Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Joan Triadó Aymerich

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Miquel Giménez Moreno

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 3

Llengües d'impartició


  • Català

Els materials de treball i recursos docents (bibliografia, informació web, ...) poden estar en català, castellà i en anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • S33. Aplicar la seva capacitat d’anàlisi crítica, d’autoconeixement, d’intel·ligència emocional i la seva capacitat d’aprendre a aprendre per resoldre les situacions a les quals ha de fer front dins del seu àmbit personal o professional.

  • S40. Aplicar el control de qualitat als sistemes i processos de fabricació.

  • C8. Realitzar anàlisis i redactar informes tècnics sobre productes i solucions informàtiques i de gestió.

  • C11. Operar de manera adequada per comprendre i elaborar un text de forma escrita, oral o audiovisual i interpretar i entendre la relació plurilingüística, multilingüística i intercultural de la seva realitat propera.

  • C20. Dur a terme els treballs encomanats a partir d’orientacions bàsiques donades, decidint el temps que cal utilitzar en cada apartat, incloent-hi aportacions personals i ampliant les fonts d’informació indicades.

  • C34. Elaborar un judici crític davant d’una realitat exposada utilitzant arguments, essent capaç de mostrar habilitats de treball col·laboratiu en diversos grups i de reconèixer el dret de les persones a participar en qüestions que les afecten, identificant també els reptes de l’economia circular i les solucions actuals en la seva disciplina.

  • C36. Desenvolupar i presentar treballs i altres activitats, incorporant la perspectiva de gènere com una variable a contemplar en l’anàlisi d’aquesta realitat i en la presa de decisions.

Presentació de l'assignatura


Assignatura emmarcada en la matèria de direcció d’operacions.

L’assignatura pretén introduir a l’alumne en els conceptes, principis i fonaments bàsics de la gestió de la qualitat en l’empresa, considerant productes i serveis.

Es presenta la qualitat des d’una perspectiva estratègica, destacant la importància de la gestió per processos. 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

 

Continguts


  1. Concepte i història de la qualitat
  2. El sistema de gestió de la qualitat
    • Definició
    • Requisits de la qualitat
    • Percepció del client
    • Indicadors de qualitat
  3. Normalitzar, norma, certificació i acreditació
    • Normalitzar
    • Norma
    • Certificació
    • Acreditació
  4. Gestió de la qualitat total (TQM)
  5. Costos de la qualitat
  6. Gestió per processos
    • Processos
    • Disseny de processos de qualitat
  7. Mesurar
    • Histograma - Gràfic de freqüencies
    • Diagrama de sectors
    • Diagrama poligonal
    • Diagrama polar
    • Coeficient de correlació de Pearson
    • Diagrama de Pareto
  8. Disseny de productes de qualitat
  9. Control estadístic del procés
    • Prevenció activa
    • Distribució normal
    • Control per mostres
    • Diagrames X
  10. Qualitat 4.0
    • Dades
    • Analítica
    • Connectivitat
    • Col·laboració
    • Sistemes de gestió
    • Escalabilitat
    • Competència
    • Compliance
    • Millora contínua

Activitats i sistema d'avaluació


Conjunt de proves setmanals: 15%

Pràctiques: 20%

Examen parcial: 25%

Examen final: 40%

Qualsevol activitat no lliurada o lliurada fora de termini es considerarà puntuada amb zero punts. La no assistència a alguna sessió exclou de forma automàtica de l’avaluació de l’activitat corresponent, considerant-se puntuada amb zero punts.

Qualsevol acció de plagi o acció fraudulenta suposa el suspens directe amb zero (0) a l'avaluació de l'assignatura.

L'examen de recuperació substitueix als examens parcial i final (65%). El conjunt de proves setmanals i les pràctiques no son recuperables. La nota màxima final que es pot obtenir a l'assignatura desprès de realitzar l'examen de recuperació es de 5,0.

 

Bibliografia


Bàsic

Llibre:

Ayza, Jordi; Giménez, Miquel (2023). Enginyeria de la Qualitat. Mataró : Apunts propis de la ESUPT.

Complementària

Guia pràctica:

CIDEM (2000). Eines bàsiques de la qualitat. AMFE. CIDEM (Generalitat de Catalunya).

Guia pràctica:

CIDEM (2003). Eines de progrés. Millora Sis Sigma. CIDEM (Generalitat de Catalunya).

Guia pràctica:

Giralt, Emma (2010). Sistema de Producció Lean Manufacturing. CIDEM (Generalitat de Catalunya).

Llibre:

Beltran, Jaime; Carmona, Miguel Ángel; Carrasco, Remigio; Rivas, Miguel Ángel; Tejedor, Fernando (2003). Guia per a una Gestio Basada en Processos. Instituto Andaluz de Cultura (versió en català CIDEM).

Llibre:

CIDEM (2004). Sistemes Integrats de Gestió. CIDEM (Generalitat de Catalunya).

Llibre:

Cuatrecasas, Lluís (2005). Gestión integral de la calidad: implantación, control y certificación. Barcelona : Ediciones Gestión 2000.

Llibre:

Palacios, Mariana; Gisbert, Víctor. (2018). Control Estadístico de la Calidad. Una Aplicación Práctica. 3 ciencias. Editorial Área de Innovación y Desarrollo.

Norma:

EFQM (1999). Introducción a la Excelencia. EFQM.

Norma:

ISO (2015). Norma ISO 9001:2015 – Sistemas de Gestión de la Calidad. Requisitos. Secretaria central de ISO.