Que estàs buscant?
Llengua de recursos: Català, castellà i anglès
RAE22 - L'estudiant serà capaç de generar i adaptar intervencions d'exercici basades en evidències científiques per millorar capacitats individuals, resolent problemes i adaptant-se a les necessitats de les persones en contextos esportius i seguint prescripcions mèdiques quan sigui necessari.
RAE23 - L'estudiant serà capaç de proposar intervencions d'exercici basades en evidències científiques per millorar capacitats individuals, utilitzant els recursos disponibles i adaptant-se a les necessitats de les persones.
RAE25 - L'estudiant serà capaç d'adaptar intervencions d'exercici basades en evidències científiques per millorar capacitats del moviment humà, adaptant-se a les necessitats de diferents poblacions i seguint prescripcions mèdiques quan sigui necessari.
RAE27 - L'estudiant serà capaç d'indicar quines activitats i programes d'entrenament fomenten l'adhesió a un estil de vida actiu i la pràctica regular d'activitat física i esport.
RAE28 - L'estudiant serà capaç de seleccionar programes d'entrenament que fomentin un estil de vida actiu, millorant la salut i el benestar, adaptant-se a diverses poblacions i seguint prescripcions mèdiques.
RAE51 - L'estudiant serà capaç de debatre sobre la importància de la seva professió, reflexionant críticament sobre la seva identitat i formació per promoure l'activitat física de manera adequada.
RAE54 - L'estudiant serà capaç de desenvolupar un enfocament multidisciplinari en la seva feina, integrant coneixements i habilitats de diverses àrees per enriquir el seu rendiment professional en l'activitat física i l'esport.
RAE55 - L'estudiant serà capaç d'implantar un enfocament multidisciplinari en la seva feina.
RAE58 - L'estudiant serà capaç de combatre els biaixos en la investigació i la pràctica esportiva, promovent la inclusió i l'equitat mitjançant coneixements multidisciplinaris.
RAE66 - L'estudiant serà capaç d'informar per promoure la pràctica de l'activitat física com a dret fonamental i component essencial de la salut pública.
L’assignatura de Psicologia de l’Activitat Física i l’Esport aporta als alumnes de DOBLE FISIO-CAFE els coneixements bàsics sobre els aspectes psicològics que es donen en la realització d’activitat física i en les dinàmiques d’entrenament i competició esportiva.
Aquests coneixements són aplicables per a la majoria de sortides professionals (monitor de fitness, entrenador personal, preparador físic, tècnic esportiu, professor...) perquè permeten entendre i connectar millor amb les persones a qui aquests professionals es dirigeixen (millorant el seu lideratge), i perquè són una ajuda de cara a poder optimitzar millor les dinàmiques d’entrenament (millorant la faceta tècnica a partir d’incorporar i gestionar els processos psicològics en l’aprenentatge i en el rendiment).
El plantejament de l’assignatura (presencial, amb dinàmiques participatives) implica pels alumnes un important treball de manera grupal però també autònoma, participant en els diferents seminaris i exercicis programats.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
L'ús de la IA en aquesta assignatura es troba regulat en el pla d'aprenentatge.
BLOC 1. FONAMENTS DE LA PSICOLOGIA
Tema 1. Introducció a la Psicologia i a la Psicologia de l'Esport
Tema 2. Introducció als instruments i eines de recollida de dades en psicologia
BLOC 2. ELS VALORS I L’ESPORT
Tema 3. La socialització a través de l’esport
BLOC 3. LA PSICOLOGIA I LES VARIABLES INDIVIDUALS
Tema 4. La motivació i la emoció
Tema 5. L'autoconfiança
Tema 6. Atenció i concentració
Tema 7. La personalitat
Tema 8. L’ansietat i l’estrès
BLOC 4. PSICOLOGIA DE GRUPS
Tema 9. El lideratge
Tema 10. La comunicació
Tema 11. Gestió de grups
BLOC 5. PRINCIPIS D’APRENENTATGE
Tema 12. Les lleis de l’aprenentatge
BLOC 6. ALTRES CAMPS DE LA PSICOLOGIA
Tema 13. Els riscos psicològics de l’esport
Tema 14. Psicologia de les lesions
Tema 15. La psicologia de l’arbitratge
Tema 16. La retirada de l’esportista
Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):
La qualificació final de l'alumne és el resultat d'una avaluació contínua a través de diferents activitats avaluatives. L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d'acord amb la següent taula de ponderació:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències |
Avaluació continuada |
50% |
G9, B2, G6, B3, G12 |
Examen Final |
50% |
G9, B2, G6, B3, G12 |
Per tant, l'adquisició de competències per part de l'alumne/a serà valorada a través del sistema d'avaluació contínua i a través d’un examen final.
Examen Final
L’examen final té una ponderació total del 50% de la nota global de l’assignatura.
Criteris NECESSARIS per fer la mitjana entre les activitats avaluadores:
Activitat avaluadora |
Criteri per fer mitjana |
Avaluació continuada |
≥ 5/10 |
Examen Final |
≥ 5/10 |
Avaluació Continua
Té una ponderació total del 50% de la nota global de l’assignatura. Per tal de tenir dret a l’examen final, l’estudiant ha d’aprovar l’avaluació continuada (nota mínima un 5). Si es suspèn l’avaluació continuada, automàticament es suspèn l’assignatura. L’avaluació continuada no és susceptible de recuperació.
Activitat |
Descripció |
Ponderació |
Treball grupal |
Seminari Tèc. Reg. Emocional |
20% |
Treball grupal |
Seminari Ansietat Competitiva |
15% |
Treball grupal |
Seminari Comunicació |
15% |
Hi haurà un examen de recuperació que es farà a principi del següent trimestre. D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
Es guardaran les notes de seminaris, treballs, per fer mitja amb l'examen de recuperació. En el cas de suspendre, els alumnes hauran de cursar l'assignatura al següent any i no es guardarà cap nota.
Activitat avaluadora en el període de recuperació |
Ponderació |
Examen |
50% |
Arbinaga, F. i Cantón, E. (2013). Psicología del deporte y la salud: una relación compleja. Madrid: Editorial EOS.
Buceta, J.M. (1998). Psicología del entrenamiento deportivo. Madrid: Dyckinson.
Buceta, J.M. (2021). Psicología del Deporte del alto rendimiento. Dykinson.
Dosil, J. (2008). Psicologia de la actividad física y del deporte. Segunda edición. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España.
Vives, J. (2011). Entrenando al entrenador: Ideas y trucos para una comunicación constructiva y eficaz. Madrid: Bubok.
Clèries, X. (2006). La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Elsevier.
Gil, J. (2004). Psicología de la Salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones. Pirámide: Madrid.
Márquez, Sara. (2004). Ansiedad, estrés y deporte. Madrid: Editorial EOS
Miangolarra, J.C. (2003). Rehabilitación clínica integral. Funcionamiento y discapacidad. Masson: Barcelona.
Valdés, H.M. (1998). Personalidad y deporte. Barcelona: INDE Publicaciones.