Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Maria Dolors Celma Benaiges

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Ivette Fuentes Molina

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Castellano
  • English

Castellà (80%), anglès (20%).

Consulta els horaris dels diferents grups per a saber l'idioma d'impartició de classe. Encara que el material pot estar en qualsevol dels tres idiomes oficials de la UPF.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • Identificar els conceptes econòmics bàsics, així com el funcionament microeconòmic i macroeconòmic dels mercats

  • Seleccionar i utilitzar  instruments quantitatius per a la presa de decisions i contrast d'hipòtesis econòmiques

Presentació de l'assignatura


L’assignatura Anàlisi de l’Entorn Econòmic i Social forma part de la introducció als fonaments de l’anàlisi macroeconòmica. L'objectiu de l'assignatura és oferir una visió del funcionament de l'economia als mercats de béns i serveis i als mercats financers. La finalitat és que l'estudiant adquireixi una visió rigorosa i actualitzada dels principals problemes i perspectives de la macroeconomia.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1. Introducció

  • La importància de la macroeconomia
  • Agregats macroeconòmics (PIB, atur, inflació, etc.)
  • Classificació dels models macroeconòmics

Tema 2. Mercat de béns i serveis (IS)

  • La demanda de béns
  • La determinació de la producció en l’equilibri
  • Inversió igual a l’estalvi
  • Les polítiques fiscals

Tema 3. Els mercats financers (LM)

  • La demanda de diners
  • La determinació del tipus d’interès
  • Dos formes d’examinar l’equilibri macroeconòmic

Tema 4. Els mercats de béns i serveis i financers junts: El model  IS-LM

  • La corba IS
  • La corba LM
  • Anàlisi conjunta de les corbes IS i LM
  • La política fiscal i la política monetària
  • El model IS-LM i la trampa de liquidés

Tema 5. Las expectatives

  • Canvis de les politiques derivats a les expectatives
  • Inflació esperada, productivitat esperada, impostos esperats etc

Tema 6. El mercat de treball (mig termini)

  • La determinació dels salaris
  • La determinació dels preus
  • La taxa natural d’atur
  • La dona en el mercat de treball

Tema 7. Anàlisi agregada: el modelo de OA-DA

  • La oferta agregada
  • La demanda agregada
  • El equilibri a curt i mig termini
  • Els efectes de la política monetària
  • Els efectes de la política fiscal

Tema 8. Model de Solow.

  • La funció de consum
  • La acumulació del capital
  • Creixement de la població
  • El fons de carboni per a una economia sostenible (FES-CO2)

 

Activitats i sistema d'avaluació


Sistema de evaluació  

Percentage

Seminaris

Seminari 1: 5%. Seminari 2: 5%. Seminari 3: 15% (L'avaluació dels seminaris no és recuperable). Total 25%.

Treball final  

 Treball final 25% (recuperable). Dins de l'avaluació del treball final es considerarà 10% de la nota a través de l'avaluació de la competència de ciutadania global (CCT3). 

Examen final

 50% (recuperable)

Els alumnes hauran d’aprovar cada part del curs per separat per aprovar tot el curs (treure més d’un 5 sobre 10) .

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Recuperacions

Els alumnes que hagin suspès l’assignatura tindran dret a la recuperació de l’examen final. És necessari tenir un 5/10 en l'examen de recuperació perquè sigui ponderat amb la resta de notes de l'avaluació.  

Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria NO pot presentar-se a la recuperació.

Bibliografia


Bàsic

BLANCHARD, O., A. Amighini, & F. Giavazzi (2017) “Macroeconomía”. Editorial: Pearson Educación; Séptima Edición, Madrid.

MANKIW, Gregory N. (2020), “Macroeconomía”. Editorial: Antoni Bosch; Décima Edición, Barcelona.

Complementària

Azmat, G., & Petrongolo, B. (2014). Gender and the labor market: What have we learned from field and lab experiments?. Labour Economics, 30, 32-40.

DORNBUSCH, R., Fischer, S., & Startz, R. (2018). Macroeconomics. MacGraw Hill. 13th Edition.