Que estàs buscant?
Les classes s'impartiran en català, amb possible documentació en castellà i anglès.
V8. Representar de forma visual conceptes i/o dades per a la ideació i creació de videojocs.
El disseny gràfic és un àmbit creatiu que connecta, des de l'expressió artística i visual, amb un ampli ventall de disciplines i formats de projecte. En la seva concepció clàssica és una disciplina vinculada a la comunicació, la creació de marca i la configuració de missatges a través de l'expressió gràfica. En un context actual podem entendre a més el disseny gràfic com una eina per a constituir narratives visuals i discursos complexos i transformadors, amb un potencial d'incisió sobre la realitat política, social i cultural.
Des del perfil de (video)jocs, el disseny gràfic es configura com a eina d'expressió amb un ampli marge d'aplicació en diferents línies, com ara el disseny i art visual del joc, el branding els motion graphics i la comunicació visual entre joc i jugadora a través del disseny d'interfícies gràfiques d'usuari, a més de la seva rellevància com a eina per al desenvolupament i ideació de qualsevol proposta visual en les seves fases de conceptualització.
L'assignatura planteja un recorregut sobre conceptes teòrics clau entorn al disseny, els fonaments de la comunicació gràfica, la composició i l'ús de recursos visuals com la tipografia o el color. Així mateix, aborda un recorregut i aprofundiment en les eines de disseny estàndard de mercat en composició gràfica, il·lustració digital i disseny editorial (Adobe Photoshop, Adobe Illustrator i Adobe Indesign).
En resum, es duu a terme un recorregut pels fonaments del disseny gràfic, la comunicació i les aplicacions i formats propis del disseny digital i audiovisual, dotant a l'alumna de les eines i competències bàsiques (teòriques i pràctiques) per a desenvolupar projectes de comunicació visual i representació gràfica dins del mercat dels (video)jocs.
Informació relativa a l'aula:
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
1. PRINCIPIS BÀSICS DEL DISSENY GRÀFIC
Dedicació: 46h. Grup gran/teoria: 12h; Grup petit/laboratori: 8h;
Activitats dirigides: 4h; Aprenentatge autònom: 22h
Descripció.
En aquest contingut es treballa:
Activitats vinculades a les classes d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. DISSENY I CREATIVITAT
Dedicació: 7h. Grup gran/teoria: 2h; Grup petit/laboratori: 1h;
Activitats dirigides: 1h; Aprenentatge autònom: 3h
Descripció.
En aquest contingut es treballa:
Activitats vinculades a les classes d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. DISSENY D'INTERFÍCIES GRÀFIQUES (UI)
Dedicació: 7h. Grup gran/teoria: 2h; Grup petit/laboratori: 1h;
Activitats dirigides: 1h; Aprenentatge autònom: 3h
Descripció.
En aquest contingut es treballa:
Activitats vinculades a les classes d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. IL·LUSTRACIÓ DIGITAL
Dedicació: 30h. Grup gran/teoria: 8h; Grup petit/laboratori: 4h;
Activitats dirigides: 2h; Aprenentatge autònom: 16h.
Descripció.
En aquest contingut es treballa:
Activitats vinculades a les classes d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. FOTOCOMPOSICIÓ DIGITAL
Dedicació: 30h. Grup gran/teoria: 8h; Grup petit/laboratori: 4h;
Activitats dirigides: 2h; Aprenentatge autònom: 16h.
Descripció.
En aquest contingut es treballa:
Activitats vinculades a les classes d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. TILESET I TILEMAPS
Dedicació: 30h. Grup gran/teoria:8h; Grup petit/laboratori: 4h;
Activitats dirigides: 2h; Aprenentatge autònom: 16h.
Descripció.
En aquest contingut es treballa:
Activitats vinculades a les classes d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
L'assignatura s'avalua a partir de l'avaluació continuada de les pràctiques d'aprenentatge, l'assistència i implicació en les sessions de laboratori i el desenvolupament d'un examen de continguts a final de curs.
Les pràctiques de l'assignatura comporten una avaluació continuada que es correspon amb un total del 70% de la nota final. El 30% restant correspon amb l'examen de teoria i anàlisi. Les pràctiques es divideixen segons el següent criteri:
Cada pràctica d'avaluació comptarà amb un brífing general amb l'explicació dels objectius, metodologia de treball i el cronograma de lliurament.
Normes de realització de les activitats pràctiques.
A cada activitat, s'informarà de la normativa a seguir, i de les condicions particulars que les regeixin. La realització de les pràctiques és obligatòria. Es valorarà la puntualitat i el rigor en el lliurament de les diferents activitats de la següent manera:
Qualsevol d'aquestes incidències, repercutirà automàticament en la qualificació NO PRESENTAT, (és a dir, comptabilització 0 respecte a la qualificació final de la suma de les diferents activitats). Si no es realitza alguna de les activitats de pràctiques o de seguiment, es considerarà NO PRESENTADA.
Donat el contingut de l'assignatura, es valorarà la creativitat a partir d'una comprensió dels aspectes teòrics i pràctics concretats en la metodologia de treball, la correcta organització de la informació, els esbossos preparatius, la recerca de solucions innovadores, la netedat i la claredat gràfica en el resultat de les activitats.
Descripció general de l'examen.
L'examen es correspon amb una prova de coneixements teòrics i analítics en relació als temes tractats en l'assignatura. Consta d'una part de test, una part de desenvolupament de continguts i una part d'anàlisi. El percentatge de la nota final corresponent a l'examen de continguts és del 30%.
El desenvolupament de l'examen haurà de dur-se a terme durant el temps proposat durant la setmana establerta a aquest efecte per la secretaria acadèmica del Tecnocampus.
Aquesta informació s'aplica a l'examen en la seva versió de primera convocatòria i de recuperació.
És necessari obtenir una qualificació mínima de 5 a l'examen de continguts per a poder fer mitjana ponderada amb la resta d'activitats del curs. Una nota inferior a 5 comportarà la necessitat de tornar a realitzar l'examen a la convocatòria de recuperació.
Activitat avaluadora en període de recuperació.
L'única activitat susceptible de poder recuperar-se és l'examen de continguts.
Respecte a les pràctiques no presentades o suspeses, aquestes NO podran tornar a presentar-se fora de termini o en període de recuperació.
La qualificació de NO PRESENTAT a la convocatòria ordinària per falta d'activitats i examen, comporta la impossibilitat de presentar-se a segona convocatòria.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.
Assistència i implicació
L'assistència a les sessions pràctiques de laboratori és obligatòria, seguint els criteris i normativa del centre. Una assistència inferior al mínim imposat a la normativa comportarà la pèrdua al dret d'avaluació de l'assignatura.
Informació relativa al plagi
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.
BEIRUT, Michael. (2001). Fundamentos del Diseño Gráfico. infinito.
LUPTON, Ellen y COLE PHILLIPS, Jennifer. (2016). Diseño gráfico: Nuevos fundamentos. Gustavo Gili.
Satué, E. (2012). Graphic design: From the Origins to the Present Day. Madrid: Alianza Editorial
BAINES, Phil i HASLAM, Andrew. (2002). Tipografía. Función, Forma y Diseño. Gustavo Gili.
BRARDA, Maria. (2016). Motion Graphics Design: la dirección creativa de branding de TV. Gustavo Gili.
DONDIS, Donis A. (2011). La sintaxis de la imagen: Introduccion al alfabeto visual. Gustavo Gili.
FRUTIGER, Adrian. (2007). El libro de la tipografía. Gustavo Gili.
LUPTON, Ellen. (2011). Pensar con tipos. Una guía clave para estudiantes, diseñadores, editores y escultores. Gustavo Gili.
MAEDA, John. (2006). Las leyes de la simplicidad. Gedisa Editorial.
MUNARI, Bruno (1987). Diseño y Comunicación Visual. Gustavo Gili.
WONG, Wucius (2008). Principios del diseño en ccolor. Gustavo Gili.
WONG, Wucius. (2012). Fundamentos del diseño. Gustavo Gili.