Que estàs buscant?
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CE1_Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases mol-leculars i fisiològiques de les cèl.lules i els teixits
CG5_Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, families o grups, avaluant el seu impacte i establint les modificacions oportunes
L´Assignatura d´Estructura i Funció del Cos Humà s´impartiex en dos Trimestres: el Primer i el Segon del Curs.
En el primer s´han tarctat, mitjançant Clases Lectives, Seminaris, Traballs Individuals i Grupals, el conceptes bàsics, anatòmics i funcionals del cos humá.
En aquest segon es tracten tots aquells conceptes per Sistemas i Aparells.
Es una Assignatura que ha de permetre l´alumne, i a partir de paràmetres de normalitat, poguer identificar en les posteriors assignatures -- Fisiopatología-- les disfuncions propies de les malalties.
RA 1 . Identificar y diferenciar las diferentes estructuras celulares. | |||
RA 2. Ubicar las estructuras celulares según sus unidades funcionales. | |||
RA 3. Identificar la estructura macroscópica del cuerpo humano. | |||
RA 6. Relacionar y diferenciar las estructuras y funcionamiento de los diferentes sistemas del cuerpo humano. | |||
RA 7. Interrelacionar los mecanismos fisiológicos compensatorios y de feedback a partir de la fisiología. | |||
RA 8. Profundizar los temas anatomo-fisiológicos básicos que permiten la comprensión de la disfunción orgánica |
La Merodología de l´Assignatura es portará a terme combinant el "Temps dedicat a Activitats Presencials a l´Aula" amb el "Temps dedicat al Treball Autònom" amb el suport d l´entorn virtual d´aprenentatge.
El percentatge temporal que l´estudiant ha de dedicar, es distribuiex de la següent forma:
Activitats Formatives:
TIPOLOGÍA ACTIVITAT | ECTS | HORES |
AF1. Clase Magistral | 2 | 50 |
AF2. Tutories Presencials | 0,1 | 2 |
AF6. Treball en Grup | 0,2 | 5 |
AF7. Treball Individual | 0 | 0 |
AF9. Estudi Personal | 3,7 | 92,5 |
Activitat | ECTS | Metodología | Competencies |
SESSIONS PLENÀRIES | 2,0 | Classes Magistral. Classes dirigides a debatre i a la clarificació de continguts. Classes de discussió de lectures cientìfiques | CB1, CB5, CE1 |
SEMINARIS | 0,4 | Treball en Grup, amb la finalitat d´estudi de cassos, anàlisi de problemes. Utilitzant l´aprenentatge basat en la resol.lució de problemes. Preparació i Expossició de situacions simulades. Activitats cooperatives d´aprenantatge | CB1, CB5, CE1 |
ESTUDI i TREBALL AUTÒNOM | 3,6 | Lecture de tetxs recomenats, articles i guies. Estudi de continguts desenvolupats en l´Assignatura. Preparació de les Evaluacions | CB1, CB5, CE1 |
SESSIONS PLENÀRIES
Sessió 1: Aparrell Cardiovascular (I): Hemodiàmica / Cor: estructura, funcionalisme valvular / Circulació pulmonar
Sessió 2: Aparell Cardiovascular (II): Arteries Aorta / Sector Iliac / Arterias de les Extremitats / Troncs Supra-Aortics
Sessió 3: Aparell Cardiovascular (III): Electrofisiología cardíaca / Corves de pressió i de volum
Sessió 4: Aparell Cardiovascular (IV): Sistema Venòs
Sessió 5: Aparell Respiratori (I): Estructura i Funcions. Vies Respiratories / Parènquima pulmonar
Sessió 6: Aparell Respiratori (II): Dinàmica ventilatòria / Volums / Diagnòstic per l ´imatge
Sessió 7: Compartiment Sanguini i Plasmàtic (I): Funcions i Propietats de la sang i del plasma Eritropoiesi / Leuopoiesis /Plaquetopoiesi
Sessió 8: Compartiment Sanguini i Plasmàtic(II): Hematies / Leucòcits / Plaquetes / Grups sanguínis / Criteris de Compatibilitat transfusional
Sessió 9: Hemostasia
Sessió 10: Inmunología (I): Organs Limfàtics primaris i secundaris / Sistema Retcicle-Endotelial
Sessió 11: Inmunología (II): Tipus d´Inmunitat / Histocompatibiliat / Concepte d´Antígen i de Anticòs
Sessió 12: Aparell Digestiu (I): Cavitat Bucal / Faringe / Esòfag / Estòmac Estructura i Funcions
Sessió 13: Aparell Digestiu (II): Duodè /Jeiù / Ileó / Coón / Sigma / Recte:: Estructura i Funcions
Sessó 14: Aparell Digestiu (III): Pancrees / Fetge / Vies Biliars: Estructura i Funcions
Sessió 15: Aparell Digestiu (IV): Digestió Mecànica i Enzimàtica
Sessió 16: Aparell Renal (I): Ronyó / Ureter / Bufeta urinária / Uretra: Estructura i Funció
Sessió 17: Aparell Renal (II): Filtració Glomerular / Balannç Renal / Producció d´orina / Funció endocrina renal
Sessió 18: Aparell Reproductor (I): Ap. Reproductor Masculí / Espermatogènesis / Testicle / Prostata / Vesícules / Penis /Estratègies de contracepció
Sessió 19: Aparell Reproductor (II): Ap. Reproductor Femení: Ovari / Trompa / Uter / Vagina / Anexes / Cicle Ovàric
Sessó 20: Gestació (I): Fecundació / Implantació / Fases de la Gestació: Periode Fetal i Embrionari
Sessió 21: Gestació (II): Periode Fetal / Disfuncions
Sessió 22: Part i Post-Part
Sessió 23: Creixement i Envelliment (I): Bases hormonals del creixement / Adrenarquia i Gonarquia
Sessió 24: Creixement i Envelliment (II): Envelliment primari, secundari i patològic / Teories de l´envelliment / Modificacions estructurals i fisiològiques
SEMINARIS
Seminari I: Fisiolofía Cardíaca i Respiratoria. Disfuncions
Seminari II: Inmunología
Seminari III: Diagnòstic per l´Imatge: Ap. Respiratori i Digestiu
Seminari IV: Ap. Renal
ACTIVITATS FORMATIVES
TIPOLOGIA ACTIVITAT | ECTS | HORES |
AF1. Clase Magistral | 2 | 50 |
AF2. Tutories Presencials | 0,1 | 2 |
AF5. Seminaris | 0,3 | 6 |
AF6. Treball en Frup | 0 | 0 |
AF7. Treball Individual | 0,2 | 5 |
AF9. Estudi Personal | 3,7 | 92,5 |
L´Evaluació de les Competéncies es realitzará de forma continuada i mitjançant les Sessions per Grups i la qüatitat del treball individual. Per aquest motiu, i al llarg del Trimestre, es sol.licitán diferents activitats com a font d´evalüació. De tla forma, que l´alumne podrá coneixer i de forma continuada, la seva propia evol.lució. Amb aquest objectiu, es realitzará una Prova Escrita a mïtat i al final del Trimestre.
Activitat | Ponderació | Competencies Evaluades |
Qüestionaris i Activitats a Moodle | 10% | CB1, CB3, CB5, CE1 |
Evaluació dels Treballs dels Seminaris | 20% | CB1, CB3, CB5, CE |
Prova Parcial a mitad del trimestre | 20% | CB1, CB3, CB5, CE |
Exámen a Final de trimestre | 50% | CB1, CB·, CB5, CE1 |
La Prova Parcial a mitat del Trimestre tindrá caràcter eliminatori sobre la materia impartida fins al moment, sent condició indispensable que , la Nota Mínima que sigui de 6 sobre 10.
La superació de l´Assignatura comportará obtindre una Nota Mínima de 5 sobre 10 en l´Exámen Final de la mateixa..
En funció del que estableix l´Art 5º del Reial Decret 1125/2003, els resultats obtinguts per l´alumne es clasificarán en funció d´una escala numèrica de 0 a 10, amb el següent barem: 5 a 6,9, Aprovat; a 8,9, Notable; 9 a 10, Excel.lent.
En aquells casos en els que la Qüalifiació siguie de Excelent (nota > a 9 punts), els docents de l´Assignatura podrán considerar si l´alumne opta a la Qüalificació de "Matrícula d´Honor" (MH).
Per accedir a l´Avaluacio de Recuperació, será del tot imprescindible que l´alumna s´hagi presentat a l´Exámen Final en la seva Primera Convocatòria.
Activitat | Ponderació | Competencies Evaluades |
Exámen | 50% | CB1, CB3, CB5, CE1 |
Thibodeau-Patton. Introducción al Cuerpo Humano. Fundamentos de Anatomía y Fisiología. Evolve edit. Madrid 2011
Gerard J, Tortora & Bryan H. Derrickson. Principios de Anatomía y Fisiología. XI edic. Edit Médica Panamericana. Madrid, 2011
FH Netter. Atlas de Anatomía Humana. 5ª Edic. Elsevier - Massons edit. Barcelona 2011