Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Carolina Chabrera Sanz

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 5

Professorat: 

Isabel Navarri Ramos
Alba Sanvicente Prados 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 2

Llengües d'impartició


  • Català

Els idiomes que conviuen a l'aula són el català, el castellà i l'anglès, tant en les interaccions com els materials utilitzats. La prova final es realitzarà en català.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

  • CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

  • CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

Competències específiques
  • CE13_Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantitzar el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones ateses

  • CE14_Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria

  • CE15_Dirigir, avaluar i fer les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la familia i la comunitat

  • CE18_Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries a cada etapa. Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els neonats a les noves demandes i preveure complicacions

  • CE19_Coneixer els aspectes específics de l'atenció al neonat. Identificar les característiques de les diferents estapes de la infància i adolescència i els factors que conficionen el patró normal de creixement i desenvolupament. Coneixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identifcar les seves manifestacions. Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que es poden presentar. Aplicar les tècniques que integren l'atenció d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors. Seleccionar les intervencions dirigides al nen sa i el malalt, així com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament. Ser capaç de proporcionar educació per la salut als pares o cuidadors primaris.

Competències generals
  • CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria

  • CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural

  • CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles

  • CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables

  • CG2_Planificar i donar cures d'infermeria dirigits a les persones, familia o grups, orientats als resultats de salut, avaluant el seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cura un problema de salut

Competències transversals
  • CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions

Presentació de l'assignatura


L' assignatura Cures d' infermeria matern infantil i en l' adolescència forma part de la formació obligatòria del currículum bàsic del Grau d' Infermeria i s' ubica en el segon curs del grau.

L' assignatura se centra en l' estudi del desenvolupament humà des de la pre-concepció/ concepció fins a l' adolescència. Abasta aspectes físics, psicològics, socials i emocionals, proporcionant una comprensió i conceptualització íntegres de la matèria.

El desenvolupament de l'assignatura permet a l'estudiant explorar temes com ara;  el desenvolupament prenatal, la gestació, el part i puerperi, la criança, l'educació i els desafiaments que enfronten els infants i adolescents en diferents contextos de salut-malaltia. S' analitzen les teories del desenvolupament, la influència de l' entorn familiar i social, així com la importància de la promoció, prevenció i restabliment de la salut i el benestar en aquestes etapes amb l' objectiu final de capacitar els estudiants per identificar i abordar les necessitats fonamentals, promovent un desenvolupament saludable i donant suport a les famílies i comunitats en el procés.

 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on puguem equivocar-nos i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús. 

Continguts


L' assignatura s' estructura en sessions plenàries, seminaris i simulació.

BLOC 1: SALUT SEXUAL I REPRODUCTIVA

Tema 1.  Introducció a la salut Sexual i reproductiva

Tema 2. Cures d' infermeria en la salut sexual i reproductiva

Tema 3. La gestació

Tema 4.  El Part

Tema 5.  Puerperi

 

BLOC 2: INFERMERIA NEONATAL, PEDIÀTRICA I DE L' ADOLESCENT

Tema 1. Adaptació del nounat a la vida extrauterina

Tema 2. Valoració del nounat

Tema 3. Malformacions congènites del nounat

Tema 4. Examen físic del nounat

Tema 5. Actuacions d' infermeria a la unitat de nounats

Tema 6. Examen físic del nounat de risc

Tema 7. Creixement i desenvolupament infantil

 Tema 8. Alimentació en la infància i l' adolescència

Tema 9. Erupció dental

Tema 10. Immunitzacions a l'etapa pediàtrica

Tema 11. Malalties infeccioses pròpies de la infància

Tema 12. Malalties dermatològics pròpies de la infància

Tema 13. Problemes de l' aparell respiratori

Tema 14. Problemes neurològics

Tema 15. Problemes de l' aparell digestiu

Tema 16. Problemes de l' aparell renal

Tema 17. Patologia crònica

Tema 18. Signes i símptomes en la infància

Tema 19. L' infant i l' adolescent hospitalitzat

Tema 20. El dolor a l'etapa pediàtrica

Tema 21. L' infant i l' adolescent oncològic

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Materia 5 - Ciències de la Infermeria Avançada:

 

Sistema d’avaluació

Ponderació mínima

Ponderació màxima

SE1. Examen

 

20%

60%

SE2. Treballs individuals

 

5%

40%

SE4. Participació a l’aula

 

10%

40%

SE5. Seminaris

 

5%

40%

SE8. Seguiment individual

 

5%

20%

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

 

Bibliografia


Bàsic

Álvarez Álvarez, Cristina, Jiménez Montero, Beatriz. Protocolos Diagnóstico-Terapéuticos en Hospitalización Pediátrica. Ed. med. Panamericana; Barcelona: 2022

Aguilar Cordero, M.J. Tratado de enfermería infantil y de la adolescencia. Ed. Elsevier Science. Madrid, 2012.

Castán S, Tobajas J.J. Obstetrícia para matronas. Guía práctica. Ed.Med. Panamericana; 2020. ISBN:9788491108474

Ferri Rufete, David. Guia de Supervivencia en Urgencias de Pediatria. Ed . Editorial Medica Panamericana; Barcelona: 2022

Kübler-Ross E. Los niños y la muerte. Ed: Luciérnaga; Barcelona, 2003.

Manual básico de obstetricia y genecología: https://comatronas.es/contenidos/2017/11/Manual_obstetricia_ginecologia.pdf

Manual de tocurgia Moderna: https://ediciones.grupoaran.com/papel-destacados/2457-manual-de-tocurgia-moderna.html

https://portal.guiasalud.es/wp-content/uploads/2018/12/GPC_533_Embarazo_AETSA_compl.pdf

https://scientiasalut.gencat.cat/bitstream/handle/11351/1197/protocol_activitats_preventives_promocio_salut_edat_pediatrica_2008.pdf?sequence=1&isAllowed=y