Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Juan José Pons López

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Daniel Candil Gil-ortega

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Català
  • Castellano

L'assignatura s'impartirà en Castellà i Català, si bé l'àmplia majoria de noms i conceptes associats al camp de la Realitat Virtual seran referits en anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • E8. Representar de forma visual conceptes i/o dades per a la ideació i creació de videojocs.

  • E10. Dissenyar i desenvolupar la modelització d'escenes i personatges 3D.

Competències generals
  • G1. Demostrar tenir i comprendre coneixements avançats de la seva àrea d'estudi que inclouen els aspectes teòrics, pràctics i metodològics, amb un nivell de profunditat que arriba fins a l'avantguarda del coneixement.

  • G4. Comunicar informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat com no especialitzat.

Competències transversals
  • T2. Treballar com a membre d'un equip interdisciplinari ja sigui com un membre més o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos i tenint en compte els recursos disponibles.

Presentació de l'assignatura


En Experiències de Realitat Virtual i Entorns 3D, assignatura emmarcada en la matèria de Creació Artística, els alumnes aprendran els principis bàsics de la narrativa i el desenvolupament tant artístic com a tècnic de la VR i el disseny d'espais. Utilitzant com a excusa la creació d'un entorn 3D que compleixi els requisits tècnics que demana una aplicació de Realitat Virtual s'enfrontaran a esquemes d'interacció, ús de la llum, ús del color, oferiment d'objectes i disseny d'espais per acabar creant una experiència VR satisfactòria que expliqui una petita història. Així mateix en l'assignatura es treballarà el concepte de Environmental Storytelling: utilitzar elements de l'escenari per desenvolupar una narrativa . Per assolir els coneixements de l'assignatura s'avalua d'una banda la creació d'un VRGDD en grup, la creació d'un prototip jugable desenvolupat per cadascun dels estudiants i finalment els coneixements teòrics de manera individual.

 

Continguts


Tema 1 - El tallador de gespa: benvinguts a la Realitat Virtual
          1.1 Història de la Realitat Virtual: D'on venim? On anem?
          1.2 Tecnologies en la VR
          1.3 Mètodes d'interacció, creació de persones i narrativa
          1.4 Motion Sickness
          1.5 Consells a tenir en compte
         1.6 La importància del VRGDD


Tema 2 - Environmental Storytelling: explicant històries amb l'escenari
         2.1 Arquetips Narratius
         2.2 Teoria del Environmental Storytelling
         2.3 La llum i les emocions (“Feel Engineering”)
         2.4 L'ús del color i la forma
         2.5 Unint l'escenari en Unity

Tema 3 - Optimització i implementació VR
          3.1 Treballant amb llums en temps real i lightmaps (Charts)
          3.2 LoD, reducció de Drawcalls, Occlusion Culling
          3.3 Provant les nostres demos
          3.4 Test de Motion Sickness
          3.5 Correccions, feedback i llançament

Activitats i sistema d'avaluació


L'assignatura consta d'una part pràctica (Activitats) que suposa el 60% de la nota final i una part teòrica (examen final) que suposa el 40% restant. La part pràctica divideix aquest 60% de la següent manera:

A1. Exercici a classe o a casa: Creació d'una proposta d'Aplicació VR mitjançant un VRGDD - 20%
A2. Pràctica de laboratori: Explicar una història mitjançant un escenari VR / Demo Completa jugable - Part 1- 20%
A3. Pràctica de laboratori: Explicar una història mitjançant un escenari VR / Demo Completa jugable - Part 2 20%
A4. Examen final - 40%

Nota final = A1 0,2 + A2 0,2 + A3 0,2 + A4 0,4

Consideracions:

  • La part teòrica consistirà en un examen que contempla tots els continguts de l'assignatura (anotacions, exemples de classe i lectures).
  • Cal obtenir una nota superior a 5 a l’examen final per a aprovar l’assignatura
  • Una activitat no entregada o lliurada amb retard i sense justificació (citació judicial o assumpte mèdic) compta com un 0.
  • És responsabilitat de l'alumne evitar el plagi en totes les seves formes. En el cas de detectar un plagi, independentment del seu abast, el lliurable en qüestió i tota l'activitat que en formi part passarà automàticament a tenir una nota de 0. A més a més, el professor comunicarà al Cap d'Estudis la situació per a que es prenguin les mesures aplicables en matèria de règim sancionador.
  • L’ús d’Intel·ligència Artificial Generativa per a l’elaboració de textos, textures o imatges de referència en cadascuna de les pràctiques de l’assignatura està totalment prohibit. El seu ús comportarà la consideració de frau acadèmic.
  • Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.”

Recuperació:

  • Cal obtenir una nota superior a 5 a l’examen final de recuperació per a aprovar l’assignatura.
  • La nota de l’examen de recuperació s’aplicarà només a la nota de l’activitat A4.
  • En cas de superar la recuperació, la nota final màxima de l’assignatura serà de 5.
  • Tot alumne tingui un NP a l’examen final o prova equivalent, NO tindrá dret a realitzar la recuperació.

 

Bibliografia


Bàsic

Bucher, J. (2017). Storytelling for Virtual Reality: Methods and Principles for Crafting Immersive Narratives. London: Routledge. 

Fictum, C. (2016). VR UX: Learn VR UX, Storytelling & Design. Seattle: Createspace Independent. *

Jerald, J. (2015). The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality. San Francisco: Morgan & Claypool Publishers-ACM . *

McCaffrey, M. (2017). Unreal Engine VR Cookbook: Developing Virtual Reality with UE4 . Boston: Addison-Wesley Educational Publishers Inc. *