Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Maria Dolors Celma Benaiges

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Ismael Hernández Adell
Patricia Crespo Sogas 
Sara Atienza Rodríguez 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

El material pot estar en català, castellà o anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències específiques
  • CE1. Reconèixer l'entorn en què opera l'organització, el funcionament de l'empresa i les seves àrees funcionals i els instruments d'anàlisi.

  • CE8. Sintetitzar idees per convertir-les en negocis factibles i rendibles entenent el mercat actual.

  • CE7. Gestionar oportuna i convenientment els recursos disponibles en els ambients de treball en els que toqui dirigir.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

Competències transversals
  • CT2. Mostrar disposició per conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

Presentació de l'assignatura


L'assignatura  d'Administració d'empreses suposa una primera presa de contacte amb el món de la gestió empresarial i estudia el paper de l’empresa i els empresaris a la societat. 

Permet comprendre els principals indicadors econòmics i socials per avaluar el funcionament de l'empresa, per a continuació centrar-se en els principis bàsics de la gestió empresarial: direcció, organització, planificació i control.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Bloc 1: La valoració econòmica de l'empresa

1.1. Introducció: Concepte, administració i tipus d’empreses

1.2. Reptes actuals per a l’administració de les empreses

1.3. Valoració econòmica del funcionament de l’empresa

1.4.1. La productivitat

1.4.2. La rendibilitat

1.4.3. El punt mort

Bloc 2: L'administració d'empreses

2.1. La planificació empresarial

2.1.1.      La previsió i l’anàlisi de l’entorn

2.1.2.      Concepte de planificació: Diferents nivells de planificació

2.1.3.      Tipus de plans

2.2. El control a l'empresa

2.2.1.      Els sistemes d’informació per al control

2.2.2.      El procés de control

            2.2.2.1. Les variables crítiques i els indicadors de gestió

            2.2.2.2. El registre de resultats

            2.2.2.3. L’anàlisi de desviacions

            2.2.2.4. Les accions correctores

2.2.3.     La funció del control

2.3. L'organització de l'empresa

2.3.1.      Definició i disseny  de l’estructura organitzativa

2.3.2       Les parts de l’organització

2.3.3.      L’organigrama: disseny horitzontal i vertical

2.3.4.      Noves visions organitzatives

2.3.5.      Els mecanismes de coordinació

2.4. La direcció de l'empresa

2.4.1.      Principis, funcions i realitat de la tasca directiva

2.4.2.      Variables que condicionen la funció de direcció

2.4.2.1. La motivació dels treballadors

2.4.2.2. Els estils de direcció

2.4.2.3. Lideratge i Gènere

2.4.3. Lideratge inclusiu

 

Activitats i sistema d'avaluació


La nota final de l'assignatura es conformarà mitjançant la ponderació de notes de diferents activitats d'avaluació continuada, les quals s'aniran plantejant durant el curs, més l'examen final:

AVALUACIÓ CONTINUADA (60% de la nota)

  • Seminaris (40%). 4 seminaris (10% cadascun).
    • Competències comunes Tecnocampus: aquesta assignatura treballa la competència de Gènere (10% de la nota final de l'assignatura inclosa en els seminaris). 
  • Realització d’un examen parcial (20% de la nota)

EXAMEN FINAL (40% de la nota)

L'examen final constarà de diferents preguntes teoricopràctiques. L'examen constarà de diferents parts avaluatives i s'haurà d'obtenir com a mínim una puntuació d'un 4 a cadascuna d'aquestes parts i que la nota mitjana de les notes de les diferents parts sigui com a mínim de 5 punts.

Prova de recuperació

  • Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria d'examen NO pot presentar-se a la recuperació.
  • Es guardarà i no es podrà recuperar la nota de l'avaluació contínua. Només es podrà recuperar l'examen final.
  • Per a recuperar la nota de l'examen final, es podran presentar a la prova de recuperació els estudiants que es trobin en les següents situacions:
    1. Si la mitjana de l'examen final està suspesa, s'hauran de recuperar totes les parts per sota de 5 punts.
    2. Si la mitjana de l'examen final està aprovada però s'ha obtingut menys de 4 en alguna de les parts, s'haurà de recuperar la part o parts amb menys de 4.
  • Igualment que en l'avaluació ordinària, la nota final que quedi de l'examen final després de la recuperació ha de ser com a mínim de 5 punts per a aprovar.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

 Osterwalder, A.. (2015). Diseñando la propuesta de valor : cómo crear los productos y servicios que tus clientes están esperando. Deusto.

Osterwalder, A., Pigneur, Y., Clark, T., & Vázquez, L. (2011). Generación de modelos de negocio : un manual para visionarios, revolucionarios y retadores (Primera edición). Deusto.

ROBBINS, Stephen. P. and COULTER, Mary. C.  (2020): Management (Global Edition). Pearson. 15th edition

 

Complementària

GIL ESTALLO, Maria Angeles, GINER DE LA FUENTE, F (2013), Cómo crear y hacer funcionar una empresa.  Madrid. Ed. Esic. 9a edició.