Que estàs buscant?
Demostrar capacitat per comunicar de manera fluida en llengua espanyola, catalana i anglesa de forma oral i escrita en l'entorn de la logística i els negocis marítims
Mostrar coneixements i habilitats per a la coordinació dels departaments de compres, aprovisionament, producció i distribució d'un producte a qualsevol empresa, analitzant diferents tipus de tècniques
L'objectiu de l'assignatura és proporcionar a l'estudiant les bases de coneixement per a entendre el funcionament de la gestió de la logística empresarial.
A través de classes teòriques i pràctiques s'intentarà dotar a l'estudiant de totes les eines necessàries per a poder ser capaç de reconèixer i interrelacionar els diferents processos que formen part de la cadena de subministrament.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, llibre d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de sofrir prejudicis altres.
TEMA 1 - La cadena de subministrament
1.1 Conceptes Generals de la Cadena de Subministraments i la Logística: Història de la Logística. Evolució de la Logística.
1.2 Introducció a la Cadena de Subministraments. Supply Chain Management (SCM) com a Clau estratègica Empresarial. Tipologies de cadenes de subministrament (Cadenes de subministrament globals o locals. Cadenes curtes i cadenes llargues. Cadenes de subministraments de Serveis).
1.3 Activitats i actors de la Cadena de Subministraments. Tipus de fluxos associats a la Cadena de Subministraments: Fluxos operatius, Flux d'informació i Fluxos Financers.
1.4 Cadenes de Subministrament col·laboratives: Integració amb clients i proveïdors. Integració amb operadors logístics.
TEMA 2 - Demanda y planificación
2.1 Planificació de la Demanda. Importància. Incertesa en la Cadena. Models de Previsió de la Demanda.
2.2 Cicle de vida dels productes. Fases del cicle de vida del producte: Introducció, creixement, maduresa i declivi.
2.3 La tecnologia i els sistemes de gestió informatitzada del magatzem. Identificació i codificació de productes: Codificació, Codis de Barres, RFID.
2.4 Indicadors Clau. indicadors de gestió d'existències. Indicadors de productivitat. Indicadors d'ocupació del magatzem. Indicadors sobre recursos humans. Indicadors sobre el servei. Indicadors sobre la qualitat del servei.
TEMA 3 - Gestió del Aprovisionament
3.1 - Gestió del aprovisionament. Tipus d'Aprovisionament.
3.2 - Gestió de Compres. Gestió de Proveïdors.
Paper, rellevància i objectius. El procés de l'aprovisionament. Les compres i els proveïdors: relació proveïdors-client (outsourcing, homologació i selecció de proveïdors). L'enfocament just- in-time (JIT) i les seves implicacions en la logística.
3.3 Relacions amb àrees de l'Organització. Mesurament.
TEMA 4 - Gestió de la producció
4.1 Gestió d'Inventaris:
4.1.1 Mètodes per a realitzar l'inventari: Inventari anual. Inventari cíclic i rotatiu. Inventari permanent o perpetu. Inventari periòdic. Inventari existències zero. Inventari per famílies.Inventari aleatori. Inventari per prestatgeries.
4.1.2 Sistema de valoració d'inventaris: preu mitjà ponderat o PMP. First in First out o FIFO.
4.2 Logística de Producció. Fitxes logístiques.
4.3 Tipus d'embalatges. Envàs i embalatge. L'espai modular. Tipus de palets. l'estabilitat de la càrrega. L'embalatge primari. L'embalatge secundari.
TEMA 5 - Gestió de l'equip de treball del magatzem
5.1- Departament de Logística i personal del magatzem.
Recursos humans del magatzem.Llocs i funcions del personal del magatzem.
5.2- Treball en equip i comunicació.
Comunicació i escolta activa. Cronogrames d'actuació. Coneixements i formació del personal
TEMA 6 - Gestió de prevenció de riscos laborals
6.1-Factors de risc
6.2-Condicions de treball
6.3-Accident de treball
6.4- Mesures de prevenció
6.5- Mesures de Protecció
6.6- Mesures de seguretat
Avaluació contínua
10% Test en classe.
10% Seminaris
10% Competència: Treball en equip
20% Treball final
Avaluació final
50% Test
50% Exercici pràctic / preguntes de desenvolupament
El test realitzat és directament avaluable, encara que compten com a participació en classe i són molt útils per a corregir immediatament aspectes que no hagin quedat clars en classe. A més, el tipus de preguntes d'aquests test pot ser molt útil per a preparar l'examen final a l'ésser d'estil similar.
L'examen final constarà de dues parts, una primera tipus test (40%) i una altra amb exercicis i/o preguntes de desenvolupament (60%). És imprescindible aprovar les dues parts de l'avaluació final amb una nota de 5/10 per a aprovar l'assignatura. La puntuació assignada a cadascuna de les preguntes de l'examen es mostrarà al costat de l'enunciat en l'examen. La nota mínima de l'Examen per a poder fer mitjana és de "5" punts, en cas contrari, s'anirà a recuperació.
Assistència a l'aula:
L' assistència als classes teòriques i seminaris és obligatòria i és faran controls d' assistència.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.
ANAYA TEJERO, J.J. (1998) “La Gestión Operativa de la Empresa: Un enfoque de Logística Integral” Editorial ESIC- Colección Empresa.
BASU, R., NEVAN WRIGHT,J. (2008) “Total Supply Chain Management”. Published by Elsevier 2008
BOWERSOX, D.J., CLSS, D.J., COOPER, M.B. (2007) “ Administración y Logística en la cadena de suministros”, Editorial McGraw-Hill (2a edición)
CASANOVAS, A., CUATRECASAS, LL. (2003) “Logística Empresarial: Gestión integral de la información y material en la empresa”, Ediciones Gestión 2000.
CASTAN FARRERO, J.M., CABAÑERO PISA, C., CARBALLOSA, A.N. (2003) “La Logística de la Empresa: Fundamentos y tecnologías de la información y de la comunicación”. Ediciones Pirámide
COOPER, M.C., INNIS,D.E., DICKSON,P.R. (1992) “Strategic Planning for Logistics”, Edited by Council of Logistics Management
COYLE, J.J, BARDI, E.J., LANGLEY, C.J. (1996) “The Management of Business Logistics” Published by West Publishing Company (Sixth Edition).
El Libro Rojo de la Logística. Libro elaborado por aecocempresas- FELOG de Cereluega. Barcelona, 2015
GAETA LENDÍNEZ, L. (2007) “Gestión Logística empresarial”, Editorial Universitas, SA.
Introduction to Logistics Systems Planning and Control
Ghiani, Gianpaolo; Laporte, Gilbert & Musmanno, Roberto
John Wiley & Sons, 2004, West Sussex, England
La Mente y el Corazón de un Logista. Laura Pujol y Mariano Fernandez. Editorial Marge Books. Barcelona, 2016
Logistics Management and Strategy. Competing through the supply chain. (6th Edition) Alan Harrison, Heather Skipworth, Remko Van Hoek & James Aitken. Ed. Pearson, London 2019
MANGAN, J., LALWANI, C., BUTCHER,T. (2008) “ Global Logistics and Supply Chain Management” , Edited by John Wiley & Sons, Ltd
PIENAAR, W., VOGT, J., CRONJE, K., KILBOURN, P., KUSSING, U., LOUW, J., VAN EDEN, J. (2013) “Business Logistics Management: A Value Chain Perspective”, Oxford University Press (Fourth Edition)
Supply Chain RIsk Management: Vulnerability and Resilience in Logistics. Donald Waters (2nd Edition): Kogan Page, London, 2011