Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Montserrat Lamoglia Puig

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 5

Professorat: 

Carlos Martínez Gaitero
Carolina Chabrera Sanz 
Antonio Rosa Castillo 

Curs acadèmic: 2020

Curs d'impartició: 3

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

  • CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

Competències específiques
  • CE22_Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol. Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de les cures. Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups

  • CE23_Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirant en el codi europeu d'ètica i deontologia de infermeria. Proporcionar cures, garantitzant el dret a la dignitat,privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i familia. Individualitzar la curs considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i els valors.

Competències generals
  • CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria

  • CG5_Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, families o grups, avaluant el seu impacte i establint les modificacions oportunes

  • CG12_Conèixer el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, entenent les implicacions ètiques de la salut en un context social de transformació

  • CG14_Establir mecanismes d'avaluació , considerant els aspectes científico-tècnics i els de qualitat

  • CG15_Treballar amb l'equip de professionals com a una unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni i multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assitencials

  • CG16_Conèixer els sistemes d'informació sanitària

Presentació de l'assignatura


L’assignatura de Gestió e Innovació en Cures d'Infermeria és una assignatura del tercer curs del grau d'Infermeria de la categoria d'assignatures obligatòries dins la matèria de Ciències de la Infermeria Avançada.

L’assignatura ofereix l’oportunitat de treballar els conceptes bàsics sobre administració, planificació i organització dels serveis de salut. També es descriuen i analitzen les bases legals del sistema sanitari espanyol i català, així com els aspectes de finançament, la despesa sanitària, l’eficiència, la qualitat, la cobertura i l’equitat. Aquesta visió s’ampliarà amb l'estudi d’altres sistemes sanitaris a escala internacional. No pot faltar en aquesta assignatura la innovació i la gamificació, que formen part tant del contingut curricular com de les possibilitats que ofereixen en la pràctica assistencial. En aquesta assignatura es treballa també la importància dels conceptes de qualitat i seguretat, el coneixement de diferents models i dissenys, així com les seves repercussions en la pràctica.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s'assegura l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

Resultats d'aprenentatge


  • RA 10. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva.
  • RA 24. Aplicar els protocols de detecció i tractament a les dones sotmeses a situacions de violència.
  • RA 31. Aplicar el procés infermer, des de plantejaments reflexius, sistèmics i integradors de la pràctica de l'cuidar.
  • RA 32. Planificar i prestar cures orientats als resultats en salut, considerant l'evidència científica, les guies de pràctica clínica i avaluant el seu impacte.
  • RA 35. Comprendre els principis ètics que regulen la pràctica de la cura i conèixer els valors professionals regulats en el codi ètic d'infermeria.
  • RA 39. Establir una relació terapèutica empàtica i respectuosa amb les persones i familiars.
  • RA 40. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients i famílies.
  • RA 48. Conèixer el marc legal i ètic d'aplicació d'aquestes estratègies terapèutiques més del rol infermer.
  • RA 49. Reconèixer el marc de referència, conceptes i perspectives de la gestió clínica de les Cures en el marc de la gestió clínica en general.
  • RA 50. Reconèixer i utilitzar els conceptes propis de la gestió clínica i de gestió de la qualitat en l'àmbit de cures.
  • RA 51. Dissenyar propostes de millora de la qualitat assistencial.
  • RA 52. Analitzar l'aplicació de el procés de presa de decisions en un entorn de gestió de cures en situació de laboratori.
  • RA 53. Identificar les estratègies de lideratge d'equips de salut.
  • RA 54. Aplicar el procés de gestió de conflictes en equips de salut.
  • RA 55. Conèixer els elements bàsics del finançament sanitari i sociosanitària.

Metodologia de treball


Les metodologies docents emprades en l'assignatura són:

  • MD1. Sessions de classes expositives
  • MD2. Seminaris
  • MD3. Treball en grup
  • MD4. Treball individual
  • MD10. Simulació 
  • MD11. Treball autònom

Continguts


1. Marc conceptual i elements de l'estructura de les organitzacions de salut

   1.1. Marc conceptual de la gestió. Models organizatius 

   1.2. La gestió de l'assistència sanitària

2. Gestió clínica i econòmica de les cures i la gestió de recursos

   2.1. Gestió de RRHH i materials 

   2.2. Gestió de les cures infermeres

   2.3. Sistemes d'informació: components i estructura. Subsistemes. Sistemes d'informació hospitalaris i d'atenció primària

   2.4. La història clínica electrònica (HCE): models, estructura i organització. Integració, interoperabilitat. Condicions d'ús 

   2.5. Maneig de plans de cures en infermeria

3. Desenvolupament, implantació, avaluació i millora contínua de la qualitat de les cures

   3.1. Polítiques de seguretat del pacient i de les organitzacions sanitàries 

   3.2. Models de gestió de la qualitat 

   3.3. Cultura de seguretat en l'entorn sanitari. Análisis i aprenentatge de l'error  

   3.4.  Disseny de propostes per a la millora de la qualitat

   3.5. Estàndards de qualitat i seguretat

   3.6. Avaluació i millora contínua de la qualitat 

   3.7.  Qualitat assistencial en les cures infermeres

4. Funció directiva en infermeria. Presa de decisions. Estils de direcció

   4.1. Models de gestió. Gestió del talent. Equip directiu. El lideratge

   4.2. Lideratge d'equips en les organitzacions de salut

   4.3. El procés de gestió de conflictes

5. Innovació en Salut i rols avançats d'infermeria

   5.1. La salut digital com innovació en el cuidado. Gamificació

   5.2. Rols avançats en infermeria 

   5.3. Infermera de pràctica avançada. IPA 

Activitats d'aprenentatge


 

Activitat ECTS Metodologia Hores
AF1. Classe magistral 1,2 MD1. Sessions de classes expositives 30
AF5. Seminaris 0,4 MD2. Seminaris 10
AF6. Treball en grup 1,2 MD3. Treball en grup 30
AF7. Treball individual 1 MD4. Treball individual 25
AF9. Estudi personal 1,2 MD11. Treball autònom 30

 

Activitats i sistema d'avaluació


 

Activitat d'avaluació Ponderació Competències avaluades
SE1. Examen 40% CB5, CB1, CB3, CE16
SE3. Treball en grup 30% CG3, CG12, CG15, CE22, CE23
SE8. Seguiment individual: 15% CB5, CB3
- Treball en grup (10%)
- Tutories presencials: Simulació (5%)
SE4. Participació a l’aula (Simulació) 15% CG15, CG14, CG12

 

S’utilitza el sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d’honor) segons RD 1125/2003.  

Recuperació: Serà necessari per superar l’assignatura obtenir la qualificació mínima de 5 tant en l'exàmen com en el treball en grup.

En cas de suspendre l’assignatura per no superar l’examen, l’estudiant realitzarà un altra examen de les mateixes característiques que el realitzat en la convocatòria ordinària.

En cas de suspendre l’assignatura per no superar el treball grupal, l’estudiant realitzarà un treball de característiques semblants al de la primera convocatòria, en funció de les indicacions del docent.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significa un "No Presentat" a la assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Bibliografia


Bàsic

Tesela. Revisa de la Asociación Nacional de Directivos de Enfermería. http://www.index-f.com/tesela/ts24/sumario.php

Revista Gestión Clínica y Sanitaria. Disponible en: http://www.iiss.es/gcs/

Marriner Tomey, A. (2009). Gestión y dirección de enfermería. 8a ed. Madrid: Elsevier, 2009.

TIC Salut Social. Disponible en: https://ticsalutsocial.cat/es/

Servei Català de la Salut. Disponible en: http://catsalut.gencat.cat/es/inici/

Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. Disponible en: http://www.mscbs.gob.es/

Ley de Ordenación Sanitaria de Cataluña. Generalitat de Catalunya. Departamento de Sanidad y Seguridad Social. Disponible en: https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1990-20304

La Ley General de Sanidad. Ley 14/1986 de 25 de abril. Ministerio de Sanidad y Consumo. Disponible en: https://www.boe.es/eli/es/l/1986/04/25/14

Departamento de Salud Generalitat de Cataluña. Disponible en: https://web.gencat.cat/Departamento de Salud Generalitat de Cataluñaca/temes/salut/

Macphee, M., Suryaprakash, N. (2012). First-line nurse leaders’ health-care change management initiatives. J Nurs Manag. 20(2), 249-59.

Marriner Tomey, A. (2010). Guía de gestión y dirección de enfermería. 8a ed. Barcelona: Elsevier; 2010.

Ayuso Murillo, D., & Grande Sellera, R.F. (2012). La Gestión de Enfermería y los Servicios Generales en las Organizaciones Sanitarias. Edición Díaz de Santos Madrid, 2012. ISBN 978-84-7978-756-1

Balderas Pedrero, ML. (2015). Administración de los servicios de enfermería. 7a ed. México D.F. McGraw-Hill Interamericana, 2015.

Bosch, A. O., de Oleza, R. (2003). Llibre blanc de les professions sanitàries a Catalunya. Direcció del projecte: 2a ed.  Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social; 2003. 

Soto-Fuentes, P., Reynaldos-Grandón, K., Martínez-Santana, D. & Jerez-Yáñez, O. (2014). Competencias para la enfermera/o en el ámbito de gestión y administración: desafíos actuales de la profesión. Aquichan, 14(1), 79-99.

Melo, W.S., Oliveira, P.J.F., Monteiro, F.P.M., Santos, F.C.A., Silva, M.J.N., Calderon, C.J., et al. (2017). Guide of attributes of the nurse’s political competence: A methodological study. Rev Bras Enferm, 70(3), 526-34.

Pla de salut de Catalunya 2016-2020. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya. Disponible en: http://salutweb.gencat.cat/ca/el_departament/Pla_salut/pla-de-salut-2016-2020/

Associació Catalana de Direccions Infermeres. Disponible en: http://www.acdi.cat/

Asociación Nacional de Directivos de Enfermería. Disponible en: https://www.ande.org/

Complementària

Infermera Virtual. COIB (Col.legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona. Disponible en: http://www.infermeravirtual.com/esp 

Proveïdors del CatSalut. Disponible en: https://catsalut.gencat.cat/ca/proveidors-professionals/registres-catalegs/catalegs/territorials-unitats-proveidores/

Proveïdors privats de serveis públics. Disponible en: https://catsalut.gencat.cat/ca/coneix-catsalut/presentacio/organitzacio/proveidors-privats-de-serveis-publics/

Benton, D.C., Al Maaitah, R., Gharaibeh, M. (2017). An integrative review of pursing policy and political competence. International Nursing Review. 64,135-145.

Abizanda Sanromán, A. (2004). Desarrollo operativo de un programa de calidad: protocolización y monitorización de las actividades de enfermería. Nursing (Ed. española). 22(4), 60-72.

Abizanda Sanromán, A., Peya, M. (2004). Evaluación de la calidad asistencial. Nursing (Ed. española). 22(2), 62-3.

Planas-Campmany, C., Icart-Isern, M.T. (2014). Indicadores sensibles a la pràctica infermera: una oportunidad para medir la contribución de las infermeres. Enferm Clin. 24(2), 142-47.

Nursing Now. Campaña mundial para mejorar la salud elevando el estatus y el perfil de la enfermería. Disponible en: https://www.nursingnow.org/

Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC). Disponible en: https://www.consellinfermeres.cat/ca/

Consejo General de Colegios Oficiales de Enfermería de España. Disponible en: https://www.consejogeneralenfermeria.org/

Consejo Internacional de Enfermeras. Disponible en: https://www.icn.ch/es

Societat Catalana de Gestió Sanitària. Disponible en: http://scgs.cat/