Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Maria Dolors Celma Benaiges

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 2

Professorat: 

Ivette Fuentes Molina

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Castellano

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB6-Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

  • CB7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi. 

Competències específiques
  • CE1. Mostrar autonomia amb distància crítica en temes o qüestions vinculats a l'negoci marítim, la logística i la cadena de subministraments i en l'aplicació d'idees innovadores en aquests àmbits.

  • CE2. Aplicar eines i metodologies que faciliten el pensament creatiu i innovador en les situacions quotidianes lligades a l'entorn de la cadena de subministraments i els negocis logístics i marítims.

  • CE4. Gestionar estratègicament els processos d'innovació empresarial en la cadena de subministraments i el negoci marítim, des del diagnòstic fins a la seva aplicació, sent capaç d'alinear recursos, capacitats i habilitats per a posar-los en pràctica

  • CE6. Avaluar el rendiment de tot el sistema logístic, tenint en compte el compliment / no dels objectius de qualitat, cost i servei planificats per detectar i prioritzar àrees de millora.

  • CE7. Gestionar (planificar, programar i controlar) el flux de materials i informació (flux de la cadena de subministraments) a través de l'adreça i gestió coordinada de les àrees de compres, producció i distribució física de l'empresa. 

Competències transversals
  • CT1. Mostrar disposició per conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional en el context de la logística, la cadena de subministraments i els negocis marítims.

  • CT2. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc. 

  • CT3. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves. 

Presentació de l'assignatura


Aquesta assignatura té com a objectiu analitzar els tipus de demanda i generar l'estimació de la demanda de l'empresa a través de diverses eines. Això suposa calcular i pronosticar la demanda de béns o serveis per alinear-la amb la producció. La planificació de la demanda permet a l'demand planner projectar eficientment les activitats i processos i proposar estratègies de curt i llarg termini.

Continguts


Introducció: La planificació de la demanda i el forecasting

Tema 1. La demanda

1.1 Definició de la demanda segons els tipus d'empresa i processos de producció

1.2 Tipus de demanda i necessitats de producció

Tema 2. Models de previsió de la Demanda

2.1 Models de previsió de la demanda: Les tècniques de recollida de dades primàries

2.1.1 Selecció de la mostra

2.1.2 El focus group

2.1.3 L'enquesta

2.1.4 Altres

2.2 Models de previsió de la demanda: Les tècniques quantitatives

2.2.1 Models de previsió de demanda a curt termini basat en sèries temporals

- Mitjanes mòbils

- Mètode d'allisat simple exponencial

2.2.2 Models de previsió de demanda a llarg termini

- Regressió de sèries temporals

- Estacionalitat

- Tendència

2.2.3 Models de causa i efecte

- Models de regressió simple i múltiple

Activitats i sistema d'avaluació


L'avaluació final constarà de dues parts: a) casos pràctics realitzats en equip i b) un examen final.

a) 50% Casos pràctics

  • Informe final 20%
  • Presentació 30%

b) 50% Examen final

Els estudiants han d'aprovar cada part de l'avaluació per separat per aprovar el curs (qualificació mínima de 5 de 10 en cada element d'avaluació).

Bibliografia


Bàsic

Armstrong, J. S. (Ed.). (2001). Principles of forecasting: a handbook for researchers and practitioners (Vol. 30). Springer Science & Business Media.

Chopra, S. (2019). Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operationed. 7th ed. Pearson.

Jain, C. L., & Malehorn, J. (2012). Fundamentals of demand planning & forecasting. Graceway Publisher.

Complementària

BV, B. P., & Dakshayini, M. (2020). An Effective Multiple Linear Regression-Based Forecasting Model for Demand-Based Constructive Farming. International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies (IJWLTT), 15(2), 1-18.

Cohen, M. J. (2021). New conceptions of sufficient home size in high-income countries: Are we approaching a sustainable consumption transition?. Housing, Theory and Society, 38(2), 173-203

Crum, C., & Palmatier, G. E. (2003). Demand management best practices: process, principles, and collaboration. J. Ross Publishing.

Feng, Y., & Wang, S. (2017, May). A forecast for bicycle rental demand based on random forests and multiple linear regression. 16th International Conference on Computer and Information Science (ICIS) (pp. 101-105). IEEE.

Juárez, A. C., Zuñiga, C. A., Flores, J. L. M., & Partida, D. S. (2016). Análisis de series de tiempo en el pronóstico de la demanda de almacenamiento de productos perecederos. Estudios Gerenciales, 32(141), 387-396.

Peña, D. (2010). Análisis de series temporales. Alianza editorial.

Perez, C. (2011). Series temporales, técnicas y herramientas. Madrid, Garceta Grupo Editorial.

de Los Mozos, E. A., Badurdeen, F., & Dossou, P. E. (2020). Sustainable consumption by reducing food waste: A review of the current state and directions for future research. Procedia Manufacturing, 51, 1791-1798.