Que estàs buscant?
Tant en les sessions de teoria com en les de pràctiques es pot usar indistintament el català i el castellà.
E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
E16_Idear, dissenyar, planificar i realitzar una peça audiovisual publicitària des de la conceptualització del seu missatge, l'elaboració del guió, l'estratègia de comunicació i la seva difusió
L'assignatura de Guionatge audiovisual forma part del grup d'assignatures de formació bàsica i constitueix una primera aproximació a l'escriptura de guions (principalment de ficció) i a la seva comprensió estructural i narrativa. S'estudien, doncs, les eines bàsiques d'escriptura per a l'audiovisual, la dramatització i s'aprofundeix en la teoria de la narrativa audiovisual. Tot plegat amb la intenció que l'alumnat pugui escriure i analitzar productes audiovisuals des d'un punt de vista de la trama i de la història que es pretén explicar.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Temari
Tema 1: El guió i els mitjans.
1.1. Què és un guió.
1.2. Tipus de guions.
1.3. Característiques dels guions en funció del mitjà i ús.
1.4. Fases en la construcció del guió.
1.5. Guió literari
1.6. Guió tècnic.
Tema 2: Principis bàsics de la narrativa audiovisual.
2.1. Narrar amb imatges.
2.2. Principis bàsics de l'escriptura dramàtica
2.3. El concepte de gènere.
2.4 L'estructura mítica:
- El viatge de l'heroi.
- Les trames mestres.
- Els arguments universals.
Tema 3: Estructura i construcció narrativa.
3.1 La dramatització.
- El conflicte.
- La trama: mestra i secundàries.
3.2. El disseny argumental.
3.3 L'estructura clàssica en tres actes.
3.4. Recursos i dosificació d'informació.
3.5. Punt de vista i narrador.
Tema 4: Construcció de personatges.
4.1. Tipus de personatges.
4.2. La caracterització.
4.3. Com donar-los a conèixer.
- La identificació.
- L'arc de transformació.
Tema 5: Diàlegs
5.1. Principis bàsics del diàleg.
5.2 Text i subtext.
5.3 Caracterització a través del diàleg.
L'assignatura serà avaluada mitjançant un examen teòric, que constitueix el 100% de la nota final.
Per aprovar, cal treure, com a mínim, un 5 a l'examen.
En cas de no superar els requisits mínims per a una qualificació ordinària, l’alumnat podrà recuperar la nota mitjançant un examen de recuperació, en què també cal treure, com a mínim, un 5.
Tant a l'examen ordinari com a l'extraordinari, les faltes penalitzen 0,1 punts.
Es realitzaran tutories de seguiment i de recuperació al llarg del trimestre.
- Field, Syd. (1987). El Libro del Guión: Fundamentos de la escritura de guiones. Plot Ediciones.
- McKee, Robert. (1997). El guión. Alba Editorial.
- Seger, Linda (2000). Cómo crear personajes inolvidables: guía práctica para el desarrollo de personajes en cine, televisión, publicidad, novelas y narraciones cortas. Paidós.
- Aranda, Daniel, De Felipe, Fernando, Icart, Pau, Pujol, Cristina. (2006). Cómo construir un buen guion audiovisual. Ed. UOC.
- Balló, Jordi; Pérez, Xavier. (1995). La llavor immortal: els arguments universals en el cinema. Empúries.
- Chion, Michel. (1989). Cómo se escribe un guión. Cátedra.
- Comparato, Doc. (2002). De la creación al guión. Ed. RTVE.
- Davis, Rib. (2004). Escribir guiones: desarrollo de personajes. Paidós.
- Mamet, David. (2016). Los tres usos del cuchillo. Sobre la naturaleza y la función del drama. Alba Editorial.
- McKee, Robert. (2018). El diálogo: El arte de hablar en la página, la escena y la pantalla. Alba Editorial.
- Vogler, Cristopher. (2002). El viaje del escritor. Ma Non Troppo.
- Campbell, Joseph. (2020). El héroe de las mil caras. Atalanta.