Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Maria Neus Ciurana Maynegre
Fèlix Obradò Carriedo 
Marc Badia Rosells 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE2 - Explicarà els principis de la biomecànica i l'electrofisiologia, aplicant les seves principals indicacions en l'àmbit de la fisioteràpia.
     

  • RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
     

Presentació de l'assignatura


L’ANATOMIA HUMANA I presenta las bases de la anatomia humana i la anatomia funcional a través de l’estudi conceptual, històric i terminològic de l’anatomia.

Per tant, lobjectiu principal de l’assignatura serà el de capacitar a l’alumne/a per que estigui en condicions d’entendre el mecanisme de funcionalitat del sistema múscul-esquelètic.

De la mateixa forma, es prepararà a l’alumne/a per rebre els aprenentatges que les següents disciplines aporten a l’alumne/a en el transcurs del seu trajecte curricular: la fisiologia de l’exercici, la biomecànica de l’activitat física i l’esport, prescripció de l’activitat física per la salut, la rehabilitació i la sistematizació o estructura del moviment i la teoria de l’entrenament.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici. Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1. Generalitats de l’aparell locomotor

  • Anatomia general
  • Generalitats dels ossos
  • Generalitats de les articulacions
  • Generalitats dels músculs
  • Generalitats d’angiologia
  • Generalitats de neurologia

Tema 2. Extremitat o membre superior

  • Ossos de l’extremitat/membre superior
  • Articulacions de l’extremitat/membre superior
  • Músculs de l’extremitat/membre superior
  • Beines carpianes i digitals
  • Fàscies, vasos i nervis de l’extremitat/membre superior

Pràctiques

  • Palpació anatòmica d'estructures relacionades amb el temari del trimestre.
  • Seminari: Activitats grupals per aprofundir en els coneixements anatòmics del temari del trimestre.

Activitats i sistema d'avaluació


 

Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:

 

 

 

 

Sistema d'Avaluació 

Sistema d'avaluación

Ponderació mínima

Ponderació máxima

SE1. Portafoli electrònic

10%

40%

SE2. Exposició oral

20%

50%

SE3. Exàmen

30%

60%

SE4. Autoevaluació

5% 

30%

SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació

5%

30%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per a conèixer les condicions específiques d’ús. 

Bibliografia


Bàsic

Hall, J. E., Hall, M. E., & Guyton, A. C. (2021). Guyton and Hall textbook of Medical Physiology. Elsevier. Barcelona.

Netter, Frank H. Atlas de anatomía humana, Netter, Elsevier Masson, 2015. Barcelona.

Schünke, M (2014). Prometheus: Texto y Atlas de Anatomía. Colección Prometheu 3 Tomos. Panamericana. Madrid.

Wolfgang Dauber (2021). Feneis. Nomenclatura Anatómica Ilustrada. Elsevier (11ª edición). Barcelona.

Complementària

Calais-Germain, B (1994). Anatomía para el movimiento.Barcelona. La Liebre de Marzo.Barcelona.

Kapit, W; ELson, L (2003). Anatomía. Libro de trabajo. Ariel. Ciencias Médicas. Barcelona.

Latarjet, M, et al (2019). Anatomía Humana. Colección Laterjet. Panamericana. Barcelona.

Purves D, Augustine G, Fitzpatrick D. Neuroscience. 5a edición. Panamericana. Madrid.