Que estàs buscant?
Establir projectes de negocis marítims i de l'àmbit de la logística que permetin la creació de noves empreses o la millora de les ja existents, adoptant idees innovadores i creatives
Demostrar capacitat per comunicar de manera fluida en llengua espanyola, catalana i anglesa de forma oral i escrita en l'entorn de la logística i els negocis marítims
Mostrar coneixements i habilitats per a la coordinació dels departaments de compres, aprovisionament, producció i distribució d'un producte a qualsevol empresa, analitzant diferents tipus de tècniques
Operacionalitzar l'emmagatzematge de mercaderies, mitjançant aplicacions informàtiques pròpies de la gestió logística
Competències que es treballen
Resultats d'aprenentatge
Metodologia de treball
1.- Estructura de les sessions teòriques i pràctiques
1.1.- Micro seminaris
Amb l'objectiu d'afavorir un aprenentatge progressiu i aplicat, les sessions teòriques de l'assignatura s'estructuraran en blocs temàtics o parts clarament diferenciades i dividides en microseminaris en els quals s'abordarà un conjunt de conceptes clau relacionats amb la intel·ligència artificial i una part pràctica, amb exemples de la seva aplicació tant en general com en l'àmbit logístic.
Les sessions pràctiques, destinades a consolidar els coneixements adquirits, es basaran en activitats dinàmiques, com ara debats, resolució de desafiaments, anàlisi de casos reals o treball amb eines de IA generativa. Aquestes sessions estan dissenyades per fomentar la participació activa, el pensament crític i la connexió entre els continguts teòrics i la seva aplicació en contextos logístics reals.
Aquesta estructura cerca no només facilitar l'assimilació dels continguts, sinó també despertar l'interès de l'estudiantat i promoure una actitud reflexiva i creativa davant dels reptes que planteja la intel·ligència artificial a la logística actual i futura.
1.2.- Presentacions
Formats multimèdia que serveixen de suport a les classes presencials.
1.3.- Sessions pràctiques després de cada bloc temàtic
2.- Aprenentatge autònom o en grup
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Tema 1: Què és la IA / Pilars / Tipus / Breu història
Tema 2: Habilitats i limitacions de la IA
Tema 3: Aplicacions actuals i futures de la IA
Tema 4: IA aplicades a l'empresa
Tema 5: IA aplicades a la logística
A cada apartat es veuran exemples d'ús de la IA en general i en la logística en particular, i després es dóna pas a la part pràctica (micro seminaris)
Activitats d'aprenentatge
Treball individual a elecció de lalumne relacionat amb lassignatura.
Com a part de l'avaluació continuada, l'alumnat haurà de fer un treball individual sobre un tema a escollir, sempre que estigui vinculat als continguts de l'assignatura i permeti aprofundir algun aspecte de la intel·ligència artificial aplicada a la logística.
Per assegurar la coherència del treball i la seva viabilitat, cada estudiant haurà de presentar prèviament una proposta al professor, qui la valorarà i, si escau, donarà el vistiplau. Aquest pas no pretén limitar la creativitat, sinó acompanyar en lelecció de lenfocament més adequat, assegurant que el tema sigui pertinent i que el desenvolupament posterior resulti enriquidor.
Es valorarà especialment l'originalitat, l'anàlisi crítica i la capacitat per establir connexions entre els continguts teòrics i les situacions reals o potencials de l'àmbit logístic.
Per dur a terme aquest treball l'alumne haurà de fer ús d'almenys dues IA generatives, una com a eina d'ajuda per generar el contingut i una altra per generar imatges. El treball ha dajustar-se a la normativa del TCM.
Sistema d’avaluació
1.- Avaluació continua
S'apliquen els percentatges següents:
40% |
Treball individual |
60% |
Examen final. (Nota mínima requerida: 5) |
En cas que la qualificació de lexamen final sigui inferior a 5, o que la nota final ponderada (treball + examen) no arribi al 5, lalumnat podrà optar a la recuperació, sempre que shagi presentat a la convocatòria ordinària de lexamen final.
2.- Recuperació
S'apliquen els percentatges següents:
100% |
Examen Final |
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.
Martínez de Carvajal Hedrich, Ernesto. IA Aplicada a la Logística. Barcelona: EMCH TechBooks, 2024.
Martínez de Carvajal Hedrich, Ernesto. Conversando con una IA. Barcelona: EMCH TechBooks, 2023.
McKinsey & Company. (2024). Using digital twins to unlock supply chain growth. McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com
Wamba, S. F., Dubey, R., Gunasekaran, A., & Akter, S. (2024). Generative artificial intelligence in supply chain and operations: Opportunities and challenges. Annals of Operations Research. https://doi.org/10.1007/s10479-024-06156-2