Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Judith Turrión Prats

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Josep Maria Calafell Martinez

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

El material pot estar en català, castellà o anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

  • CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

Competències específiques
  • CE8. Dirigir diferents tipus d'entitats turístiques definint objectius, estratègies, polítiques comercials i gestionant els recursos financers.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG4. Ser capaç d'integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis de Turisme i Gestió de l'Oci contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Formular raonaments crítics i ben argumentats, emprant per a això terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments.

  • CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.

  • CT6. Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic.

  • CT7. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar sol·lucions.

Presentació de l'assignatura


L'assignatura  d'Administració d'empreses suposa una primera presa de contacte amb el món de la gestió empresarial i estudia el paper de l’empresa i els empresaris a la societat. 

Permet comprendre els principals indicadors econòmics i socials per avaluar el funcionament de l'empresa, per a continuació centrar-se en els principis bàsics de la gestió empresarial: direcció, organització, planificació i control.

Continguts


Bloc 1: La valoració econòmica de l'empresa

1.1. Introducció: Concepte, administració i tipus d’empreses

1.2. Reptes actuals per a l’administració de les empreses

1.3. Valoració econòmica del funcionament de l’empresa

1.4.1. La productivitat

1.4.2. La rendibilitat

1.4.3. El punt mort

Bloc 2: L'administració d'empreses

2.1. La planificació empresarial

2.1.1.      La previsió i l’anàlisi de l’entorn

2.1.2.      Concepte de planificació: Diferents nivells de planificació

2.1.3.      Tipus de plans

2.2. El control a l'empresa

2.2.1.      Els sistemes d’informació per al control

2.2.2.      El procés de control

            2.2.2.1. Les variables crítiques i els indicadors de gestió

            2.2.2.2. El registre de resultats

            2.2.2.3. L’anàlisi de desviacions

            2.2.2.4. Les accions correctores

2.2.3.     La funció del control

2.3. L'organització de l'empresa

2.3.1.      Definició i disseny  de l’estructura organitzativa

2.3.2       Les parts de l’organització

2.3.3.      L’organigrama: disseny horitzontal i vertical

2.3.4.      Noves visions organitzatives

2.3.5.      Els mecanismes de coordinació

2.4. La direcció de l'empresa

2.4.1.      Principis, funcions i realitat de la tasca directiva

2.4.2.      Variables que condicionen la funció de direcció

2.4.2.1. La motivació dels treballadors

2.4.2.2. Els estils de direcció

2.4.2.3. Lideratge i Gènere

2.4.3. Lideratge inclusiu

 

Activitats i sistema d'avaluació


La nota final de l'assignatura es conformarà mitjançant la ponderació de notes de diferents activitats d'avaluació continuada, les quals s'aniran plantejant durant el curs, més l'examen final:

AVALUACIÓ CONTINUADA (60% de la nota)

  • Seminaris (40%). 4 seminaris (10% cadascun).
    • Competències comunes Tecnocampus: aquesta assignatura treballa la competència de Gènere (10% de la nota final de l'assignatura inclosa en els seminaris). 
  • Realització d’un examen parcial (20% de la nota)

EXAMEN FINAL (40% de la nota)

L'examen final constarà de diferents preguntes teoricopràctiques. L'examen constarà de diferents parts avaluatives i s'haurà d'obtenir com a mínim una puntuació d'un 4 a cadascuna d'aquestes parts i que la nota mitjana de les notes de les diferents parts sigui com a mínim de 5 punts.

Prova de recuperació

  • Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria d'examen NO pot presentar-se a la recuperació.
  • Es guardarà i no es podrà recuperar la nota de l'avaluació contínua. Només es podrà recuperar l'examen final.
  • Per a recuperar la nota de l'examen final, es podran presentar a la prova de recuperació els estudiants que es trobin en les següents situacions:
    1. Si la mitjana de l'examen final està suspesa, s'hauran de recuperar totes les parts per sota de 5 punts.
    2. Si la mitjana de l'examen final està aprovada però s'ha obtingut menys de 4 en alguna de les parts, s'haurà de recuperar la part o parts amb menys de 4.
  • Igualment que en l'avaluació ordinària, la nota final que quedi de l'examen final després de la recuperació ha de ser com a mínim de 5 punts per a aprovar.

Bibliografia


Bàsic

 Osterwalder, A.. (2015). Diseñando la propuesta de valor : cómo crear los productos y servicios que tus clientes están esperando. Deusto.

Osterwalder, A., Pigneur, Y., Clark, T., & Vázquez, L. (2011). Generación de modelos de negocio : un manual para visionarios, revolucionarios y retadores (Primera edición). Deusto.

ROBBINS, Stephen. P. and COULTER, Mary. C.  (2020): Management (Global Edition). Pearson. 15th edition

 

Complementària

GIL ESTALLO, Maria Angeles, GINER DE LA FUENTE, F (2013), Cómo crear y hacer funcionar una empresa.  Madrid. Ed. Esic. 9a edició.