Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Maria Dolors Celma Benaiges

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 5

Professorat: 

Valeria Bernardo

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Castellano

Les classes es fan en castellà, però durant les mateixes es faran servir documents (articles, videos, manuals de referència) en català i anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • Demostrar capacitat per comunicar de manera fluida en llengua espanyola, catalana i anglesa de forma oral i escrita en l'entorn de la logística i els negocis marítims

  • Operacionalitzar l'emmagatzematge de mercaderies, mitjançant aplicacions informàtiques pròpies de la gestió logística

Presentació de l'assignatura


L'assignatura s'ha dissenyat per impartir als alumnes tots els elements destacables de la logística de l'auomòvil des del començament de la industria fins a l'actualitat. S'introdueix als diferents sistemes de producció de la industria; al transport d'automòbils via terrestre i marítima; a la gestió de la cadena de subministraments i a l'avaluació de costos i optimització en la logística de l'automòbil. Així mateix, s'analitzen les tendencies actuals i els reptes als quals s'enfronten les automotrices.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1: Introducció a la logística de l'automòbil.

  • Components
  • Evolució histórica
  • El sector de l'automòbil. Món, Europa i Espanya

Tema 2: De la producció en masa al Lean Management.

  • Evolució histórica models de gestió de la producció
  • La producció en sèrie
  • El sistema de producció Toyota- Lean Management
  • Diferències entre els dos models

Tema 3: Gestió de la cadena de subministraments d'automòbils

  • Cadena de subministraments: actors
  • Estratègies Build To Stock and Order-driving planning
  • Modularidad i implicacions
  • Casos d'estudi
  • Localització i estratègies d'expansió.
  • Costos i optimització en la logística de l'automòbil

Tema 4: Transport d'Automòbils via terrestre i marítima

  • Transport marítim (Ro-Ro)
  • Transport per carretera
  • Transport ferroviari

Tema 5: Normatives aplicables a la indústria

  • Harmonització internacional
  • Reglamentació Europea i Espanyola
  • Àrees d'interès regulatori: seguretat, medi ambient i reutilització
  • Logística inversa del sector

Tema 6: Tendències i estratègies actuals en logística de l'automòbil

  • Tendències actuals
  • El vehicle elèctric
  • El vehicle autònom

Activitats i sistema d'avaluació


  • Examen final: representa el 50% de la nota final
  • Activitats: representen el 20% de la nota final
  • Treball grupal: representa el 20% de la nota final
  • Examen tipus test: representen el 10% de la nota final

L'avaluació continuada no es pot recuperar. Només es pot recuperar el examen final. S'ha d'obtenir una nota de 5 en l'examen per a fer mitjana amb l'avaluació continuada.Els estudiants que no es presentin a l'examen final no tindran dret a l'examen de recuperació.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

Gobetto, M. (2014). Operations management in automotive industries. From industrial strategies to production resources management, through the
industrialization process and supply chain to pursue value creation, 49.

Liker, J. K. (2000). Las claves del éxito Toyota. Gestión 2000, Barcelona.

Complementària

Acebrón, F., & Hermo, A. G. (2015). La reglamentación y homologación de vehículos. Un marco reglamentario internacional en un
mercado global. Economía industrial, (396), 101-113.

Bhattacharya, S., Mukhopadhyay, D., & Giri, S. (2014). Supply chain management in Indian automotive industry: Complexities, challenges and way
ahead. International Journal of Managing Value and Supply Chains, 5(2), 49.

Cachon, G. P., & Olivares, M. (2010). Drivers of finished-goods inventory in the US automobile industry. Management Science, 56(1), 202-216.

Holweg, M. (2005). Beyond Mass and Lean Production – On the Dynamics of Competition in the Automotive Industry, Economies et sociétés, Vol.
39(2), 245-270.

Holweg, M. (2008). The evolution of competition in the automotive industry. Build to order: the road to the, 5, 13-33.

Horak, S., & Cui, J. (2017). Financial performance and risk behavior of gender-diversified boards in the Chinese automotive industry: initial insights.
Personnel Review.

Martínez Sánchez, A., & Pérez Pérez, M. (2005). Supply chain flexibility and firm performance: a conceptual model and empirical study in the
automotive industry. International Journal of Operations & Production Management, 25(7), 681-700

Meyr, H. (2004). Supply chain planning in the German automotive industry. OR spectrum, 26(4), 447-470.

Pavlínek, P. (2020). Restructuring and internationalization of the European automotive industry. Journal of Economic Geography, 20(2), 509-541.

Shah, R., Ball, G. P., & Netessine, S. (2017). Plant operations and product recalls in the automotive industry: An empirical investigation.
Management Science, 63(8), 2439-2459.

Sturgeon, T. J., Memedovic, O., Van Biesebroeck, J., & Gereffi, G. (2009). Globalisation of the automotive industry: main features and trends.
International Journal of Technological learning, innovation and development, 2(1-2), 7-24