Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Judith Turrión Prats

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

àlvar Sáez Puig
Judith Turrión Prats 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Català
  • Castellano

- Hi pot haver documents en: Castellà, català i anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.

  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Competències específiques
  • CE13. Interpretar l'estratègia, els objectius i els instruments públics de la planificació turística.

  • CE15. Interpretar un pla públic en matèria turística i les oportunitats que es deriven per al sector privat.

  • CE11. Gestionar els espais territorials turístics d'acord amb principis de sostenibilitat.

Competències generals
  • CG2. Ser capaç de generar idees i solucionar problemes, tant de manera individual com col·lectiva.

  • CG3. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant del canvi i estar disposats a reevaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG4. Ser capaç d'integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis de Turisme i Gestió de l'Oci contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Formular raonaments crítics i ben argumentats, emprant per a això terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments.

  • CT4. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.

  • CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.

  • CT6. Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic.

  • CT7. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar sol·lucions.

Presentació de l'assignatura


Desenvolupament dels conceptes i criteris d'ordenació territorial i la planificació. Adequació de les tècniques i mètodes de planificació a la realitat turística. Visió integrada del conjunt de l'activitat turística sota la perspectiva de la destinació.

 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1. Les destinacions turístiques

1. Què entenem per destinació turística?

2. Quins elements conformen una destinació turística? 3. Quin és el cicle de vida de les destinacions turístiques?

4. Tipologia de destinacions turístiques

5. Agents de la destinació turística

6. Pràctica

Tema 2. El procés de la planificació turística

1. Introducció

2. Concepte de planificació turística 3. Per què és important la planificació turística?

4. Objectius de la planificació turística segons l'OMT

5. Tipologia de la planificació turística

6. Fases de la planificació turística 7. Particularitats de la planificació turística

8. Canvis en l'enfocament de la planificació turística 9. Mancances i errors de planificació turística 10. Pràctica

Tema 3. Instruments específics de planificació turística

1. Plans d'Excel·lència Turística

 2. Plans de Dinamització Turística

3. Plans de Competitivitat Turística 4. Plans Estratègics

5. Pràctica

Tema 4. Anàlisi de casos de planificació turística

1. Estudi de casos

2. Pràctica

Tema 5. Com elaborar un pla estratègic de turisme

1. Fases

2. Pràctica

Tema 6. Avaluació de l'impacte del turisme

1. Introducció

2. Metodologies per a l'avaluació d'impactes del turisme

  • Avaluació econòmica 

  • Avaluació social 

  • Avaluació ambiental 

 

Activitats i sistema d'avaluació


L’avaluació trimestral dels temes 1 al 5 representarà dos terços de la nota final i tindrà en compte els següents aspectes, amb els pesos que s’indiquen a continuació:

- SE4. Examen final: 40% (serà necessari treure una nota de 4 punts sobre 10 per poder fer mitjana)

- SE2. Treballs en grup: 40%

- SE1. Participació activitats a classe: 20%

A la recuperació només es podrà recuperar la nota de l'examen i es guardaran la resta de notes.

 

El Tema 6 representará 1/3 de la nota final i s'avaluarà mitjançant un examen. 

Bibliografia


Bàsic

Anton, Salvador (2009). Introducció a l’espai turístic. Ed. UOC.

Calabuig, Jordi (2009). Destinacions turístiques. Ed. UOC.

Maimí, Benet (2010). Aplicación Tics en el desarrollo de territorios turísticos. ED CCM.

Simancas Cruz, Moisés. coord. (2016). La planificación y gestión territorial del turismo. Barcelona. Editorial Síntesis.

Valls, Josep Francesc. (2004). Gestión de destinos turísticos sostenibles. Ed. Gestión 2000.