Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Maria Dolors Celma Benaiges

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 5

Professorat: 

Mònica Juliana Oviedo León
Valeria Bernardo 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • English

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • Demostrar capacitat per comunicar de manera fluida en llengua espanyola, catalana i anglesa de forma oral i escrita en l'entorn de la logística i els negocis marítims

  • Mostrar coneixements sobre l'organització del transport marítim, terrestre, aeri i multimodal, la gestió aduanera i el comerç internacional per a poder gestionar i/o contractar el transport

Presentació de l'assignatura


L'objectiu d'aquest curs és familiaritzar als estudiants amb les pràctiques sostenibles en la cadena de subministrament de diferents industries. El curs s'estructura entorn del cas pràctic d'una empresa líder amb seu a la ciutat que acull cada versió del BIP en cada edició; en aquest cas, a la ciutat del Pireo (Atenes, Grècia). Durant el curs s'espera que els estudiants treballin en reptes relacionats amb la necessitat d'augmentar la sostenibilitat mitjançant la reducció de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle relacionats amb el procés de transport i distribució de l'empresa, sense sacrificar eficiència i rendibilitat. Els estudiants proposaran algunes solucions alternatives treballant en grups conformats per estudiants de les diferents universitats participants. Això els permetrà practicar diverses habilitats de solució de problemes i comunicació, inclosa una presentació pública de la seva proposta l'últim dia de la setmana intensiva.

Es tracta d'un projecte de col·laboració amb la IUT Université Lumière Lió 2 (França), la Universitat de Salento (Itàlia) i la Universitat del Pireo (Grècia) y la Universitat de Maynooth (Irlanda) cofinançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

 

Continguts


Els estudiants treballaran en un repte relacionat amb la necessitat d'augmentar la sostenibilitat en la cadena de subministrament d'un sector específic. En concret, el cas que es desenvoluparà se centrarà en els següents temes:

  • Modelització per a la previsió i la planificació de la demanda i la producció
  • Normes europees per al transport sostenible
  • Emmagatzematge i gestió d'existències
  • Aspectes relacionats amb factors econòmics i geopolítics internacionals que afecten la cadena de subministrament.

El curs té els següents components:

1) Sessions de preparació i lectures prèvies obligatòries a desenvolupar en la universitat d'origen dels estudiants. Inclou sessions en línia amb tots els participants del programa per a presentar les principals característiques del sector a analitzar i els reptes del cas.

2) Una setmana intensiva en la universitat que acull el programa, durant la qual es realitzaran lliçons teòriques, visites a instal·lacions de l'empresa i del hub de transport indicat en cada cas, així com sessions de treball guiades i autònomes per al desenvolupament del treball en grup.

Activitats i sistema d'avaluació


La nota final de l'assignatura depèn de:  

  1. Projecte en grup (70%)
    Les propostes de cada grup per a millorar la sostenibilitat i l'eficiència de la cadena del sistema de distribució i transport de l'empresa es presentaran l'últim dia de la setmana intensiva i seran avaluades pels professors de les universitats participants. Es valorarà no sols la capacitat del grup de respondre al repte, sinó la seva capacitat de reflexionar críticament sobre els avantatges i inconvenients, l'innovador de les solucions proposades, la qualitat de la presentació i habilitat per a presentar en públic i respondre les preguntes dels avaluadors.

    2) Informe final individual (30%)
    En finalitzar la setmana intensiva, cada alumne ha de treballar en la millora de la proposta presentada en el grup incorporant la retroalimentació rebuda per l'equip de professors i proporcionant un manteniment més conceptual basat en bibliografia extra relacionada amb el cas, i aprofundint en el tema més específic d'interès de l'estudiant. S'ha de preparar un informe escrit individual que serà avaluat només pel professorat del TecnoCampus.

Donada la naturalesa del programa, l'assistència a la setmana intensiva i la participació en totes les activitats que es programin en aquest període és obligatòria. A més, no serà possible recuperar cap part de l'avaluació de manera posterior.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

Gallo, Sandra Milena Alvarez, Jacobo Hernan Echavarria Cuervo, and Julien Maheut. "Analysis and strategies for urban freight logistics in a low emission zone." Journal of Industrial Engineering and Management 17.2 (2024): 403-423.

Joubert, Johan W. "The effect of vehicle load on urban freight emissions." Transportation Research Procedia 79 (2024): 29-35.

Lagoudis, Ioannis N., and Aamil Raza Shakri. "A framework for measuring carbon emissions for inbound transportation and distribution networks." Research in transportation business & management 17 (2015): 53-64.

Savadogo, Ibrahim, Mathieu Gardrat, and Martin Koning. "Environmental and economic evaluation of a low emission zone for urban freight transport." Research in Transportation Economics 102 (2023): 101369.

Complementària

Dablanc, Laetitia, and Antoine Montenon. "Impacts of environmental access restrictions on freight delivery activities: Example of low emissions zones in Europe." Transportation Research Record 2478.1 (2015): 12-18.

Hannula, Ilkka, and David M. Reiner. "Near-term potential of biofuels, electrofuels, and battery electric vehicles in decarbonizing road transport." Joule 3.10 (2019): 2390-2402.