Que estàs buscant?
RAE12 - Aplicarà la valoració de la funcionalitat, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia en la seva pràctica assistencial durant els seminaris pràctics.
RAE16 - Elaborarà el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut en les fases de creixement i desenvolupament, aplicant les guies de bona pràctica clínica.
RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor (incloent-hi teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, exercici terapèutic) als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
RAE19 - Aplicarà mètodes i tècniques específiques que tinguin en compte les implicacions de l'ortopèdia en la fisioteràpia, tècniques terapèutiques reflecteixes, així com altres mètodes la seguretat i l'eficàcia dels quals estigui demostrada segons l'estat de desenvolupament de la ciència, en els seminaris pràctics i les pràctiques acadèmiques externes.
La postura corporal equilibrada consisteix en l'alineació del cos amb una eficiència neuromuscular i biomecànica, la qual cosa redueix l'estrès i sobrecàrregues exercides sobre el sistema de sustentació, pels efectes de la gravetat. El control postural i les capacitats propioceptives i sensoriomotrius són una part essencial de la postura i el moviment funcional. La funció postural i de moviment juguen un paper rellevant en el benestar físic i emocional de les persones. Les disfuncions de la postura i el moviment funcional són un factor de risc en les disfuncions múscul-esquelètiques.
Tal com es contemplen en les directrius marcades per la American Medical Association, l'avaluació postural ha de formar part del procediment habitual en l'anàlisi dels nostres pacients. És freqüent en l'àmbit clínic, realitzar valoracions visuals de la postura (inspecció visual) sabent que tant la fiabilitat intra com inter-observador solen ser baixes. Gràcies al desenvolupament de noves tecnologies en l'àmbit de la salut, l'activitat física i l'esport, disposem de sistemes econòmics i de fàcil aplicació per a avaluar la posició corporal de manera objectiva i fiable.
El fisioterapeuta ha de tenir coneixements per avaluar la postura amb la finalitat de detectar els desequilibris clínicament significatius i proposar un pla de tractament basat en el raonament clínic. En aquest sentit, la reeducació postural basada en el reequilibri de les cadenes miofascials i articulars, està indicada pel tractaments de les patologies associades al desequilibri postural i del moviment, siguin del raquis o dels membres.
L'objectiu principal d'aquesta assignatura teoricopràctica és adquirir els coneixements necessaris per avaluar i tractar els desequilibris postural més habituals. Realitzar un diagnòstic global de les cadenes miofascials i establir un tractament basat en el raonament clínic. Aprendre i practicar els exercicis terapèutics, en l'àmbit d'una fisioteràpia global miofascial, amb la finalitat de millorar els trastorns múscul-esquelètics més habituals.
La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Contingut teòric:
1. Avaluació de la postura i el moviment. Cadenes miofascials i articulars.
1.1. Postura i TNME. Evidencia científica actual.
1.2. Postura morfoestàtica i moviment. Tipologies corporals. Anàlisi clínic.
1.3. Anàlisi del moviment i concepte Mézières de compensació.
1.4. Avaluació clínica cadenes miofascials i articulars.
1.5. Biomecánica de la respiració: postura i moviment global.
1.6. Control postural, reeducació sensoriomotriu i moviment funcional.
1.7. Bases fonamentals de la reeducació postural. Límits i indicacions.
1.8. Exercici terapèutic i Fisioteràpia global. Raonament clínic.
1.9. Tecnologies actuals relacionades amb l’avaluació postural.
1.10. Avaluació cadenes miofascials i articulars amb tecnologia.
Contingut pràctic:
2. Reeducació postural. Exercici terapèutic global.
2.1. Estratègies de les compensacions articulars i miofascials
2.2. Control i regulació de la respiració dins la reeducació de la postura.
2.3. Reeducació postural i exercici terapèutic dins les disfuncions craniomandibulars i cervicals.
2.4. Exercici terapèutic postural pel membre superior.
2.5. Reeducació postural. Tractament de la hipercifosi toràcica.
2.6. Reeducació postural. Tractament dels desequilibris de la regió lumbo-pelviana. La hiperlordosi lumbar.
2.7. Reeducació postural. Abordatge global de la escoliosi.
2.8. Exercici terapèutic postural pel membre inferior.
3. Activitats d’avaluació continua
3.1. Evaluació i anàlisi de la postura i el moviment
3.2. Exercici terapèutic per la prevenció i el tractament del TNME
L'avaluació final pot ponderar segons els següents sistemes d'avaluació:
Activitat | Ponderació |
SE1. Portafoli electrònic | 10 - 40% |
SE2. Exposición oral | 20 - 50% |
SE3. Examen | 30 - 60% |
SE4. Autoavaluació | 5 - 30% |
SE5. Avaluació entre iguals | 5 - 30% |
La participació a les activitats a l’aula s'avaluaran sempre i quan l'assistència a classe sigui com a mínim del 80%. Si no s'assoleix aquest mínim, la qualificació de l'assignatura serà "No presentat/da" i no es tindrà dret a recuperació.
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà
convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria. L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per a conèixer les condicions específiques d’ús.
Mathieu MC. Gestes et Postures du musicien. Paris : Éd. Format; 2007
Mezières F. La gymnastique statique. Paris: Vuibert; 1947
Revilla JR, Ramírez-Moreno J. Tratamiento global de los desequilibrios sagitales del raquis por el Método Mézières. Rev. Cient. Iberoam. Fisioglobal 2009;2: 15- 23. 3.
Souchard Ph.E. Méthode Mézières. Bases scientifiques. Principes mécaniques. Technique. Paris: Ed. Maloine; 1979.