Que estàs buscant?
CB6-Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
CB7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
CB8 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
CE2. Aplicar eines i metodologies que faciliten el pensament creatiu i innovador en les situacions quotidianes lligades a l'entorn de la cadena de subministraments i els negocis logístics i marítims.
CE3. Planificar l'anàlisi en els entorns de negoci, locals i globals, per tal d'avançar-se a les noves oportunitats de mercat susceptibles de ser transformades en productes comercials
CE4. Gestionar estratègicament els processos d'innovació empresarial en la cadena de subministraments i el negoci marítim, des del diagnòstic fins a la seva aplicació, sent capaç d'alinear recursos, capacitats i habilitats per a posar-los en pràctica
CE5. Dissenyar i posar en marxa sistemes logístics, valorant les diferents alternatives possibles, les restriccions tècniques i de recursos i tenint en compte la direcció i gestió coordinada al llarg de la cadena de subministrament.
CE6. Avaluar el rendiment de tot el sistema logístic, tenint en compte el compliment / no dels objectius de qualitat, cost i servei planificats per detectar i prioritzar àrees de millora.
CE7. Gestionar (planificar, programar i controlar) el flux de materials i informació (flux de la cadena de subministraments) a través de l'adreça i gestió coordinada de les àrees de compres, producció i distribució física de l'empresa.
CT1. Mostrar disposició per conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional en el context de la logística, la cadena de subministraments i els negocis marítims.
CT2. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.
CT3. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves.
Aquesta assignatura ofereix una visió completa sobre els fonaments i estratègies clau per a la planificació, gestió i optimització de les operacions logístiques a les organitzacions. Se centra en l'estudi de la cadena de subministrament, que és el procés que engloba totes les activitats des de l'adquisició de primeres matèries fins al lliurament del producte final al client.
L'assignatura explora temes com el disseny i funcionament de la cadena de subministrament, la gestió eficient d'inventaris, l'optimització de rutes i transports, la coordinació entre proveïdors i distribuïdors, així com la importància de la tecnologia i sistemes d'informació a la logística moderna .
A més, s'analitzen els desafiaments actuals que enfronten les empreses en un entorn global i competitiu, com ara la resiliència davant de possibles interrupcions o desastres, la sostenibilitat i el compliment de regulacions.
L' objectiu principal de l'assignatura és proporcionar a l'estudiantat les eines necessàries per millorar l'eficiència i l'eficàcia de la cadena de subministrament, permetent comprendre'n la importància estratègica per a l'èxit empresarial i la satisfacció del client. En acabar el curs, l'estudiantat estarà preparat per enfrontar els reptes logístics de manera innovadora i desenvolupar solucions que afegeixin valor a les organitzacions.
Notes importants:
Cal tenir en compte que el TecnoCampus posarà a l'abast del professorat i l'alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l'assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin el treball no presencial a l'aula quan sigui necessari.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis per part d'altres.
Tema 1. Introducció a la Logística Empresarial i a la Gestió de la Cadena de Subministrament.
La introducció a l'assignatura comença amb la identificació i explicació de definicions i conceptes que són rellevants per entendre la logística empresarial i la gestió de la cadena de subministrament (GCS). Es fa una breu evolució històrica de la logística empresarial i de la GCS des d'una perspectiva de la gestió empresarial. Es presenten els fonaments teòrics de la logística empresarial i de la GCS. I s'expliquen les principals decisions que es prenen en l'àmbit de la logística empresarial i la GCS, així com el seu impacte en termes de temps, cost i qualitat de servei. Finalitza amb una exposició al voltant de com la logística empresarial i la GCS contribueixen a el posicionament estratègic de les empreses avui en dia.
Tema 2. Disseny i anàlisi Logística Empresarial i de la Gestió de la Cadena de Subministrament en diferents sectors, empreses i contextos competitius.
Els continguts d'aquest tema descriuen i aprofundeixen en la vinculació de la logística empresarial i la gestió de la cadena de subministrament amb el client / mercat. A partir d'l'anàlisi de mercat i la definició de el nivell de servei a oferir als clients té inici el disseny de la logística empresarial i de la gestió de la cadena de subministrament. Els següents passos són la identificació dels components clau que configuren el disseny de la logística empresarial i de la gestió de la cadena de subministrament. La determinació dels criteris a tenir en compte en aquest disseny. I, finalment, la realització de diferents tests de validació de tal disseny.
Un cop definit el disseny passem a analitzar com afecta la variabilitat de la demanda a la dinàmica dels fluxos d'informació i materials, fent especial èmfasi en el conegut bullwhip Effect.
Finalment, abordem l'estudi d'exemples de logística empresarial i gestió de la cadena de subministrament en diferents sectors, empreses i contextos competitius utilitzant els conceptes de posicionament estratègic / competitiu de l'empresa, procés productiu, estratègia d'operacions, cicle de vida del producte, estratègia logística, punt de previsió de vendes, punt de penetració de comanda, punt de màxima comunalitat, punt de desacoblament, punt d'inventari estratègic a la cadena de subministrament, punt de "customitzación" del producte (postponement productiu i logístic), bottlenecks en la cadena de subministrament i punt de Core Business.
Tema 3. Estratègies de Logística Empresarial: Integració, coordinació i col·laboració en la Gestió de la Cadena de Subministrament.
Coneixerem els processos d'integració, coordinació i col·laboració entre els actors de la cadena de subministrament a través de l'estudi de les estratègies de logística empresarial que les World Class Enterprises estan implementant en els seus processos d'aprovisionament, producció i distribució tant a nivell domèstic com internacional. Entre d'altres, s'estudiaran les següents estratègies logístiques: Efficient Consumer Response, Efficient Assortment, Quick Response, Efficient Replenishment, Continuous Replenishment, Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment, Just in Time, Purchase Order, Vendor Managed Inventory, Supplier Managed Inventory.
Tema 4. L'outsourcing de serveis logístics.
Començarem fent una taxonomia dels múltiples proveïdors de serveis logístics -Third Party Logistics, Lead Logistics Provider i Fourth Party Logistics- a fi descriure la seva funció i el rol que juguen en les operacions d'aprovisionament, producció i distribució tant a nivell domèstic com internacional. Per després entendre les raons per les quals les empreses subcontracten serveis logístics (pros i contres), descobrir els nivells de subcontractació òptims i analitzar en detall els processos de selecció, avaluació, formalització contractual, implementació i seguiment i control dels operadors logístics.
La qualificació de l'assignatura es fonamentarà en diverses activitats d'avaluació contínua individuals i en grup a l'aula amb un pes del 20% de la nota final i en un Treball Final d'Assignatura realitzat en grups amb un pes total del 80%. Aquestes activitats avaluaran el grau d'assoliment de les competències treballades durant l'assignatura.
Per a superar l'assignatura es requereix una nota mínima global de 5 en l'avaluació continuada de l'assignatura (activitats individuals + Treball Final Assignatura). Si no se superen els requisits establerts anteriorment l'assignatura quedarà suspesa. La nota assignada serà la mínima obtinguda en els epígrafs avaluats.
Addicionalment, la realització del Treball Final d'Assignatura és condició necessària per poder superar l'assignatura. Es requereix una qualificació mínima de 5. Si la nota del Treball Final de l'Assignatura és inferior a 5, la nota de l'assignatura coincidirà amb la qualificació assolida al Treball Final d'Assignatura. En cas de no lliurar en data el Treball Final d'Assignatura, l'alumne assolirà la qualificació de "No presentat".
Manca d'autenticitat i originalitat acadèmica
El procés d'avaluació es fonamenta en el treball personal de l'estudiantat i pressuposa l'autenticitat de l'autoria i l'originalitat dels exercicis realitzats.
La manca d'autenticitat i autoria té lloc a través del plagi o de la còpia:
En cas de detectar plagi o còpia en els lliuraments de les activitats d'AC, les conseqüències per a totes les persones implicades seran les següents:
El professorat responsable de l'assignatura informarà els estudiants implicats de les conseqüències del plagi/còpia mitjançant un missatge dirigit a la seva bústia personal i a la mateixa aula en cas que la detecció es realitzi presencialment.
Ús d'eines d'intel·ligència artificial (IA) generativa
En general, l'ús d'eines d'IA generativa, com ara ChatGPT, Bing Chat, GitHub Copilot, entre d'altres, està permès per al vostre estudi i pràctica. Tanmateix, està totalment prohibit utilitzar-les per confeccionar les respostes de les activitats d'avaluació.
L'ètica i la integritat acadèmica són fonamentals en fer servir eines de IA generatives. Des de la universitat s'apel·la a la vostra capacitat per prendre decisions ètiques i responsables en interactuar amb aquestes tecnologies. El prestigi acadèmic de la vostra titulació es basa en el vostre propi esforç i aprenentatge genuí. Aquestes eines no haurien de reemplaçar el vostre compromís amb el treball autèntic.
En cas que l'autoria no quedi clara d'una prova d'avaluació, el professorat podrà sol·licitar aclariments. Així mateix, davant de la detecció de respostes obtingudes mitjançant eines de IA generativa, es procediran a aplicar les mesures de manca d'autenticitat i originalitat acadèmica.
Chase, R. (2018). Administración de Operaciones: Producción y Cadena de Suministro. 15ta. ed. Editorial McGraw Hill Interamericana.
Chopra, S. (2019). Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operation. 7th ed. Perason.
Hugos, M. (2018). Essentials of Supply Chain Management. 4th. Ed. John Wiley & Sons Inc.