Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Maria Dolors Celma Benaiges

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 3

Professorat: 

Helena M Hernandez Pizarro

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • English

El material del curs es troba en Anglès (90%) i Castellà (10%)

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB6-Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

  • CB10. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma. 

Competències específiques
  • CE1. Mostrar autonomia amb distància crítica en temes o qüestions vinculats a l'negoci marítim, la logística i la cadena de subministraments i en l'aplicació d'idees innovadores en aquests àmbits.

  • CE7. Gestionar (planificar, programar i controlar) el flux de materials i informació (flux de la cadena de subministraments) a través de l'adreça i gestió coordinada de les àrees de compres, producció i distribució física de l'empresa. 

Competències transversals
  • CT1. Mostrar disposició per conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional en el context de la logística, la cadena de subministraments i els negocis marítims.

  • CT2. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc. 

  • CT3. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves. 

Presentació de l'assignatura


Aquesta assignatura es planteja com una introducció a la metodologia bàsica del mètode científic i està destinada a proporcionar a l’estudiantat habilitats i eines bàsiques de treball per poder dissenyar i executar un projecte d'investigació. També proporciona bases per entendre, llegir i analitzar de forma crítica estudis científics publicats.

L'assignatura pretén millorar les seves habilitats per utilitzar una sèrie d'instruments i eines que li permetin gestionar els diferents passos del procés d'investigació amb major eficiència i comunicar els seus resultats amb major eficàcia: eines de recerca i gestió d'informació; de processament i edició de text; d'organització i tractaments de dades; i de presentació i comunicació de resultats.

Així mateix, l'assignatura dóna a conèixer les característiques del mètode científic que tenen una importància crucial en el món de l'empresa (establir preguntes, observar acuradament de la realitat a través de la recol·lecció de dades i fets contrastables, formular i contrastar de hipòtesis, extreure conclusions i reformular els problemes i preguntes que ens fem), que són fonamental en el funcionament dels mercats, empreses i organitzacions.

Continguts


Part 1. Investigació Científica en Ciències Socials

  • 1. El mètode científic
  • 2. Organització i planificació d'un Treball científic
  • 3. Introducció a les Publicacions Científiques d'alt impacte.

Part 2. Definició de la investigació

  • 4. Stylised Facts i Anàlisi del context
  • 5. Marc Teòric
  • 6. Definició de el problema de Recerca i Hipòtesi

Part 3. Metodologia

  • 7. Metodologies quantitatives vs. qualitatives
  • 8. Recollida de dades.
  • 9. Metodologia quantitativa
  • 10. Metodologia qualitativa

Part 4. Comunicació Escrita i Oral de la Investigació científica

  • 11. Elements de la comunicació
  • 12. Comunicació Escrita
  • 13. Comunicació Oral

Activitats i sistema d'avaluació


L'avaluació consta de:

            30% - Examen de preguntes teorico-pràctiques d'opció múltiple, amb apunts

            70% - Avaluació contínua, que inclou

40% projecte final en equips - Una proposta d'investigació

30% activitats de classe, incloses activitats individuals i en equip

 

Els alumnes han d'obtenir al menys una nota mínima (4 sobre 10) en cada ítem de l'avaluació per aprovar l'assignatura.

Bibliografia


Bàsic

McGregor, Sue L. (2017). Understanding and evaluating research: A critical guide. Sage Publications.

Pajo, Bora. (2022). Introduction to research methods: A hands-on approach. Sage publications. 

Complementària

Ang, S. (2014). Research design for business & management. SAGE Publications Ltd