Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Carles Fernández Jané
Xavier Picañol Parraga 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 2

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE22 - Promourà el desenvolupament d'hàbits de vida saludables, implementant l'educació per a la salut en les persones i comunitats observant-se en els seminaris pràctics i les pràctiques acadèmiques externes.
     

  • RAE24 - Aplicarà els codis ètics i deontològics, les bases jurídiques de la professió implementant els mecanismes de qualitat en la pràctica de fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats en l'adequat exercici professional.
     

Presentació de l'assignatura


El ràpid desenvolupament i creixement dels diversos àmbits de les Ciències de la Salut ha desembocat en la necessitat de sustentar la nosa pràctica clínica en l'evidència científica. Actualment ja no és suficient justificar la presa de decisions amb l'observació sinó que és precís objectivar i mesurar l'eficàcia i validesa de les nostres intervencions i tractaments.


Perquè els resultats d'un estudi de recerca siguin fiables i es puguin extrapolar a l'àmbit clínic, és necessari que tot el procés d'investigació es desenvolupi d'acord a una determinada metodologia i sistemàtica. Així mateix, la Bioestadística ha d'encarregar-se de definir, sintetitzar i interrelacionar les dades obtingudes amb la investigació amb l'objectiu de proporcionar una mesura objectiva sobre l'objecte d'estudi.


Per tant, l'objectiu d’aquesta assignatura és per una banda, ensenyar als estudiants les bases del mètode científic i proporcionar les bases i eines bàsiques de treball per poder dissenyar, analitzar i, especialment, interpretar un projecte de recerca.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.   

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


BLOC I: Metodologia de la Recerca

Tema 1: El mètode científic i la recerca en fisioteràpia

Tema 2: Fonts d’informació i eines de citació bibliogràfica

Tema 3: Conceptes de qualitat de l’evidència científica

Tema 4: Dissenys d'estudis d'investigació

Tema 5: Fases del procés d’investigació

  • Fase conceptual: La pregunta de recerca
  • Fase de planificació: El protocol de recerca
  • Fase de difusió de la recerca

BLOC II: Bioestadística
Tema 6: Introducció a l’Estadística

Tema 7: Estadística descriptiva

Tema 8: Distribucions de probabilitat

Tema 9: Estadística inferèncial

Activitats i sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:

Sistema d'avaluació

Ponderació màxima

Ponderació mínima

SE1. Portafolis

10%

40%

SE2. Exposició

20%

50%

SE3. Examen

30%

60%

SE4. Autoavaluació

5%

30%

SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació

5%

30%

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.  

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que  establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.  

D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent. 

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d'acord amb la normativa d'avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l'ús indegut d'eines d'intel·ligència artificial generativa, el profesorat de l'asssignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per a conèixer les condicions específiques d’ús. 

Bibliografia


Bàsic

Josep Maria Argimon Pallàs, Josep Jiménez Villa. (2019). Métodos de Investigación Clínica y Epidemiología (5ª ed.) (EN PAPEL). Elsevier.

Robert Fletcher, Suzanne W. Fletcher, Grant S. Fletcher (2016). Epidemiologia clínica (5ª edición). Hospitalet de Llobregat (Barcelona). Editorial Lippincot Williams and Wilkins. Wolkers Kluwer Health