Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Maria Neus Ciurana Maynegre
Fèlix Obradò Carriedo 
Marc Badia Rosells 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE2 - Explicarà els principis de la biomecànica i l'electrofisiologia, aplicant les seves principals indicacions en l'àmbit de la fisioteràpia.
     

  • RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
     

Presentació de l'assignatura


L'assignatura ANATOMIA HUMANA II es basa i amplia l'assignatura ANATOMIA HUMANA I amb els següents continguts: l'ensenyament del sistema múscul-esquelètic de l'extremitat inferior i de la pelvis; i de la morfologia i el funcionament dels sistemes: reproductor i digestiu. L’estudi dels sistemes reproductor i digestiu  és necessari per abordar el pacient de forma holística, doncs l'incorrecte funcionament dels diferents sistemes pot influenciar o relacionar-se amb desordres múscul-esquelètics”.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici. Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Contingut

Tema 1. Extremitat o membre inferior

  • Ossos de l’extremitat/membre inferior
  • Articulacions de l’extremitat/membre inferior
  • Músculs de l’extremitat/membre inferior
  • Beines tarsianes i digitals
  • Fàscies, vasos i nervis de l’extremitat/membre inferior

Tema 2. Sistema digestiu

  • Generalitats
    1. Tub digestiu
    2. Glàndules annexes
  • Topografia abdominal
  • Peritoneu

Tema 3. Sistema genital

  • Femení
  • Masculí

PRÀCTIQUES:

  • Palpació anatòmica d'estructures relacionades amb el temari del trimestre.
  • Seminari: Activitats grupals per aprofundir en els coneixements anatòmics del temari del trimestre.

Activitats i sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:

Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
SE1. Portafoli electrònic 10% 40%
SE2. Exposició oral 20% 50%
SE3. Exàmen 30% 60%
SE4. Autoevaluació 5% 30%
SE5. Evaluació entre iguals (2P2) o coavaluació 5% 30%

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.

D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per a conèixer les condicions específiques d’ús. 

Bibliografia


Bàsic

Dauber, W. (2021). Feneis. Nomenclatura anatómica ilustrada. Elsevier Health Sciences. Barcelona.

Llusá, Merí, Ruano. MANUAL Y ATLAS FOTOGRÁFICO DE ANATOMÍA DEL APARATO LOCOMOTOR. (2004). Editorial Médica Panamericana. Ed.2ª. Barcelona.

Paulsen, F., Waschke, J. (2012). Atlas de Anatomía Humana Sobotta (23a ed.) Elsevie. Barcelona.

Complementària

Drake, R. L., Vogl, A. W., & Mitchell, A. M. (Eds.). (2023). Gray. Anatomía básica. Elsevier Health Sciences. Barcelona.

Gilroy, A, M. Prometheus. Atlas de Anatomía. (2021). Ed. Medica Panamericana (4ª Ed). Barcelona.

Kapandji, A. (2002). Fisiología Articular. Miembro Inferior. Panamericana. Madrid.

Latarjet, M, et al (2019). Anatomía Humana. Colección Latarjet. Panamericana. Barcelona.

Netter, F, H. (2015).  Atlas de anatomía Humana (6º ed.). Elseiver Masson. Barcelona.