Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Maria Dolors Celma Benaiges

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Luz Fernández Del Rey

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Català

L'assignatura serà impartida en català amb l'ús intensiu de lectures, vídeos i altres materials en anglès, de forma que la proporció d'idiomes quedaria així:

Català 80%

Anglès 20%

Els alumnes podran utilitzar el castellà en les seves exposicions i treballs presentats.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.

  • CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

  • CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Competències específiques
  • CE2. Aplicar els principis de màrqueting i investigació de mercats

  • CE5. Reconèixer les particularitats de l'activitat de màrqueting en sectors d'activitat amb característiques específiques.

  • CE9. Aplicar les eines tecnològiques per a l'aprofitament dels recursos del negoci a través del Màrqueting.

  • CE13. Identificar les eines bàsiques de l'e-Màrqueting.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant el canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG3. Integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis de Màrqueting i Comunitats Digitals contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT5. Desenvolupar tasques aplicant els coneixements adquirits amb flexibilitat i creativitat i adaptant-los a contextos i situacions noves.

Presentació de l'assignatura


El Màrqueting Social i d'Esdeveniments és una assignatura que busca desenvolupar habilitats pràctiques i coneixements teòrics per dissenyar, implementar i avaluar estratègies de màrqueting amb la finalitat de generar un impacte positiu en la societat i promoure canvis significatius en la comunitat.

 

El Màrqueting Social i d'Esdeveniments cobra cada vegada més importància en qualsevol estratègia de màrqueting. Les marques, d'una banda, esforcen a transmetre missatges de màrqueting socialment més responsables, d'acord amb les tendències del mercat, per promoure canvis socials positius, fomentant comportaments i actituds beneficiosos per a la societat. I, d'altra banda, s'utilitzen cada vegada més els esdeveniments com a canal i acció per interactuar directament amb els públics objectius, per tal de generar un major engagement i fidelització.

 

Al llarg de l'assignatura es desplega una metodologia pràctica sobre com organitzar un esdeveniment, amb les seves fases, objectius estratègics i operacionals, resultats esperats i les formes de mesura. Explorarem els diferents tipus d'esdeveniments i la seva classificació, així com les diferents tècniques i eines necessàries per poder arribar a produir un esdeveniment. També es treballaran tècniques creatives  per dissenyar un esdeveniment que esdevingui  una experiència de marca positiva i rellevant.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1: Introducció a l'Organització d'esdeveniments

  1. Breu història
  2. Motivació per fer un esdeveniment
  3. Concepte d'esdeveniment i tipologies
    • Esdeveniments oficials
    • Esdeveniments empresarials o corporatius
    • Esdeveniments culturals
    • Esdeveniments esportius
    • Esdeveniments MICE ( Turisme de reunions)
  4. Radiografia del sector
  5. Tendències en esdeveniments.

Tema 2: Abans de l'esdeveniment, creació del briefing

  1. Fases de l’organització de l’esdeveniment
  2. Què és un Briefing  d’esdeveniments

Tema 3: Màrqueting social i activisme de marca:

1.Què és la marca

  • Personalitat de marca
  • Valor de la marca
  • To de comunicació

2.Màrqueting social: Gestionar missatges que creïn valor i preferència

3.Esdeveniment com a eina de comunicació. Experiència de marca.

Tema 4: Creació conceptual de l'esdeveniment mitjançant tècniques de creativitat

1.Procés creatiu d’un esdeveniment

2.Públic objectiu: mapa d'empatia

3.Creativitat per a la generació d’idees:

  • Brainstorming
  • Panel de inspiración
  • Scamper

4.Factors essencials ( Idea, fil conductor, ritme, factor sorpresa)

5.Tècniques sensorials ( Visuals, auditives, …..)

Tema 5: Producció i organització d’un esdeveniment 

  1. Pla de l’esdeveniment. Etapes del procés en l’organització de l’esdeveniment.:
    • Planificació estratègica
    • Organització
    • Implementació. Producció de l’esdeveniment
    • L’escaleta
    • Pressupost i Control de resultats
  2. Noves tecnologies al servei dels esdeveniments: tendències actuals i futures
  3. Perspectiva de gènere en l’organització d’esdeveniments.

 

Tema 6: Pla de comunicació

  1. Fases del pla de Comunicació d’un esdeveniment
  2. Materials de comunicació clau per un esdeveniment (material offline i online): la invitació, l’acreditació, la comunicació a dins l’espai i la comunicació post esdeveniment...  
  3. Estratègia d’un pla de mitjans
  4. Estratègia transmedia aplicada a un esdeveniment

Activitats i sistema d'avaluació


L'assignatura serà eminentment pràctica, per aquest motiu el seu sistema d'avaluació reflecteix  aquest propòsit.

Es seguirà el sistema d'avaluació contínua que  contemplarà les següents accions:

  • La realització de diferents activitats plantejades a l’aula, entre elles un estudi de cas d'un esdeveniment real.
  • El desenvolupament d'un projecte grupal per aplicar la metodologia d'organització d'esdeveniments estudiada a l'aula.
  • Un examen de validació dels continguts treballats.

Resumint el pes de cada activitat seria:

SE1. Participació en les activitats plantejades dins de l'aula 50%

SE2.Treball final  grup 20%

SE3. Exposicions: 10%

SE4. Examen final 20%

Només es podrà recuperar l'examen final i no les parts de l'avaluació continuada. L'estudiant que no es presenti a l'examen final no podrà realitzar l'examen de recuperació.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

Fuente, Carlos  (2005). Manual practico para organización de eventos. Ediciones Protocolo.

Panizo Alonso, Julio y Jiménez-Morales, Mónica (2017). Eventos y protocolo: la gestión estratégica de actos corporativos e institucionales. Editorial UOC.

Soto, Francisco Javier. (2018). Marketing social corporativo: estrategias para crear valor compartido. Ed. Piramide

Complementària

Cabero Soto, Luisa Cristina (2012). Organización de reuniones y eventos. Ediciones Paraninfo.

Cuadrado Esclapez, Carmen y Rodriguez Cuadrado Ruth (2015) El ABC en la organización de eventos . FC editorial

De la Serna Ramos, María y Escudero López-Cepero, Marta (2017). Guía de organización de congresos, eventos feriales y exposiciones (Ceremonial y Protocolo). Ed. Sintesis.

Rossi, Andrew (Director). (2016). First Monday in May [Película]. Conde Nast Entertainment

Sánchez González, Dolores. (2016). Técnicas de organización de eventos. Síntesis.