Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Maria Dolors Celma Benaiges

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 3

Professorat: 

Cristian Castillo Gutiérrez

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Castellano

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB6-Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

  • CB7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi. 

Competències específiques
  • CE3. Planificar l'anàlisi en els entorns de negoci, locals i globals, per tal d'avançar-se a les noves oportunitats de mercat susceptibles de ser transformades en productes comercials

  • CE5. Dissenyar i posar en marxa sistemes logístics, valorant les diferents alternatives possibles, les restriccions tècniques i de recursos i tenint en compte la direcció i gestió coordinada al llarg de la cadena de subministrament.

  • CE6. Avaluar el rendiment de tot el sistema logístic, tenint en compte el compliment / no dels objectius de qualitat, cost i servei planificats per detectar i prioritzar àrees de millora.

  • CE7. Gestionar (planificar, programar i controlar) el flux de materials i informació (flux de la cadena de subministraments) a través de l'adreça i gestió coordinada de les àrees de compres, producció i distribució física de l'empresa. 

Competències transversals
  • CT1. Mostrar disposició per conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional en el context de la logística, la cadena de subministraments i els negocis marítims.

  • CT2. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc. 

  • CT3. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves. 

Presentació de l'assignatura


Aquesta assignatura ofereix una visió completa sobre els principis i tècniques involucrades en la gestió eficient d'inventaris en entorns empresarials. Els inventaris, que comprenen primeres matèries, productes en procés i productes acabats, són un recurs estratègic que influeix en la rendibilitat, la satisfacció del client i la competitivitat d'una organització. L´assignatura aborda conceptes essencials com la gestió i disseny de magatzems, l'optimització de nivells d'inventari, el control de costos i la presa de decisions basades en dades.

L' objectiu principal de l'assignatura és proporcionar a l'estudiantat les eines necessàries per poder desenvolupar la seva feina en un magatzem així com prendre decisions sobre la gestió i adquisició de l'inventari final de l'empresa. En acabar el curs, l'estudiantat estarà preparat per enfrontar els reptes logístics de manera innovadora i desenvolupar solucions que afegeixin valor a les organitzacions.

Notes importants:

Cal tenir en compte que el TecnoCampus posarà a l'abast del professorat i l'alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l'assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin el treball no presencial a l'aula quan sigui necessari.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis per part d'altres.

Continguts


Tema 1. Gestió i disseny de magatzems: S'aborda l'eficient administració de magatzems, incloent-hi el disseny físic, tecnologia, processos, seguretat i sostenibilitat. Els estudiants aprendran a optimitzar la gestió de magatzems i a aplicar aquests coneixements en situacions del món real a l'àmbit logístic i de la cadena de subministrament.

Tema 2. Gestió d'inventaris: S'aborden els principis, models i tècniques per planificar, analitzar i controlar sistemes d'inventari com un mitjà per gestionar economies d'escala i incerteses de l'entorn. Inclou l'anàlisi de models d'inventari deterministes i estocàstics i les seves aplicacions en les indústries manufactureres i minoristes. S'estudiaran en profunditat temes com: els tipus de demanda, la funció dels inventaris, els nivells de decisió respecte a la política d'inventaris, diferents classificacions dels inventaris, els costos totals.

Tema 3. KPIs en la gestió d'inventaris: S'aborda l'aprenentatge i l'aplicació dels indicadors clau de rendiment (KPIs) per avaluar i optimitzar l'eficiència en la gestió d'inventaris d'una empresa. Es tracten temes com la selecció d'indicadors, la recopilació de dades, i com utilitzar aquestes mètriques per prendre decisions informades que maximitzin l'eficàcia de la cadena de subministrament i minimitzin els costos.

Activitats i sistema d'avaluació


La qualificació de l'assignatura es basarà en diverses activitats d'avaluació contínua individuals dins l'aula. En concret, la primera part correspon a les sessions de "Warehouse, Operations & Design", amb dues activitats que representen un 50% de la nota final. La segona part correspon a les sessions de "Gestió d'inventaris", amb tres activitats que també compten per al 50% restant. Aquestes activitats avaluaran el grau d'assoliment de les competències treballades al llarg de l'assignatura.

Per a superar l'assignatura es requereix una nota mínima global de 5 en l'avaluació continuada de l'assignatura. Si no se superen els requisits establerts anteriorment l'assignatura quedarà suspesa. La nota assignada serà la mínima obtinguda en els epígrafs avaluats.

Manca d'autenticitat i originalitat acadèmica

El procés d'avaluació es fonamenta en el treball personal de l'estudiantat i pressuposa l'autenticitat de l'autoria i l'originalitat dels exercicis realitzats.

La manca d'autenticitat i autoria té lloc a través del plagi o de la còpia:

  • Plagi: l'ús de fonts escrites (llibres i articles, incloent-hi els mòduls didàctics de l'aula) o de documentació present a la xarxa, sense fer menció de la seva procedència i fent-les passar com a pròpies. Inclou la còpia literal de text encara que s'hagi citat la font.
  • Còpia: l'ús total o parcial de textos idèntics extrets de treballs d'altres o del mateix estudiant (autoplagi), sense referenciar correctament les fonts. Inclou l'ús de material obtingut fraudulentament a través de pàgines web com Studocu.

En cas de detectar plagi o còpia en els lliuraments de les activitats d'AC, les conseqüències per a totes les persones implicades seran les següents:

  • Se suspèn l'activitat lliurada en el cas de l'AC i l'assignatura en el cas de ser reincident durant l'AC. 
  • Amb independència de l'estudiant que hagi estat causant de la còpia/plagi, el suspens per mal ús del sistema de l'avaluació contínua recaurà, per igual, sobre tots els estudiants implicats - sense que sigui rellevant l'enllaç existent entre aquests.

El professorat responsable de l'assignatura informarà els estudiants implicats de les conseqüències del plagi/còpia mitjançant un missatge dirigit a la seva bústia personal i a la mateixa aula en cas que la detecció es realitzi presencialment.

Ús d'eines d'intel·ligència artificial (IA) generativa

En general, l'ús d'eines d'IA generativa, com ara ChatGPT, Bing Chat, GitHub Copilot, entre d'altres, està permès per al vostre estudi i pràctica. Tanmateix, està totalment prohibit utilitzar-les per confeccionar les respostes de les activitats d'avaluació.

L'ètica i la integritat acadèmica són fonamentals en fer servir eines de IA generatives. Des de la universitat s'apel·la a la vostra capacitat per prendre decisions ètiques i responsables en interactuar amb aquestes tecnologies. El prestigi acadèmic de la vostra titulació es basa en el vostre propi esforç i aprenentatge genuí. Aquestes eines no haurien de reemplaçar el vostre compromís amb el treball autèntic.

En cas que l'autoria no quedi clara d'una prova d'avaluació, el professorat podrà sol·licitar aclariments. Així mateix, davant de la detecció de respostes obtingudes mitjançant eines de IA generativa, es procediran a aplicar les mesures de manca d'autenticitat i originalitat acadèmica.

Bibliografia


Bàsic

Escudero S., María J. (2019). Logística de almacenamiento.  2.ª ed..Barcelona, Ediciones Paraninfo, S.A.

Flamarique, S. (2018). Gestión de existencias en el almacén. Barcelona, Editorial Marge Books,

Flamarique, S. (2019). Manual de Gestión de Almacenes. Barcelona, Editorial Marge Books.