Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Maria Dolors Celma Benaiges

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Rosana Salama Benazar

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Castellano

Hi podrà haver material en anglès o català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • Mostrar coneixements sobre l'organització del transport marítim, terrestre, aeri i multimodal, la gestió aduanera i el comerç internacional per a poder gestionar i/o contractar el transport

  • Mostrar coneixements sobre el buc i la seva contractació per a la seva utilització como a mitjà de transport tant de mercaderies com de persones, en un entorn de sostenibilitat i respecte al mediambient

Presentació de l'assignatura


Aquesta assignatura permetrà conèixer els principals actors que intervenen en el transport marítim internacional, tant a nivell de la negociació del vaixell o dels espais al vaixell com a nivell del maneig de la càrrega a ports

  • L'alumne coneixerà les figures que intervenen en el transport marítim, en particular la flota mercant, l'empresa naviliera i els agents que intervenen en els contractes de transport. Coneixerà la diversitat de contractes sobre l'ús del vaixell i les seves respectives funcions.
  • Distingirà els diferents tipus de vaixells i les maneres i formes de transport marítim. 
  • Coneixerà l'evolució de l'transport marítim al llarg de la Història i el desenvolupament de l'instrument fonamental de el comerç per via marítima: el vaixell. 
  • Coneixerà les principals normes i convenis internacionals aplicables als vaixells i a el transport per via marítima, en particular els convenis de l'OMI / IMO per a la seguretat de la vida humana a la mar i per a la prevenció de la contaminació marina des dels vaixells .
  • Distingirà els serveis portuaris que estableix la llei, en particular el servei d'estiba.
  • Reconeixerà i distingirà els diferents agents que participen en la cadena de transport marítim, les seves organitzacions i associacions.

 "L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres"

 

 

Continguts


1. ELS ACTORS EN ELS NEGOCIS MARÍTIMS
La logística al negoci marítim
L'empresa naviliera: concepte, organització, tipologia
La línia regular. La navegació tramp
Propietari, armador, navilier
El negoci navilier. Formes d'explotació del vaixell
El broker marítim: concepte i funcions
L'agent marítim o consignatari de vaixells. Concepte i regulació
El transitari (forwarder). Concepte i funcions
El representant duaner: concepte i regulació. El despatx de la duana                                                                                                                                                                                                                                                                                     Els estibadors


2. EL CONTRACTE DE TRANSPORT MARÍTIM
El noliejament. Fletament per temps i per viatge. Contracte / pòlissa de noliejament
Fletament complet i parcial. Fletament del vaixell a casc nu
El coneixement d'embarcament
El transport en règim de coneixement: funcions i tipus
El transport en contenidors
El noli. Formes de pagament


3. EL TRANSPORT MARÍTIM. FUNCIONS I ELEMENTS
El vaixell: definició, característiques, tipus de vaixells
Els vaixells mercants: petroliers, quimiquers,
porta-contenidors, RO/RO, LO/LO, RO/PAX
Les càrregues:
Càrrega seca i càrrega líquida
Càrrega General (sobredimensionada) i Càrrega a granel (bulk)
Contenidors: tipus, classes, 20 i 40 peus, Dry, Bulk, Flat, Open Top
Història del vaixell i de la navegació: Orígens i desenvolupament
La revolució a la marina mercant. Canvis tècnics i transformacions econòmiques i socials


4. EL PORT: CONCEPTE, FUNCIONS I REGULACIÓ
Terminals portuàries: tipus i activitats. terminals intermodals
Ports hub i ports gate. Vaixells feeder.
Serveis portuaris. Definició i regulació.
Irrupcions de nous actors al mercat marítim-portuari.

Activitats i sistema d'avaluació


"Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria"

                                                              La nota Final estarà composta per l'Avaluació Contínua i per un Examen Final segons es detalla a continuació:

Avaluació Contínua:

4 seminaris amb un valor de 20% de l'avaluació continuada (5% cada seminari)
1 Quiz amb un valor 20% de l'avaluació continuada
1 Exposició amb un valor de 20 punts (20% de l'avaluació continuada). S'avalua de manera individual sempre en coordinació amb el contingut, el fil conductor i el format de la resta dels expositors. S'ha de presentar a Power Point. 10% Exposició Oral i 10% presentació a Power Point. 
La sumatòria de l'avaluació continuada és de 60 punts sobre 100

En aquestes activitats s'avaluen les competències comunes de tecnocampus de comunucació oral, escrita i treball en equip.

Examen Final

• 1 Examen Final amb un valor de 40 punts sobre 100.
• L'examen és individual i presencial.
• Preguntes de veritable/fals; selecció múltiple i desenvolupament.

  • Per poder fer mitjana entre l'Examen Final i l'Avaluació Contínua, cal obtenir un 5/10 o un 10/20 a l'Examen Final.
  • La nota final serà la sumatòria del 60% de l'Avaluació Continuada més el 40% de l'Examen Final
  • Per superar l'assignatura, la nota final haurà de ser superior o igual a 50 punts sobre 100 o de 5 punts sobre 10.
  • L'estudiant que no s'hagi presentat a l'examen final no podrà optar a l'examen de recuperació.
  • La nota de l'examen de recuperació serà mitjanada amb la nota de l'avaluació continuada (50% examen de recuperació i 50% avaluació contínua).

Bibliografia


Bàsic

BRANCH, ALAN E. (2012, 7ª edició), Elements of Shipping. Editorial Routledge, London.

INSTITUTE OF CHARTERED SHIPBROKERS. 2023. Introduction to Shipping, ISBN: 9781911328193

Institute of Chartered Shipbrokers. 2020. Shipping Business. ISBN: 9781911328100

MARTÍNEZ MARÍN, JESÚS. (2021) Fundamentos de Logística y Operatividad Portuaria. Ediciones JMM. ISBN13-978- 8409278633 (Disponible via.https://n9.cl/xnvdo)

MARTÍNEZ, MONTORI, BADELL (2021) Transporte Marítimo de Mercancías Peligrosas. Editores JMM ISBN13979- 8749391299 . Disponible vía: https://n9.cl/42dew

MONTORI, MARTÍNEZ, ESCRIBANO. 2015. Manual del Transporte Marítimo. Editorial Marge Books. ISBN-13 ‏ : ‎ 978-8415340317. Disponible en https://www.amazon.es/dp/8415340311

ROMERO, ROSA; STEVE, PUJOL. 2017. El Transporte Marítimo de Mercancías. Elementos Clave: Los Contratos y los Seguros. ISBN: 9788416171866

Rodrigo de Larrucea, Jaime. 2018. El transporte en Contenedor. Marge Books. ISBN: 978-84-17313-67-8

STOPFORD, MARTIN (2009, 3ª edició), Maritime Economics. Editorial Routledge, London.. ISBN: 9780415275583. The 4th Edition is going to be published soon (2024 or 2025). Be aware.