Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jordi Sanchez Grau

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Oscar Duran Gutierrez
Albert Baile Rey 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • B5 Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

Competències específiques
  • E9 Realitzar programes d'activitats físiques i esportives

  • E10 Realitzar programes per a les organitzacions i entitats esportives en l'àmbit de l'Oci, Turisme, el Lleure, i l'Espectacle Esportiu

  • E12 Gestionar instal·lacions esportives

Competències generals
  • G11 Elaborar textos escritos y audiovisuales relacionados con las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

  • G12Aplicar los derechos fundamentales y de igualdad de oportunidades entre hombres y mujeres, los principios de igualdad de oportunidades y accesibilidad universal de las personas con discapacidad, de solidaridad, de protección medioambiental y los valores propios de una cultura de la paz y de valores democráticos

Competències transversals
  • Comprender la literatura científica del ámbito de la actividad física y el deporte en lengua inglesa y en otras lenguas de presencia significativa en el ámbito científico

  • T4 Aplicar los conocimientos a su trabajo de forma profesional con la elaboración y defensa de argumentos y de resolución de problemas dentro del área de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Presentació de l'assignatura


Aquesta assignatura està estructurada en dos àrees molt ben diferenciades però íntimament relacionades entre si. En primer lloc la direcció i gestió de l’esport, que introduirà a l’alumne/a en el món de les organitzacions i les instal·lacions esportives en el seu sentit més ampli, així com en el descobriment d’aspectes essencials relacionats amb la indústria de l’esport i el rol de gestor esportiu. Des d’una visió teòrica i pràctica, s’abordaran temes clau d’organització i estratègia empresarial, gestió de recursos humans i màrqueting sense oblidar una capacitació tècnica bàsica amb la qual l’alumne/a podrà afrontar el seu primer contacte professional dins l'àmbit de la gestió esportiva.

D’altra banda, a l’àrea de legislació de l'esport s'aborda l'estructura internacional i, especialment, estatal de l'esport. En aquest sentit, s'estudien els principals organismes internacionals i nacionals, la seva organització i competències. També s'explicarà el paper dels clubs i associacions esportives i les formes de resolució dels conflictes esportius. Aquests continguts són indispensables perquè l'alumne tingui una visió de conjunt de com està regulat l'esport i com s'hi aplica l’ordenament tant de naturalesa jurídica com privada. D'aquesta manera, l'estudiant podrà conèixer amb més detall i de forma interdisciplinària molts dels problemes i conflictes que apareixen després en els mitjans de comunicació (des del dopatge fins a la violència, passant per la manipulació de partits).

Les dues àrees seran tocades de manera integrada, abordant els aspectes de legislació d’aplicació a cada un dels temes de gestió, afavorint així la contextualització de la normativa aplicable en cada cas.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

L'ús de la IA en aquesta assignatura es troba regulat en el pla d'aprenentatge.

 

Continguts


  1. Tipologia d’organitzacions del sector.
    1. En funció de la titularitat i la missió de l’activitat.
    2. Stakeholders.
  2. Legislació i organització institucional.
    1. Estructura i organització de l’estat.
    2. Legislació i ordenament jurídic.
  3. Planificació i creació d’empreses.
    1. Concepte i fases de la planificació.
    2. Definició d’objectius empresarials.
    3. Missió, visió, valors i posicionament.
    4. Creació d’empreses (aspectes jurídics, fiscals, mercantils, etc.).
  4. Clients.
    1. Necessitats dels clients i consumidors.
    2. Procés de compra dels productes.
  5. Política de producte.
    1. Definició i tipus de productes i serveis.
    2. Atributs d’apreci.
  6. Política de preus.
    1. Definició de preu i valor.
    2. Factors i criteris per fixar el preu.
    3. Modalitats de preu.
  7. Política de promoció, màrqueting i comunicació.
    1. Definició de conceptes relacionats.
    2. Marca i identitat corporativa.
    3. Mitjans de comunicació.
    4. Tècniques de comunicació.
    5. Patrocini esportiu.
    6. Comunicació on-line.
    7. Pla de comunicació.
  8. Recursos humans.
    1. Competències dels treballadors/es.
    2. Organigrama.
    3. Descripció dels llocs de feina.
    4. Introducció a la normativa laboral, contractació i política retributiva.
  9. Recursos materials.
    1. Característiques de les infraestructures i edificis esportius.
    2. Manteniment d’instal·lacions esportives.
  10. Recursos econòmics.
    1. Introducció als estats comptables de les organitzacions esportives.
      • Compte de resultats, balanç de situació, tresoreria.
      • Pla general comptable.
  11. Qualitat.
    1. Definició de conceptes.
    2. Avaluació de la satisfacció dels clients.
  12. Tecnologia.
    1. Introducció a les eines tecnològiques principals.
  13. Vendes.
    1. Definició del concepte i procés de venda.
    2. Captació de clients.
    3. Fidelització de clients.

Activitats i sistema d'avaluació


Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:

0 - 4,9: Suspès

5,0 - 6,9: Aprovat

7,0 - 8,9: Notable

9,0 - 10: Excel·lent

Tot seguit es descriuen els criteris d’avaluació i la ponderació corresponent.

ACTIVITAT AVALUADORA

PONDERACIÓ

COMPETÈNCIES AVALUADES

 Examen final individual

40 %

G11,G12,T1,T4,E10,E12,B5

 Activitats / treballs grupals

30 %

G11,G12,T1,T4,E10,E12,B5

 Activitats / treballs individuals

30 %

G11,G12,T1,T4,E10,E12,B5

 

ACTIVITAT AVALUADORA EN PERÍODE DE RECUPERACIÓ

PONDERACIÓ

COMPETÈNCIES AVALUADES

 Examen final de recuperació

40%

G11,G12,T1,T4,E10,E12,B5

 Activitats / treballs grupals

30%

G11,G12,T1,T4,E10,E12,B5

 Activitats / treballs individuals

30%

G11,G12,T1,T4,E10,E12,B5

 

L'examen a fi de trimestre suposa el 40 % de la nota. L’examen teòric tindrà dues parts:

  • Una part amb preguntes tipus test amb quatre respostes possibles de les quals una única resposta és vàlida. El mètode de valoració serà el següent: 1 punt si la resposta és correcta, -0,25 si és incorrecta i 0 si no es respon la pregunta. 
  • Una part de preguntes curtes i/o pràctiques.
  • La nota mínima de l’examen, per ser considerat apte i per fer mitja amb les activitats / treballs individuals i grupals és 5 punts.

El 60 % restant es formarà a partir d’activitats / treballs individuals i grupals que s’aniran explicant en el transcurs de les sessions.

  • Per ser avaluat, cada alumne ha de presentar el 100 % de les activitats / treballs, tant individuals com grupals. En cas contrari, es considerarà no presentat amb la conseqüent pèrdua del dret a fer la recuperació.
  • Cal que es tregui una nota mínima de 4 sobre 10 en cada activitat / treball individual i grupal per tenir dret a fer nota mitja amb l’examen.
  • Es valorarà l’assistència i participació a classe, la defensa en públic, l'explicació davant els companys dels dubtes i preguntes formulades i la resolució de les dificultats proposades.

D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.

 

Bibliografia


Bàsic

(Palomar Olmeda, A. dir.), Derecho del deporte, Aranzadi-Thomson Reuters, Navarra, 2013

Campos, A, Dirección de Recursos Humanos en las organizaciones de la actividad física y de deporte, Sintesis, Madrid, 2010

Rosner S., Shropshire K., The Business of Sports, Jones & Bartlett Learning, Burlington, 2010

Complementària

(Palomar Olmeda, A. dir.), Terol Gómez, R. El deporte en la jurisprudencia, Aranzadi-Thomson Reuters, Navarra, 2013

Acosta, J.M., Dirigir, ESIC, Barcelona, 2014

Font, A. – Pérez Triviño, J.L., El derecho para no juristas, editorial Deusto, Barcelona, 2009

Nardi, M. – Gambau, V. – Ferrand, A.C. Marketing en el Fitness, Paidotribo, Barcelona, 2012

Porret, M, Gestión de personas, ESIC, Barcelona, 2014

Puchol, L. , El libro de las habilidades directivas, Diaz de Santos, Barcelona, 2010

Schwarz E.- Hunter, J.  – Lafleur A. Advanced theory and practice in Sport Marketing, Roudledge, New York, 2013