Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Sara González Millán

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 3

Professorat: 

Víctor Toro Román
Carla Pérez-chirinos Buxadé 
Víctor Illera Domínguez 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català
  • Castellano
  • English

Altres llengües utilitzades durant el curs acadèmic: català i anglès

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB6. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

  • CB7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi

  • CB8. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis

  • CB10. Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma

     

Competències específiques
  • CE9. Elaborar i defensar un treball de recerca en l'àmbit de l'entrenament personal, la prevenció de lesions i malalties i la readaptació fisicoesportiva.

Competències generals
  • CG1. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en el context de l'entrenament personal, la prevenció de lesions i malalties i la readaptació fisicoesportiva

Competències transversals
  • CT1. Construir un pensament crític analitzant el propi procés d'aprenentatge i discutint assertiva i racionalment en un context eloqüent les idees alienes i pròpies.

  • CT2. Demostrar les aptituds per al treball cooperatiu i la participació en equips multidisciplinaris d'acord amb els principis del codi deontològic de la seva professió, incorporant actituds com l'esforç, el respecte i el compromís com a segell d'identitat.

Presentació de l'assignatura


Aquesta assignatura proporciona als estudiants les bases per a:

Realitzar cerques bibliogràfiques avançades en funció de les seves necessitats d'informació, mitjançant diverses bases de dades (PubMed, Sportdiscus, web of science, etc).
Citar la bibliografia científica utilitzant diferents estils i emmagatzemar i classificar les referències mitjançant l'ús de gestors bibliogràfics.
Identificar els elements de l'article científic i fer-ne una lectura crítica.
Redactar un treball de recerca.
Aplicar la investigació a la pràctica professional.
Processar textos de manera avançada per a la investigació i la publicació científica.
Realitzar una avaluació bibliomètrica bàsica.
Realitzar la difusió d'un treball de recerca.

La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en un entorn respectuós i inclusiu tant en les classes magistrals com en les sessions de seminaris. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1. Fonts d'informació i bases de dades bibliogràfiques avançades.
Tema 2. Estratègia de cerca bibliogràfica avançada.
Tema 3. Identificadors digitals i obtenció de documents.
Tema 4. Estructura dun article científic i lectura crítica.
Tema 5. La pràctica basada en l'evidència.
Tema 6. Redacció dun treball de recerca.
Tema 7. Difusió de la investigació.

Activitats i sistema d'avaluació


L'avaluació conclourà amb un reconeixement sobre el nivell d'aprenentatge aconseguit per l'estudiant, materialitzat en la qualificació numèrica, d'acord amb el que s'estableix en la legislació vigent. Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):


Sistema de evaluación

0 - 4,9: Suspens (SS)
5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Excel·lent (SB)


Ponderació

SEV1. Exàmens online 25%
SEV2. Qüestionaris online 15%
SEV3. Participació en fòrums i debats online 10%
SEV4. Treballs individuals online 30%
SEV5. Treballs col·lectius online 20%

Per a l'avaluació de l'apartat SEV4 (Treballs individuals online) cal obtenir una qualificació d'igual o superior a 3 punts sobre 10 per poder fer la mitjana amb les altres proves d'avaluació. Si no s'assoleix aquesta puntuació mínima, implicarà el suspens de l'assignatura.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d'acord amb la normativa d'avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l'ús indegut d'eines d'intel·ligència artificial generativa, el professorat de l'assignatura podrà convocar l'estudiantat a una entrevista individual amb l'objectiu de verificar-ne l'autoria.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús.

Bibliografia


Bàsic

Aga, S. S., & Nissar, S. (2022). Essential guide to manuscript writing for academic dummies: an editor’s perspective. Biochemistry Research International, 2022(1), 1492058.

Elsevier (s.d.). Mendeley. https://www.mendeley.com/

Complementària

Argimon, J.M., Jimenez, J. (2019). Métodos de investigación clínica y epidemiológica (5ED). Elsevier

Critical Appraisal Skills Programme Español. (2022). Programa de lectura crítica CASPe (varias herramientas). http://www.redcaspe.org

Day, R. A. (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Organización Panamericana de la Salud.

Recursos científicos FECYT https://www.recursoscientificos.fecyt.es/