Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Judith Turrión Prats

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Josep Patau Brunet

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 2

Llengües d'impartició


  • Català

Material: Català 20% - Castellà 80%

 

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

  • CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

Competències específiques
  • CE7. Analitzar, sintetitzar i resumir críticament la informació econòmic-patrimonial de les organitzacions turístiques.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG4. Ser capaç d'integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis de Turisme i Gestió de l'Oci contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT3. Formular raonaments crítics i ben argumentats, emprant per a això terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments.

  • CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.

  • CT6. Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic.

  • CT7. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar sol·lucions.

Presentació de l'assignatura


L'assignatura proposa la comprensió dels conceptes comptables bàsics per poder entendre i assimilar el procés d'elaboració dels estats comptables i el significat dels estats financers confeccionats com a resultat de l'activitat d'una organització.

Aquest sistema d´informació és aplicable per a diferents tipus d´organitzacions. L'eix central de l'assignatura és la comprensió i el desenvolupament d'un cicle comptable, que es treballa a partir de la comptabilització de transaccions bàsiques de l'empresa i amb l'obtenció final d'un balanç de situació i un compte de resultats corresponents a la activitat empresarial en un període de temps.

El coneixement i la correcta aplicació de la normativa comptable i dels criteris de valoració comptable completen els requeriments necessaris per aconseguir unes competències i capacitats bàsiques per al futur desenvolupament professional de l'alumne i per al seguiment dels estudis, i especialment, amb els relacionats amb l'itinerari de comptabilitat i finances.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, transfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis dels altres.

Continguts


Tema 1. Introducció a lestudi de la comptabilitat.

Definició de la comptabilitat; la realitat econòmica; Riquesa i Renda; Estructura Econòmica i Financera; una aproximació a la inversió i al finançament; el patrimoni, anàlisi de les situacions patrimonials, masses patrimonials. Anàlisi de l'actiu, passiu i net patrimonial; el fons de maniobra; el balanç de situació com a expressió de l'equilibri patrimonial. Instruments de representació comptable: comptes i llibres de comptabilitat.

Tema 2. Immobilitzacions intangibles i materials. Amortització i Deteriorament.

Immobilitzat: concepte i classes. Immobilitzat material: concepte i classes; reconeixement i valoració; valoració posterior al reconeixement inicial; correccions de valor; alienacions i baixes. Immobilitzat intangible: concepte i classes; reconeixement i valoració; correccions de valor; alienacions i baixes.

Amortització: concepte; significat tècnic, econòmic i financer; variables que cal considerar en el càlcul de l'amortització; sistemes d'amortització i bases d'amortització.

Deteriorament: Concepte, naturalesa, causes i classes de deteriorament.

Tema 3. Actius i Passius Corrents.

Drets de cobrament: concepte i classes, valoració i deteriorament. Tresoreria: concepte i objectius. Obligacions de pagament: concepte i classes, valoració, tractament de les nòmines. Introducció a l'impost sobre el valor afegit. IVA Repercutit. IVA Suportat. Comptabilització. Regularització comptable.

Tema 4. Finançament bàsic.

El finançament de l'empresa: l'equilibri financer; recursos propis i recursos aliens. Recursos propis: capital i reserves: concepte i classes; Recursos aliens a llarg termini: concepte i classes.

Tema 5. Ingressos i despeses. Resultat.

Ingressos: concepte i classes; reconeixement comptable dels ingressos. Despeses: concepte i classes; reconeixement comptable de les despeses. Principi de correlació d'ingressos i despeses. Imputació temporal d'ingressos i de despeses. Resultat: concepte i classes.

Tema 6. Cicle comptable. Comptes anuals.

Inici de l'exercici. Desenvolupament comptable de l'exercici. Final de l'exercici: regularització i reclassificació de comptes, periodificació d'ingressos i despeses, correccions valoratives, determinació del resultat, tancament de comptes. Elaboració dels comptes anuals. El balanç de situació: concepte i objectius; elements que l'integren; informació a revelar. Presentació del resultat: concepte i objectius; elements que l'integren; informació a revelar.

Activitats i sistema d'avaluació


Sistema d'avaluació:

Treball individual (parcial)

30%

Exàmen Final

70%

L'examen al final del trimestre suposa el 70% de la nota (50% pràctic + 20% teòric). L'examen teòric consisteix en preguntes tipus test amb quatre respostes possibles de les quals una única resposta és vàlida. El mètode de valoració serà el següent: 1 punt si la resposta és correcta, –0,25 si és incorrecta i 0 si no es respon la pregunta. Cal treure una nota mínima de 4 sobre 10 a cada part (pràctic i teòric) per tenir dret a fer nota mitjana, en cas que alguna part o totes dues no superin aquest 4 sobre 10 no se superarà l'examen.

El 30% restant es formarà a partir de l'examen parcial.

En recuperació només es podrà fer la prova final que computarà el 70% de la qualificació final, ja que es conservaran la nota del parcial. En la recuperació els estudiants hauran de treure una nota mínima de 4 sobre 10 a cada part (pràctic i teòric) per tenir dret a fer nota mitjana, en cas que alguna part o totes dues no superin aquest 4 sobre 10 no se superarà l'examen.

Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria NO es pot presentar a la recuperació.

 

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

MUÑOZ MERCHANTE, A. (2021): Introducción a la Contabilidad. Editorial Sanz y Torres, S.L. Depósito Legal: M-756-2021.

PLAN GENERAL DE CONTABILIDAD DE PEQUEÑAS Y MEDIANAS EMPRESAS (2021): Reial Decret 1/2021, 30 de gener.

Complementària

ALBELDA, E. y SIERRA, L. (2014): Introducción a la contabilidad financiera. Ejercicios básicos. Pirámide.

DIÉGUEZ, J. (Coord.) (2015): Contabilidad financiera. El Plan General de Contabilidad. Pirámide.

LOSILLA, M.F. (2011): Prácticas de contabilidad financiera. Madrid: Garceta.

MONTESINOS JULVE, VICENTE (2009): Introducción a la contabilidad financiera: un enfoque internacional. Ariel. 6ª edición corregida y puesta al día adaptada al Plan General de Contabilidad.

PLAN GENERAL DE CONTABILIDAD (2021): Reial Decret 1/2021, 30 de gener.

SOLÀ ,Magda.; VILARDELL, Inmaculada. (2009): Introducción a la contabilidad general. McGrawHill

URIAS VALIENTE, J. (2004): 2 volúmenes: 1.- Introducción a la contabilidad: Aspectos teòricos y 2.- Manual práctico de contabilidad: Introducción. Madrid. Ediciones Académicas.