de mescla

Tècniques d’enregistrament

Tècniques de processament i edició de so

Activitats i sistema d'avaluació


L'assignatura planteja l'avaluació en tres blocs:

  • Treball: sonorització d’un fragment audiovisual (40%)
  • Prova parcial (10%)
  • Prova final (50%)

Per fer mitjana caldrà haver superat el treball obligatori i la prova final amb un mínim de 5 sobre 10. Aquells estudiants que obtinguin una qualificació inferior a 5 al treball l’hauran de recuperar. Aquells estudiants que obtinguin una qualificació inferior a 5 a la prova global hauran de fer una prova de recuperació. La prova de recuperació s'aprova amb un 5. Es mantindrà la nota de la prova parcial. En cap cas es podrà optar a la recuperació per pujar nota. La prova parcial no disposa de recuperació.

Les qualificacions podran ser revisades en una data i lloc publicats pel professor a través de l'eCampus.

La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

Alten, Stanley R. (2008). El sonido en los medios audiovisuales. Escuela de Cine y Vídeo.

Chion, Michel (1993). La audiovisión: Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Paidós.

Gustems, Josep (Ed) (2014). Música y audición en los géneros audiovisuales. Universitat de Barcelona

Complementària

AVID. Pro Tools 101: Pro Tools Fundamentals I. (s. f.).

https://www.avid.com/es/books/pro-tools-fundamentals-i

Butler, Tom (1994). Manual de audio Fender. Fender musical instruments Corporation.

Carlsson, S. E. (s. f.). FilmSound.org.

http://filmsound.org/

Cook, Frank D. (2020). Pro Tools 101: Pro Tools Fundamentals. AVID.

Huber, David Miles. (2014). Modern Recording Techniques. Focal Press.

Reaper Tutorials (s. f.).

https://www.reaper.fm/videos.php

Supper, Martin (2012). Música electrónica y música con ordenador: Historia, estética, métodos, sistemas. Alianza Ed.

White, Glenn D.; Louie, Gary J. (2005). The Audio Dictionary (3rd ed.). Washington Press.