Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Oscar Garcia Subirana

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 3

Llengües d'impartició


  • Castellano

Les classes presencials i la comunicació a través del fòrum i el correu electrònic es faran en castellà o català. Les diapositives i els materials de l'aula virtual es proporcionaran principalment en català, tot i que també es farà servir l'anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • E1_Dissenyar i programara les interífices gràfiques de portals web estàtics o dinàmics, d'aplicacions interactives i de videojocs, seguint criteris d'usabilitat i accessibilitat

  • E4_Dissenyar, planificar, editar, programar i comercialitzar aplicacions multimèdia interactives

  • E13_Aplicar els principis de disseny visual i sonor per a la creació dels elements de presentació que s'utilitzen en productes sonors, audiovisuals, televisió i espectacles

  • E17_Redactar peces periodístiques de diferents gèneres amb els seus sistemes de titular i expressar-se correctament tant de forma escrita com oral

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Presentació de l'assignatura


L'objectiu de l'assignatura és que l'alumne assoleixi les habilitats necessàries per a entendre la funció de la publicació electrònica i els seus camps d'aplicació. Aquesta assignatura aprofundeix tant en el camp del disseny de comunicacions web com en el camp de la producció de suports tecnològics que la recolzen. Els temes inclouen l'estructura d'Internet, la història i normativa de la publicació de continguts a la xarxa, així com les tècniques i tecnologies necessàries per desenvolupar continguts interactius, tenint en compte la usabilitat, l'accessibilitat i el disseny d'experiències d'usuari.

La metodologia d'ensenyament inclou classes magistrals per introduir els conceptes clau, tallers pràctics per aplicar els coneixements en situacions reals i aprenentatge basat en projectes per fomentar la col·laboració i la creativitat.

Espais segurs:

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Unitat 1: Publicació de continguts a Internet

  1. Estudi del WWW com a llenguatge d’un mitjà
  2. Conceptes bàsics de la publicació electrònica
  3. Protocols i aspectes tècnics
  4. Marc normatiu
  5. Història i evolució d'Internet i la Web

Unitat 2: Eines per a publicació web

  1. Llenguatges i protocols
  2. Característiques de l'HTML
  3. Característiques del CSS
  4. Webs dinàmiques i CMS
  5. Eines i ajudes per a l’edició de webs estàtiques

Unitat 3: Usabilitat, accessibilitat i arquitectura de la informació

  1. Disseny centrat en l’usuari
  2. Arquitectura de la informació
  3. Interacció persona-ordinador
  4. Disseny d’interfícies
  5. Usabilitat
  6. Accessibilitat
  7. Disseny responsiu i adaptatiu

Unitat 4: Desenvolupament interactiu

  1.  Introducció al desenvolupament interactiu
  2. Distribució, atenció i simplicitat
  3. Models mentals
  4. Aprenentatge, predicció i retroacció

Activitats i sistema d'avaluació


La nota final de cada alumne es calcularà combinant l’avaluació contínua, basada en treballs grupals, juntament amb un examen final individual. Els percentatges de cada activitat són els següents:

  • A1. Pràctiques de laboratori 1: construcció web amb HTML i CSS (12%)
  • A2. Pràctiques de laboratori 2: construcció d’un lloc web fent servir un CMS (12%)
  • A3. Pràctiques de laboratori 3: disseny d’interfície mòbil (12%)
  • A4. Exercici a classe: domini del lèxic (3.5%)
  • A5. Exercici a classe: HTML i CSS (3.5%)
  • A6. Exercicis a classe: test heurístic (3.5%)
  • A7. Exercici a casa: prototip d'aplicació (3.5%)
  • A8. Examen final (50%)
    • Test de resposta múltiple
    • Activitat o activitats pràctiques relacionades amb els continguts del curs

Nota final = A1 x 0.12 + A2 x 0.12 + A3 x 0.12 + A4 x 0.035 + A5 x 0.035 + A6 x 0.035 + A7 x 0.035 + A8 x 0.50

Consideracions:

  • Cal obtenir una nota superior o igual a 5 a l'examen final A8 per a aprovar l'assignatura.
  • Una activitat no entregada o lliurada amb retard i sense justificació (citació judicial o assumpte mèdic) compta com un 0.
  • La identificació de plagi es considera una infracció greu d'integritat acadèmica i pot comportar una qualificació de suspens a l’activitat afectada. En aquests casos, s’informarà a la coordinació del grau per valorar les mesures disciplinàries pertinents.
  • Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Recuperació:

  • Només es poden presentar a la recuperació els estudiants que es presentin a l'examen final que no superin la qualificació mínima (5) a la nota final o a l'examen.
  • Les activitats A1, A2, A3, A4, A5, A6 i A7 no es poden recuperar.
  • La nota de l'examen de recuperació substitueix només a la nota de l'activitat A8. Aquesta nota de teoria ha de ser superior a un 5.

Bibliografia


Bàsic

Garrett, Jesse James (2010). The elements of user experience: User-centered design for the web and beyond (2nd ed.). New Riders.

Grané, Mariona (2012). El disseny interactiu a la xarxa. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.

Nielsen, Jakob (1999). Designing Web Usability: The Practice of Simplicity. New Riders.

Complementària

Forum StackOverflow

Get started with Bootstrap

Learn design & design Basics with figma

w3Schools API (Application Programming Interface)