Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Maria Dolors Celma Benaiges

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Rosa Herrero Antón

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Castellano

Les classes i la documentació seran principalment en castellà donat que aquesta assignatura pertany al programa d'intercanvis.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • Establir projectes de negocis marítims i de l'àmbit de la logística que permetin la creació de noves empreses o la millora de les ja existents, adoptant idees innovadores i creatives

  • Demostrar capacitat per comunicar de manera fluida en llengua espanyola, catalana i anglesa de forma oral i escrita en l'entorn de la logística i els negocis marítims

  • Mostrar coneixements i habilitats per a la coordinació dels departaments de compres, aprovisionament, producció i distribució d'un producte a qualsevol empresa, analitzant diferents tipus de tècniques

  • Operacionalitzar l'emmagatzematge de mercaderies, mitjançant aplicacions informàtiques pròpies de la gestió logística

  • Mostrar coneixements sobre l'organització del transport marítim, terrestre, aeri i multimodal, la gestió aduanera i el comerç internacional per a poder gestionar i/o contractar el transport

  • Seleccionar i utilitzar  instruments quantitatius per a la presa de decisions i contrast d'hipòtesis econòmiques

Presentació de l'assignatura


L'assignatura "Mètodes Quantitatius aplicats a la logística" pretén incentivar i desenvolupar el pensament sistèmic i científic, permetent que l'alumne pugui plantejar i desenvolupar models i solucions a problemes de diversa índole. 

Més específicament, pretén dotar a l'alumne d'una sèrie d'eines i mètodes que li permetin resoldre problemes de la vida real, i de l'àmbit logístic en concret.

 

 L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


  1. Introducció
    1. Models: Conceptes i tipologies
    2. Sistemes: Concepte, principis, i aplicacions
    3. Mètodes: Concepte, importància i utilitat
    4. Algoritme: Concepte, tipologia i ús
  2. Teoria de grafs
    1. Introducció als grafs
      1. Definició, representació i topologia
      2. Exemples d’aplicació
      3. Pseudocodig: conceptes bàsics, operadors condicionals I estructura.
    2. Problemes de camins
      1. Arbre parcial mínim
        1. Algoritme de Prim
        2. Algoritme de Kruskal
    3. Camí més curt
      1. Algoritme de Dijkstra
    4. Problemes de fluxos
      1. Flux total màxim
      2. Algoritme de Ford-Fulkerson
    5. Casos pràctics
  3. Programació lineal
    1. Introducció a la programació lineal
      1. Què és la programació lineal?
      2. El primer model matemàtic
      3. Transformacions de variables
      4. Transformacions de la funció objectiu
      5. Transformacions de restriccions
    2. Resolució gràfica
      1. Àrea de solucions factibles
      2. Variables bàsiques i no bàsiques
      3. Solució òptima
      4. Tipus de solucions
    3. Model dual i anàlisi de sensibilitat
      1. Regles de transformació primal-dual
      2. Significat de les variables duals
      3. Anàlisi de sensibilitat dels coeficients de cost
      4. Anàlisi de sensibilitat dels termes independents
      5. Utilitat del preu dual
    4. Programació lineal entera i mixta
      1. Variables reals, enteres i binàries
      2. Utilitat de les variables binàries
    5. Casos pràctics: Aplicació a la logístic
    6. Utilització de l'eina "Solver" d'Excel
    7. Branch and Bound

Activitats i sistema d'avaluació


La nota global de l’assignatura té en compte els següents aspectes:

  • 40% Seminaris presencials i en parelles (No es pot recuperar)
  • 10% Qüestionaris individuals (No es pot recuperar)
  • 50% Examen final

Per aprovar l’assignatura és necessari obtenir almenys un 4 de 10 en l'examen final.

Recuperació:

  • Els alumnes que no es presentin a l'examen final obtindran un No Presentat i perdran el dret a l'examen de recuperació.
  • Els alumnes que suspenguin l'assignatura, podran fer un examen de recuperació que substituirà a l'examen final, per tant, correspondrà al 50% de la qualificació final i com a mínim és necessari obtenir un 4 de 10.
  • Els seminaris i els qüestionaris no es poden recuperar.

Atesa la naturalesa fonamental d’aquesta assignatura, es requereix a l’estudiant no només que proporcioni solucions a determinats problemes, sinó que sigui capaç de generar-les de manera autònoma, sense cap tipus d’ajut extern. Per aquest motiu, l’ús d’intel·ligències artificials generatives (IAG) per a la resolució dels problemes plantejats en l’assignatura —sigui en seminaris, qüestionaris o exàmens— és contraproduent, queda estrictament prohibit i serà considerat un cas de frau per plagi, on el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria. L'ús crític de IAG com a vehicle per aprendre i resoldre dubtes sobre la matèria no es considera un mal ús d'aquests mecanismes, sempre que això no entri en contradicció amb el que s'ha indicat abans i l'estudiant no perdi de vista el fet que pot obtenir respostes incorrectes i/o no ajustades als continguts de la matèria. 

Bibliografia


Bàsic

Hillier FS, Lieberman GJ. Introduction to Operations Research. Editorial McGraw-Hill (9ª ed), 2010. ISBN: 0073376299.

Sallán JM, Suñé A, Fernández V, Fonollosa JB. Métodos cuantitativos de organización industrial I. Edicions UPC (2ª ed.), 2005. ISBN: 8483017954.

Taha HA. Investigación de operaciones. Editorial Pearson Education (7ª ed.), 2004. ISBN: 9702604982

Vieites Rodíguez, Ana María et al. Teoría de grafos. Ejercicios y problemas resueltos. Editorial Paraninfo, 2014. ISBN:  9788428337076