Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Francisco José Pinel Cabello
Adrià Olea Fernández 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Català

Algunes de les lectures i visionats que es duran a terme durant el curs són en castellà i anglès.

Professor de teoria: Fran Pinel

Professor de pràctiques: Adrià Olea

 

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components

  • E7_Postproduir vídeo utilitzant les eines bàsiques pròpies dels programes d'edició audiovisual (titulació, retoc de color i exposició, velocitats, màscares...) i com insertar-les en el procés de muntatge afegint efectes digitals

Presentació de l'assignatura


L’assignatura se centra en els processos de postproducció de vídeo.

Les classes combinen tres àmbits: explicació teòrica de conceptes relatius a la postproducció, amb una atenció especial a la tecnologia, anàlisis d’obres audiovisuals des del punt de vista de la postproducció, i pràctica aplicada de postproducció.

Es pretén que l’estudiant entengui totes les etapes de postproducció necessàries i els aspectes tècnics més importants relacionats amb cadascuna d’elles. D'altra banda es pretén que l’estudiant conegui i realitzi de forma pràctica tots els processos en cadascuna de les facetes per finalitzar una obra audiovisual amb la màxima qualitat i en qualsevol format.

L'assignatura aborda principalment conceptes de composició digital, relacionats amb la postproducció de continguts de ficció audiovisual. En la seva part teòrica es tracta el recorregut sobre diferents tècniques de composició, com ara el keying, el tracking i la rotoscopia, a més d'una introducció al món dels VFX. En el laboratori el treball se centra en els processos de tractament de color. Els softwares de suport per als continguts del curs són After Effects i DaVinci Resolve.

Mitjançant els diversos coneixements teòrics i pràctics adquirits en l’assignatura, l’estudiant podrà comprendre i utilitzar els elements necessaris dels diferents processos que configuren la postproducció de vídeo.

Informació relativa a l'aula:

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


CONTINGUTS - PART TEÒRICA

 

TEMA 1. Composició digital i VFX

  • L'art de la composició
  • Tècniques de composició digital
  • Pipeline en postproducció i efectes

TEMA 2. Rotoscopia.

  • Rotoscopia simple.
  • Rotobrush.
  • Roto-articulada.
  • Color matching.
  • Content Aware Fill

TEMA 3. Keying

  • Keying bàsic amb keylight
  • Eines de Keying avançadas: Mocha.
  • Composició d'escena amb chroma keying.

TEMA 4. Tracking.

  • Eines de tracking.
  • Trackung de transformació.
  • Tracking de quatre punts.
  • Tracking amb Mocka
  • Integració d'elements en escena.

TEMA 5. Estabilitzat d'Imatge.

  • Eines d'estabilització.
  • Tracking de càmera.
  • Match moving.

TEMA 6. Efectes Visuals.

  • Creació d'efectes Visuals.
  • Efectes ambientals.
  • Sistemes de particules.
  • Integració d'efectes en escena.

 

CONTINGUTS - PART PRÀCTICA

 

TEMA 1. Introducció al etalonatge

  • Tasques del colorista
  • Color correction VS Color Grading
  • Introducció de conceptes bàsics
  • Configuració inicial, interfície i conformat amb el software Davinci Resolve

TEMA 2. Eines bàsiques i esencials per etalonar

  • Eines de muntatge aplicades al conformat
  • Treballar amb nodes
  • Correccions primàries
  • Lectura de Scopes: Waveform, Parade, Vectorscope
  • Introducció a l’Activitat 1

TEMA 3. Eines bàsiques i essencials per etalonar II

  • Corbes
  • Balanç de plans d’una seqüencia cinematogràfica
  • Desenvolupament de l’Activitat 1
  • Eines de calibració de monitors

TEMA 4. Eines avançades i focalitzacions d’elements

  • Correccions secundàries
  • Corbes avançades
  • Màscares i trackings de diversos elements
  • Treballar seqüencies amb la creació de grups

TEMA 5. Estructures de nodes i LUTs

  • Nodes serials i paral·lels
  • Etalonatge amb LUTs
  • Introducció a l’Activitat 2

TEMA 6. Etalonatge d’una seqüencia cinematogràfica

  • Repàs Activitat 1
  • Desenvolupament de l’Activitat 2
  • Calibració de monitors

TEMA 7. Eines avançades i focalitzacions d’elements II

  • Animacions de correccions de color
  • Neteja i polit de trackings
  • Eines d’estabilització

TEMA 8. Flux de treball en ACES

  • Treballar amb material RAW i logarítmic
  • Configuració del projecte
  • Flux de treball CST
  • Rodes cromàtiques logarítmiques

TEMA 9. Eines avançades i focalitzacions d’elements III

  • Aplicació de la IA a Davinci Resolve
  • Estructures nodals complexes: Macronodes, Nodes per capes, Composite modes
  • Repàs Activitat 2
  • Introducció a l’Activitat 3

Activitats i sistema d'avaluació


L'avaluació de l'assignatura es reparteix entre les activitats d’avaluació de composició digital (teoria/grup gran) (35%), activitats d'avaluació de color (pràctica/grups petits) (35%) i l'examen de continguts (30%).

 

En particular:

 

- La part de pràctiques de color compta un 35% (grups petits), repartit de la manera següent:

Activitat 1 (Balancejar plans d’una seqüència cinematogràfica): 10%

Activitat 2 (Correcció de color avançada i focalització de l’espectador en una seqüència cinematogràfica): 10%

Activitat 3 (Recreació de l’estil visual d’una peça de ficció): 15%

 

- La part d'exercicis de composició digital (grup gran) compta un 35%, repartit de la manera següent:

Activitat 4 (Keying): 10%

Activitat 5 (Integració amb tracking): 10%

Activitat 6 (Composició d'escenes per a una peça de ficció): 15%

 

- L'examen o activitat 7 compta  30%.

 

NOTA: Les activitats 3 i 6 formen part d'un projecte comú que s'avaluarà en la part teòrica i pràctica de l'assignatura. Implica l'edició, la composició digital i correcció de color d'una seqüencia de ficció que es treballarà en connexió entre les dues parts de l'assignatura. El projecte es realitzarà en parelles, donada la seva dimensió.

 

Normes d'avaluació i realitzación de les activitats:

Per a cada activitat, s'informarà de la normativa a seguir, i de les condicions particulars que les regeixin. La realització de les pràctiques és obligatòria. Es valorarà la puntualitat i el rigor en el lliurament de les diferents activitats de la següent manera:


   -No s'acceptaran formats diferents del requerit.
   -No s'acceptaran treballs fora de termini.
   -No s'acceptaran treballs no lliurats a través del campus de l'assignatura o de les vies proposades pel professorat.
   -No està permés l'us d'eines de IA generativa per a arribar a resultats tècnics i visual de les pràctiques.


Qualsevol d'aquestes incidències, repercutirà automàticament en la qualificació no presentat, és a dir, comptabilització 0 respecte a la qualificació final de la suma de les diferents activitats. Si no es realitza alguna de les activitats de pràctiques o de seguiment, es considerarà no presentada.

L'assignatura avalua els coneixements teòrics i pràctics. En aquest sentit, per fer una mitjana es tindrà en compte tant la part tècnica de composició digital i color, com l'examen de continguts.

 

Descripció general de l'examen:

L'examen es correspon amb una prova de coneixements en relació als temes tractats en l'assignatura. Consta d'una part de test i una part de desenvolupament de continguts. El percentatge de la nota final corresponent a l'examen de continguts és del 30%.

El desenvolupament de l'examen haurà de dur-se a terme durant el temps proposat durant la setmana establerta a aquest efecte per la secretaria acadèmica del Tecnocampus.

Aquesta informació s'aplica a l'examen en la seva versió de primera convocatòria i de recuperació.

És necessari obtenir una qualificació mínima de 5 a l'examen de continguts per a poder fer mitjana ponderada amb la resta d'activitats del curs. Una nota inferior a 5 comportarà la necessitat de tornar a realitzar l'examen a la convocatòria de recuperació.

 

Activitat avaluadora en període de recuperació:

L'única activitat susceptible de poder recuperar-se és l'examen de continguts.

Respecte a les pràctiques no presentades o suspeses, aquestes NO poden tornar a presentar-se fora de termini o en període de recuperació.

La qualificació de NO PRESENTAT a la convocatòria ordinària per falta d'activitats i examen, comporta la impossibilitat de presentar-se a segona convocatòria.


Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

 

Assistència i implicació

L'assistència a les sessions pràctiques de laboratori és obligatòria, seguint els criteris i normativa del centre. Una assistència inferior al mínim imposat en la
normativa comportarà la pèrdua al dret d'avaluació de l'assignatura.

 

Informació relativa al plagi:

La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.

 

Bibliografia


Bàsic

ARUNDALE, Scott y TRIEU, Tashi. (2015). Modern Post: Workflows and Techniques for Digital Filmmakers. Focal Press.

FREIRE, Alfonso y VIDAL, Montserrat. (2015). Manual de montaje y composición audiovisual: Técnicas, soluciones, efectos y trucos. Altaria.

VAN HURKMAN, Alexis. (2014). Color Correction Handbook: Professional Techniques for Video and Cinema. Peachpit Press Publications.

Complementària

BOURRIAUD, Nicolas. (2014). Postproducción. Adriana Hidalgo.

CARRASCO, Jorge. (2010). Cine y televisión digital: Manual técnico. Ube Comunicación Activa.

DELEUZE, Gilles. (1984) La imagen-movimiento: Estudios sobre cine I. Paidós.

DELEUZE, Gilles. (1987) La imagen-tiempo: Estudios sobre cine II. Paidós.

HELLER, Eva (2004). Psicología del color. Cómo actuan los colores sobre los sentimientos y la razón. Gustavo Gili.

PELÁEZ, Antonio. (2015). Montaje y postproducción audiovisual: Curso práctico. Altaria.

VV.AA. (2018). Reference Manual DaVinci Resolve.