Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Sara González Millán

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 3

Professorat: 

Víctor Toro Román
Carla Pérez-chirinos Buxadé 
Víctor Illera Domínguez 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català
  • Castellano
  • English

Altres llengües utilitzades durant la impartició de l'assignatura: català i anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB6. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

  • CB7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi

  • CB8. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis

  • CB10. Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma

     

Competències específiques
  • CE9. Elaborar i defensar un treball de recerca en l'àmbit de l'entrenament personal, la prevenció de lesions i malalties i la readaptació fisicoesportiva.

Competències generals
  • CG1. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en el context de l'entrenament personal, la prevenció de lesions i malalties i la readaptació fisicoesportiva

Competències transversals
  • CT1. Construir un pensament crític analitzant el propi procés d'aprenentatge i discutint assertiva i racionalment en un context eloqüent les idees alienes i pròpies.

  • CT2. Demostrar les aptituds per al treball cooperatiu i la participació en equips multidisciplinaris d'acord amb els principis del codi deontològic de la seva professió, incorporant actituds com l'esforç, el respecte i el compromís com a segell d'identitat.

Presentació de l'assignatura


L'assignatura de Metodologia de la Recerca permetrà als estudiants adquirir els coneixements necessaris per dur a terme estudis de recerca en l'àmbit de la prevenció de la salut, el benestar de les persones, l'educació física, el rendiment esportiu i la planificació, organització i gestió esportiva que els permeti obtenir evidències científiques que assegurin uns resultats òptims quan aquests coneixements siguin aplicats a la població general.
En aquest procés, l'alumne es familiaritzarà amb els dissenys d'estudis en recerca principals, que permetran llegir i interpretar de manera crítica els resultats evidenciats en les diferents formes de divulgació científica en el seu àmbit.
L'alumne estarà capacitat per preparar treballs científics senzills així com, una millora de la pràctica professional amb la presa de decisions basades en l'evidència científica.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en un entorn respectuós i inclusiu tant en les classes magistrals com en les sessions de seminaris. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips.

Continguts


  • La pregunta de recerca. Mètode científic.
  • Planificació d’un projecte de recerca.
  • Fonts de financiació de la recerca.
  • Aspectes legals i ètics de la investigació.
  • Disseny d'estudis científics: classificació, assaigs clínics, estudis de cohort, estudis de cas i controls, estudis descriptius, estudis ecològics.
  • La revisió sistemàtica i metaanàlisi. PRISMA. 
  • Graus d’evidència científica.
  • Validesa, fiabilitat, error sistemàtic, error aleatori, error proporcional. Confusió. Estratificació. Interacció. Ajust.

 

Activitats i sistema d'avaluació


L'adquisició de competències per part de l'estudiant serà valorada a través del sistema d'avaluació continuada ponderant i valorant els resultats obtinguts de l'aplicació dels procediments d'avaluació descrits a cada pla docent de l'assignatura.
L'avaluació conclourà amb un reconeixement sobre el nivell d'aprenentatge aconseguit per l'estudiant, materialitzat a la qualificació numèrica, d'acord amb allò establert a la legislació vigent. Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal):
 

0 - 4,9: Suspès (SS)
5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Excel·lent (EX)


La ponderació establerta per a les diferents activitats d'avaluació es concreta en:

  • SEV1. Exàmens online: 40%
  • SEV2. Qüestionaris online: 20%
  • SEV3. Participació en fòrums y debats online: 10%
  • SEV4. Treballs individuals online: 30%

A l'apartat d'avaluació individual (SEV4; Treballs individuals online) cal obtenir una qualificació igual o superior a 3 punts sobre 10 per poder fer la mitjana amb les altres proves d'avaluació. Si no s'assoleix aquesta puntuació mínima, implicarà el suspens de l'assignatura.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d'acord amb la normativa d'avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l'ús indegut d'eines d'intel·ligència artificial generativa, el professorat de l'assignatura podrà convocar l'estudiantat a una entrevista individual amb l'objectiu de verificar-ne l'autoria.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús

Bibliografia


Bàsic

Bishop, D. (2008). An applied research model for the sport sciences. Sports medicine, 38, 253-263.

Jones, I. (2022). Research methods for sports studies. Routledge.

Pallás, J. M. A., & Villa, J. J. (2019). Métodos de investigación clínica y epidemiológica. Elsevier Health Sciences.