Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Maria Dolors Celma Benaiges

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 5

Professorat: 

Ernesto Martínez De Carvajal Hedrich

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Castellano

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • Demostrar capacitat per comunicar de manera fluida en llengua espanyola, catalana i anglesa de forma oral i escrita en l'entorn de la logística i els negocis marítims

  • Mostrar coneixements sobre l'organització del transport marítim, terrestre, aeri i multimodal, la gestió aduanera i el comerç internacional per a poder gestionar i/o contractar el transport

  • Mostrar coneixements sobre el buc i la seva contractació per a la seva utilització como a mitjà de transport tant de mercaderies com de persones, en un entorn de sostenibilitat i respecte al mediambient

Presentació de l'assignatura


Competències que es treballen

 

Específiques

  • Lalumnat desenvoluparà una comprensió dels conceptes fonamentals de la navegació nàutica. Aquest coneixement us serà de gran utilitat en l'àmbit de la logística marítima. A més, es capacitarà l'alumnat per governar de manera segura embarcacions d'esbarjo en navegació de litoral (12 milles de la costa)
  • Se'ls capacitarà per superar l'examen oficial de Patró d'Embarcacions d'esbarjo que, juntament amb les pràctiques preceptives, habilita per al govern d'embarcacions esportives de fins a 24 metres..

Resultats d'aprenentatge

Capacitació per al govern dʻembarcacions esportives de fins a 24 metres dʻeslora.

 

Metodologia de treball

1.- Estructura de les sessions teòriques i pràctiques

1.1.- Microseminaris

Amb l'objectiu d'afavorir un aprenentatge progressiu i aplicat, les sessions teòriques de l'assignatura s'estructuraran en blocs temàtics o parts clarament diferenciades i dividides en microseminaris en els quals s'abordarà un conjunt de conceptes clau una part pràctica.

Les sessions pràctiques, destinades a consolidar els coneixements adquirits, es basaran en activitats dinàmiques, com ara exercicis en carta nàutica o resolució de test. Aquestes sessions estan dissenyades per fomentar la participació activa, el pensament crític i la connexió entre els continguts teòrics i la seva aplicació pràctica.

1.2.- Presentacions

Formats multimèdia que serveixen de suport a les classes presencials.

1.3.- Sessions pràctiques després de cada bloc temàtic:

Exercicis en carta nàutica.

Preguntes tipus test

 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1: Nomenclatura nàutica

Tema 2: Elements d'amarratge i fondeig

Tema 3: Seguretat i emergències a la mar

Tema 4: Legislació (Inclou abalisament i RIPA)

Tema 5: Maniobra i navegació

Tema 6: Meteorologia

Tema 7: Teoria de navegació

Tema 8: Cartes nàutiques

Activitats i sistema d'avaluació


Activitats d'aprenentatge

Treball individual continu.

Al llarg del curs l'alumne anirà fent exercicis de carta i exàmens oficials de tipus test.

 

Sistema d'avaluació

1.- Avaluació contínua S'apliquen els percentatges següents:

100%

Examen final d'estructura semblant als oficials (teoria i carta). (Nota mínima requerida: 5)

 

En cas que la qualificació de lexamen final sigui inferior a 5 lalumnat podrà optar a la recuperació, sempre que shagi presentat a la convocatòria ordinària de lexamen final.

 

 

2.- Recuperació

S'apliquen els percentatges següents

100%

Examen Final

 

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

Generalitat de Catalunya. Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural. (2025). Qüestionaris i solucions provisionals dels exàmens de nàutica d’esbarjo. Generalitat de Catalunya. Recuperado de https://agricultura.gencat.cat/ca/ambits/nautica-busseig/Questionaris-solucions-examens-nautica-esbarjo-00002

Martínez de Carvajal Hedrich, Ernesto. Patrón de Embarcaciones de Recreo. Barcelona: EMCH TechBooks, 2014.