Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Marc Badia Rosells
Fèlix Obradò Carriedo 
Maria Neus Ciurana Maynegre 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
     

Presentació de l'assignatura


L'assignatura ANATOMIA HUMANA III es basa i amplia les assignatures previes ANATOMIA HUMANA I i ANATOMIA HUMANA II amb els següents continguts: l'ensenyament del sistema músculesquelètic de crani, coll, musculatura de la masticació, columna vertebral, tòrax i abdomen. L'estudi detallat del SISTEMA NERVIÓS es imprescindible per a la pràctica clínica de la fisioteràpia, no únicament en l’especialitat de neurofisioteràpia sino també en un abordatge múscul-esquelètic. Cal tenir present que existeix una influencia recíproca entre els sistemes múscul-esquelètic, nerviós i visceral.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podrà consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1. Anatomia del cap, coll i tronc

  • Ossos del crani
  • Fosses, forats i cavitats del crani
  • Articulacions i músculs del cap
  • Columna vertebral i ossos del tòrax
  • Articulacions i músculs del coll i tronc
  • Vasos i nervis del coll i tronc

Tema 2. Sistema nerviós

  • Generalitats
  • Encèfal
    1. Cervell
    2. Cerebel
    3. Tronc de l’encèfal
  • Nervis cranials
  • Medul.la espinal
  • Meninges
  • Vascularització

 

PRÀCTIQUES:

  • Palpació anatòmica d'estructures relacionades amb el temari del trimestre.
  • Seminari: Activitats grupals per aprofundir en els coneixements anatòmics del temari del trimestre.

Activitats i sistema d'avaluació


 

Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:

 

 

 

Sistema d'Avaluació 

Sistema d'avaluació

Ponderació mínima

Ponderació màxima

SE1. Portafolis electrònic

10%

40%

SE2. Exposició oral

20%

50%

SE3. Examen

30%

60%

SE4. Autoavaluació

5% 

30%

SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació

5%

30%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per a conèixer les condicions específiques d’ús. 

Bibliografia


Bàsic

Manuel Llusá Pérez, Àlex Merí Vived, Domingo Ruano Gil (2021). Manual y atlas fotografico de anatomia del aparato locomotor. Elsevier. Barcelona.

Schünke, Michael (2010). PROMETHEUS:Texto y Atlas de Anatomía.5Ed.3Tomos (Spanish Edition) (5th ed.). Madrid. Editorial Médica Panamericana S.A.

 

Wolfgang Dauber (2021). Feneis. Nomenclatura Anatómica Ilustrada (11º edición). Elsevier. Barcelona.

Complementària

Haines, Duane E. (2021). Neuroanatomy An Atlas of Structures, Sections, and Systems 6th Edition (Sixth Edition). Lippincott Williams & Wilkins.United Kingdom.

Hall, John. E. Hall, Michael. (2021). Guyton and Hall textbook of Medical Physiology. Nederland.

Jänig, Wilfrid. (2008). Integrative Action of the Autonomic Nervous System: Neurobiology of Homeostasis (1st ed.). Cambridge University Press. United Kingdom.

Mai, Jürgen. K., & Paxinos, George. (2011). The Human Nervous System (3rd ed.). Academic Press. Nederland.

Purves Dale, Augustine George, Fitzpatrick David. Neuroscience. 5a edición. Madrid: Panamericana; 2016 p. 209-226.

Thompson Jon C (2010). Netter's Concise Orthopaedic Anatomy (2nd ed). Philadelphia, PA: Saunders Elsevier