Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jordi Sanchez Grau

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Núria Rabassa González
Pol Soto Mollfulleda 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Llengua de recursos: Català, castellà i anglès

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE22 - L'estudiant serà capaç de generar i adaptar intervencions d'exercici basades en evidències científiques per millorar capacitats individuals, resolent problemes i adaptant-se a les necessitats de les persones en contextos esportius i seguint prescripcions mèdiques quan sigui necessari.

  • RAE23 - L'estudiant serà capaç de proposar intervencions d'exercici basades en evidències científiques per millorar capacitats individuals, utilitzant els recursos disponibles i adaptant-se a les necessitats de les persones.

  • RAE25 - L'estudiant serà capaç d'adaptar intervencions d'exercici basades en evidències científiques per millorar capacitats del moviment humà, adaptant-se a les necessitats de diferents poblacions i seguint prescripcions mèdiques quan sigui necessari.

  • RAE27 - L'estudiant serà capaç d'indicar quines activitats i programes d'entrenament fomenten l'adhesió a un estil de vida actiu i la pràctica regular d'activitat física i esport.

  • RAE28 - L'estudiant serà capaç de seleccionar programes d'entrenament que fomentin un estil de vida actiu, millorant la salut i el benestar, adaptant-se a diverses poblacions i seguint prescripcions mèdiques.

  • RAE51 - L'estudiant serà capaç de debatre sobre la importància de la seva professió, reflexionant críticament sobre la seva identitat i formació per promoure l'activitat física de manera adequada.

  • RAE54 - L'estudiant serà capaç de desenvolupar un enfocament multidisciplinari en la seva feina, integrant coneixements i habilitats de diverses àrees per enriquir el seu rendiment professional en l'activitat física i l'esport.

  • RAE55 - L'estudiant serà capaç d'implantar un enfocament multidisciplinari en la seva feina.

  • RAE58 - L'estudiant serà capaç de combatre els biaixos en la investigació i la pràctica esportiva, promovent la inclusió i l'equitat mitjançant coneixements multidisciplinaris.

  • RAE66 - L'estudiant serà capaç d'informar per promoure la pràctica de l'activitat física com a dret fonamental i component essencial de la salut pública.

Presentació de l'assignatura


L’assignatura de Psicologia de l’Activitat Física i l’Esport aporta als alumnes de DOBLE FISIO-CAFE els coneixements bàsics sobre els aspectes psicològics que es donen en la realització d’activitat física i en les dinàmiques d’entrenament i competició esportiva.

Aquests coneixements són aplicables per a la majoria de sortides professionals (monitor de fitness, entrenador personal, preparador físic, tècnic esportiu, professor...) perquè permeten entendre i connectar millor amb les persones a qui aquests professionals es dirigeixen (millorant el seu  lideratge), i perquè són una ajuda de cara a poder optimitzar millor les dinàmiques d’entrenament (millorant la faceta tècnica a partir d’incorporar i gestionar els processos psicològics en l’aprenentatge i en el rendiment).

El plantejament de l’assignatura (presencial, amb dinàmiques participatives) implica pels alumnes un important treball de manera grupal però també autònoma, participant en els diferents seminaris i exercicis programats.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

L'ús de la IA en aquesta assignatura es troba regulat en el pla d'aprenentatge.

Continguts


BLOC 1. FONAMENTS DE LA PSICOLOGIA

Tema 1. Introducció a la Psicologia i a la Psicologia de l'Esport

  • La Psicologia. Definició i objecte d’estudi
  • Evolució històrica de la psicologia. Escoles
  • La Psicologia de l'Esport. Definició i objecte d'estudi.
  • Evolució històrica de la Psicologia de l'Esport.
  • El rol del Psicòleg Esportiu. Àmbits d'intervenció i acreditació professional.

Tema 2. Introducció als instruments i eines de recollida de dades en psicologia

  • Avaluació en Psicologia de l’Esport: exploració inicial, seguiment i valoració.
  • Qüestionaris i proves més utilitzades en Psicologia de l’Esport: eines disponibles (CBAS, ICE, SAS-2...).
  • Les entrevistes: formats i aplicacions.
  • Metodologia de la observació: procediments i instruments d’observació externa i auto-observació.

BLOC 2. ELS VALORS I L’ESPORT

Tema 3. La socialització a través de l’esport

  • Definició
  • La transmissió de valors a través de l'esport
  • Estereotips de gènere
  • Abús sexual i violència de gènere.

BLOC 3. LA PSICOLOGIA I LES VARIABLES INDIVIDUALS

Tema 4. La motivació i la emoció

  • Què és la motivació. Principals teories en l’àmbit esportiu.
  • La motivació en el context esportiu: eines i aplicacions.
  • Què son les emocions. Principals teories en l’àmbit esportiu.
  • Les emocions en el context esportiu: eines i aplicacions.

Tema 5. L'autoconfiança

  • Què és l'autoconfiança i el seu impacte en el rendiment.
  • Principals models aplicats a l'àmbit esportiu.
  • Eines per treballar l'autoconfiança.

Tema 6. Atenció i concentració 

  • Què és l’atenció. Principals teories en l’àmbit esportiu.
  • Millorant l’atenció i la concentració: estratègies aplicades.

Tema 7. La personalitat

  • Concepte de personalitat
  • Principals teories de la personalitat aplicades a l'esport
  • La personalitat i l’esport: aplicacions a l'àmbit de l'esport

Tema 8. L’ansietat i l’estrès

  • Concepte i definició d'estrès, ansietat i activació.
  • Principals teories i models utilitzats en l'esport.
  • Fonts i efectes de l'ansietat en l'esport: l'ansietat competitiva.
  • Estratègies per controlar el nivell d'estrès i ansietat en els esportistes

BLOC 4. PSICOLOGIA DE GRUPS

Tema 9. El lideratge

  • Tipus de lideratge. Característiques i eines d’avaluació.
  • Habilitats directives. Conducta directiva i conducta de suport
  • Estrategies aplicades per ser un líder efectiu

Tema 10. La comunicació

  • Definició i característiques.
  • Models teòrics més aplicats a l'àmbit esportiu
  • Estratègies per a una comunicació efectiva

Tema 11. Gestió de grups

  • La gestió de conflictes en l’àmbit esportiu.
  • Principals habilitats personals per a la gestió grupal. Exemples pràctics.
  • Estratègies des de la psicologia esportiva

 

 

BLOC 5. PRINCIPIS D’APRENENTATGE 

Tema 12. Les lleis de l’aprenentatge

  • Principis del condicionament clàssic i del condicionament operant
  • L'avaluació conductual. Conceptes bàsics i aplicació a l'esport.
  • Tècniques conductuals: el qüestionari CBAS.

BLOC 6. ALTRES CAMPS DE LA PSICOLOGIA

Tema 13. Els riscos psicològics de l’esport

  • Les addiccions
  • Trastorns de la conducta alimentària: anorèxia i bulímia
  • La salut mental

Tema 14. Psicologia de les lesions 

  • Models teòrics més emprats en la intervenció de lesions
  • La psicologia del dolor: principis bàsics.
  • Fases d'una intervenció en la recuperació de lesions. Cas pràctic.

Tema 15. La psicologia de l’arbitratge  

  • Introducció a la psicologia de l’arbitratge
  • Creació d’un pla d’entrenament psicològic per a àrbitres 

Tema 16. La retirada de l’esportista

  • Factors psicològics de la retirada esportiva
  • Factors contextuals de la retirada esportiva
  • Preparació a la retirada.

 

 

Activitats i sistema d'avaluació


Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):

  • 0-4,9: Suspens (SS)
  • 5,0-6,9: Aprovat (AP)
  • 7,0-8,9: Notable (NT)
  • 9,0 - 10: Excel·lent (EX)

La qualificació final de l'alumne és el resultat d'una avaluació contínua a través de diferents activitats avaluatives. L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d'acord amb la següent taula de ponderació:

 

Activitat avaluadora

Ponderació

Competències

Avaluació continuada

50%

G9, B2, G6, B3, G12

Examen Final

50%

G9, B2, G6, B3, G12

 

Per tant, l'adquisició de competències per part de l'alumne/a serà valorada a través del sistema d'avaluació contínua i a través d’un examen final.  

 

Examen Final

L’examen final té una ponderació total del 50% de la nota global de l’assignatura.

Criteris NECESSARIS per fer la mitjana entre les activitats avaluadores:

Activitat avaluadora

Criteri per fer mitjana

Avaluació continuada

≥  5/10

Examen Final

≥  5/10

 

Avaluació Continua

Té una ponderació total del 50% de la nota global de l’assignatura. Per tal de tenir dret a l’examen final, l’estudiant ha d’aprovar l’avaluació continuada (nota mínima un 5). Si es suspèn l’avaluació continuada, automàticament es suspèn l’assignatura. L’avaluació continuada no és susceptible de recuperació.

 

Activitat

Descripció

Ponderació

Treball grupal

Seminari Tèc. Reg. Emocional

20%

Treball grupal

Seminari Ansietat Competitiva

15%

Treball grupal

Seminari Comunicació

15%

 

Hi haurà un examen de recuperació que es farà a principi del següent trimestre. D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.

Es guardaran les notes de seminaris, treballs, per fer mitja amb l'examen de recuperació. En el cas de suspendre, els alumnes hauran de cursar l'assignatura al següent any i no es guardarà cap nota.

 

Activitat avaluadora en el període de recuperació

Ponderació

Examen

50%

 

Bibliografia


Bàsic

Arbinaga, F. i Cantón, E. (2013). Psicología del deporte y la salud: una relación compleja. Madrid: Editorial EOS.

Buceta, J.M. (1998). Psicología del entrenamiento deportivo. Madrid: Dyckinson.

Buceta, J.M. (2021). Psicología del Deporte del alto rendimiento. Dykinson.

Dosil, J. (2008). Psicologia de la actividad física y del deporte. Segunda edición. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España.

Vives, J. (2011). Entrenando al entrenador: Ideas y trucos para una comunicación constructiva y eficaz. Madrid: Bubok.

Complementària

Clèries, X. (2006). La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Elsevier.

Gil, J. (2004). Psicología de la Salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones. Pirámide: Madrid.

Márquez, Sara. (2004). Ansiedad, estrés y deporte. Madrid: Editorial EOS

Miangolarra, J.C. (2003). Rehabilitación clínica integral. Funcionamiento y discapacidad. Masson: Barcelona.

Valdés, H.M. (1998). Personalidad y deporte. Barcelona: INDE Publicaciones.