Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Maria Dolors Celma Benaiges

Trimestre: Second and third quarters

Crèdits: 6

Professorat: 

Ivette Fuentes Molina
Helena M Hernandez Pizarro 
Jesus Ezequiel Martínez Marín 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Castellano
  • English

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB6-Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

  • CB7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi. 

  • CB8 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis

  • CB9. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats 

  • CB10. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma. 

Competències específiques
  • CE1. Mostrar autonomia amb distància crítica en temes o qüestions vinculats a l'negoci marítim, la logística i la cadena de subministraments i en l'aplicació d'idees innovadores en aquests àmbits.

  • CE2. Aplicar eines i metodologies que faciliten el pensament creatiu i innovador en les situacions quotidianes lligades a l'entorn de la cadena de subministraments i els negocis logístics i marítims.

  • CE3. Planificar l'anàlisi en els entorns de negoci, locals i globals, per tal d'avançar-se a les noves oportunitats de mercat susceptibles de ser transformades en productes comercials

  • CE4. Gestionar estratègicament els processos d'innovació empresarial en la cadena de subministraments i el negoci marítim, des del diagnòstic fins a la seva aplicació, sent capaç d'alinear recursos, capacitats i habilitats per a posar-los en pràctica

  • CE5. Dissenyar i posar en marxa sistemes logístics, valorant les diferents alternatives possibles, les restriccions tècniques i de recursos i tenint en compte la direcció i gestió coordinada al llarg de la cadena de subministrament.

  • CE6. Avaluar el rendiment de tot el sistema logístic, tenint en compte el compliment / no dels objectius de qualitat, cost i servei planificats per detectar i prioritzar àrees de millora.

  • CE7. Gestionar (planificar, programar i controlar) el flux de materials i informació (flux de la cadena de subministraments) a través de l'adreça i gestió coordinada de les àrees de compres, producció i distribució física de l'empresa. 

  • CE8. Analitzar i diagnosticar diferents problemes que sorgeixin al llarg de tots els nodes de l'negoci marítim i, amb suport d'eines de gestió, dissenyar i implantar solucions eficients.

  • CE10. Gestionar projectes de negocis marítims adoptant per a això idees innovadores i creatives i amb respecte a el medi ambient

  • CE9. Desenvolupar la capacitat de liderar l'enfocament de millora contínua en tots els àmbits de la direcció i gestió logística i portuària i contribuir a la motivació i sensibilització de tot el personal de l'organització.

Competències transversals
  • CT1. Mostrar disposició per conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional en el context de la logística, la cadena de subministraments i els negocis marítims.

  • CT2. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc. 

  • CT3. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves. 

Presentació de l'assignatura


El Treball Final de Màster ha de ser una contribució original i personal en base als coneixements del seu autor, de les aportacions, els suggeriments i els comentaris del seu supervisor i tutor, de l'anàlisi de dades, i de les referències bibliogràfiques analitzades sobre la literatura prèvia existent . Així mateix, amb el TFM ha de demostrar el desenvolupament de totes les competències generals i específiques del màster.

Continguts


El Màster ofereix als estudiants la possibilitat de triar entre dues modalitats de treball:

A continuació s’exposa a la Taula 1 la definició de cada modalitat:

 

Taula 1. Modalitats de TFM

EMPRENEDOR

Projecte innovador de creació d'una empresa o de proposta de millora dins d'una empresa existent. A tall d'exemple, es tracta de proposar nova línia de negoci, producte, servei, realitzar un nou pla de compres, estudi de costos, disseny d'un nou model de producció, pla d'emmagatzematge, etc.

CIENTÍFIC

Plantejament d'un tema d'investigació original, amb el desenvolupament d'un treball empíric utilitzant fonts d'informació estadística o documental, enquesta ad hoc, experiment ad hoc, estudi comparatiu, etc. També es considerà un projecte basat en una revisió sistemàtica de la literatura.

 

  1. En el cas de realitzar un treball emprenedor de creació de nova empresa, s'ha de realitzar un Pla d'Empresa que contingui els apartats següents:
    1. Presentació. Es presenta el negoci a realitzar, així com també als promotors d'aquest.
    2. Pla de Màrqueting. Definir l'estratègia comercial. Per a això s'ha d'incloure l'anàlisi del producte o servei a oferir, el mercat objectiu, la competència, el preu, la distribució, la promoció i els mètodes d'estimació de vendes.
    3. Pla de Producció i Qualitat. Definir els aspectes relacionats amb la producció, la gestió de la qualitat, la logística d'equipaments i infraestructura i les mesures de protecció en el treball.
    4. Pla d'Organització i Gestió. Definir l'organització de l'organització.
    5. Pla Jurídic fiscal. Definir tots els aspectes jurídics que afecten a la nova empresa, des de la forma jurídica fins a aspectes laborals i de seguretat social i obligacions fiscals.
    6. Pla econòmic-financer. Avaluar la viabilitat econòmica del projecte.
    7. Valoració. Incloure la presentació dels punts forts i febles de el projecte.
    •  
  2. En el cas d'elaborar un projecte emprenedor d'intervenció sobre una empresa existent, el treball ha de seguir l'estructura següent:
    1. Introducció. Plantejar la motivació i objectius del projecte. És convenient començar per la discussió general del tema tractat per acabar incidint en els aspectes particulars. Anar del general a l'específic. Indicar la intencionalitat, l'abast, l'objectiu de la feina i la descripció del problema a resoldre.
    2. Marc teòric - Revisió de la literatura. Emmarcar la contribució que fa a la literatura existent, treballs previs ja publicats en llibres, articles de revistes o literatura grisa (informes, documents tècnics, etc.). Anar d'allò més general als més específic. Prioritzarels articles publicats a la plataforma Web of Science.
    3. Metodologia utilitzada i dades. Explicar com s'han aconseguit els resultats de la feina. Indicar com s'ha realitzat l'anàlisi de la situació actual i quina metodologia s'ha aplicat per obtenir el pla de millora. Així mateix, si s'han obtingut dades, explicar les fonts primàries i secundàries que s'han utilitzat i com ha estat la metodologia de recollida de dades.
    4. Anàlisi econòmic-financer i propostes. En el cas d'intervenció, es tracta de presentar l'anàlisi i les propostes de canvi. Pel que fa a l'anàlisi, s'ha d'incloure l'anàlisi interna de la situació actual de l'empresa i, quan sigui oportú, l'anàlisi extern. En el cas d'haver aplicat propostes durantel període d'estudi, presentar els principals resultats.
    5. Conclusions i discussió. Oferir conclusions i la seva discussió. Destacar les contribucions i les limitacions de la feina.
    •  
  3. En el cas d'elaborar un projecte científic d’investigació original, el treball ha de seguir l'estructura següent:
    1. Introducció. Plantejar la motivació i objectius del projecte. És convenient començar per la discussió general del tema tractat per acabar incidint en els aspectes particulars. Anar del general a l'específic. Indicar els objectius de la feina i les seves aportacions. Oferir els arguments centrals de la feina de forma articulada, clara i directa.
    2. Marc teòric - Revisió de la literatura. Emmarcar la contribució que fa a la literatura existent, treballs previs ja publicats en llibres, articles de revistes o literatura grisa (informes, documents tècnics, etc.). Anar d'allò més general al més específic. Prioritzar els articles publicats a la plataforma Web of Science.
    3. Metodologia utilitzada i dades. Explicar com s'han aconseguit obtenir els resultats de la feina: mètode comparatiu de casos, anàlisi economètrica, anàlisi matemàtica, etc. Així mateix, si s'han obtingut dades, explicar les fonts primàries i secundàries que s'han utilitzat.
    4. Resultats. Identificar els principals resultats obtinguts.
    5. Conclusions i discussió. Oferir conclusions i la seva discussió de forma tàcita o explícita. La crítica ha d'anar des de les qüestions més específiques al plantejament general que suggereix el treball. De l'específic al general. Destacar les contribucions i les limitacions de la feina, així com els nous estudis i investigacions que poden completar el treball realitzat.
    •  

d. En el cas d'elaborar un projecte científic de revisió sistemàtica de la literatura, el treball ha de seguir l'estructura següent:

  1. Introducció. Plantejar la motivació i objectius del projecte. És convenient començar per la discussió general del tema tractat per acabar incidint en els aspectes particulars. Anar del general a l'específic. Indicar els objectius de la feina i les seves aportacions. Oferir els arguments centrals de la feina de forma articulada, clara i directa.
  2. Metodologia utilitzada i dades. Explicar i justificar com s'han seleccionat els articles a analitzar en la revisió seguint la metodologia PRISMA o altra metodologia equivalent.
  3. Resultats. En primer lloc, cal presentar i analitzar (amb mètriques bàsiques) la selecció d’articles que representa la mostra de l’estudi. En segon lloc, cal identificar i exposar els resultats: seguint una estructura coherent, comparant i contrastant les troballes i metodologies emprades en els articles seleccionats i assenyalar les limitacions i forats en el camp de la literatura analitzat.
  4. Conclusions i discussió. Oferir conclusions i la seva discussió de forma tàcita o explícita. La crítica ha d'anar des de les qüestions més específiques al plantejament general que suggereix el treball. De l'específic al general. Destacar les contribucions i les limitacions de la feina, així com els nous estudis i investigacions que poden completar el treball realitzat.

TFM compartits: Els Treballs Finals de Màster compartits per dos o tres estudiants han de tenir un abast igual a dos o tres treballs individuals, corresponentment. En el cas de projectes científics i d'intervenció, han de contenir un treball de camp més ampli. En el cas de treballs de creació de nova empresa, hauran d'analitzar amb més profunditat una o dues seccions.

 

Activitats i sistema d'avaluació


Tal com especifica la Normativa, el treball serà avaluat pel tutor/a i el tribunal final.

Es presenta a continuació la Taula 2, on s'exposen els elements sota avaluació en cada cas i les ponderacions.

Taula 2. Qualificació final TFM

Avaluador

Elements sota avaluació

Percentatge qualificació final

Tutor: Avaluació     de seguiment

Participació en les sessions de tutoria (presencials o virtuals);

Acompliment del pla de treball i temps de realització.

30% de la qualificació final

Tutor: Avaluació treball final

S’avaluarà dins de la memòria escrita:

Justificació; Forma (Índex, redacció, fonts d’investigació i bibliografia);

Hipòtesi     formulada;     Fonaments  teòrics;

Creativitat e innovació;

Metodologia i Treball de camp;

  Bases documentals; Validesa i rellevància dels resultats;

Conclusions.

20% de la qualificació final

Tribunal Final ‐ Memòri a

Qualitat científica del Treball de Fi de Màster (60% de la nota final del Tribunal).

  Defensa oral del Treball de Fi de Màster (20% de la nota final del Tribunal)

Domini de la llengua anglesa (20% de

la nota final)

30% de la qualificació final

Tribunal Final ‐ Defensa

  Defensa oral del Treball de Fi de Màster (50% de la nota final del Tribunal)

Domini de la llengua anglesa (50% de

  la nota final)

20% de la qualificació final

La qualificació final del TFM estarà compresa entre 0 i10 punts. La nota mínima para aprovar és de 5 punts. Per poder aprovar cap nota del ítems de qualificació individual dels elements d’avaluació pot ser inferior a 4.

Idiomes

La realització i defensa del TFM es faran en castellà o anglès. En cas de realitzar‐ho en castellà, una part de la memòria i de la presentació s'han de fer en llengua anglesa (com a mínim el resum inicial i les conclusions).