Que estàs buscant?
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CE8_Identificar les respostes psicosocials de les persones davant de diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el patiment), seleccionant les accions adequades per a proporcionar ajut en les mateixes. Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i la familia, segons la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, families i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos
CG10_Protegir la salut i el benestar de les persones, familia o grups atesos, garantint la seva seguretat
CG9_Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, recolzant el manteniment de comportaments preventius i terapèutics
CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
CG17_Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial
CG18_Conèixer les estratègies per pendre les mesures de confortabilitat i atenció de simptomes, adreçades al pacient i familia, en l'aplicació de cures palitatives que contribueixin a alleugerir la situació de malalts avançats i terminals
Gestió de les emocions és una assignatura optativa de tercer curs del grau d’infermeria.
Les emocions i els sentiments són de gran importància per entendre la conducta humana. Les emocions són les que ens permeten adaptar-nos i donar resposta a l'entorn en el qual ens trobem. Actualment sabem que els sentiments poden afavorir o agilitar el raonament, millorar la comunicació o facilitar la interacció social. Malgrat això, encara ens trobem amb dificultats a l'hora de gestionar-les d'una forma satisfactòria.
Al llarg de l’assignatura es treballarà perquè el futur/a infermer/a sigui capaç identificar i ser conscients de les seves pròpies emocions per gestionar-les de forma adequada en funció de les exigències de la situació, així com comprendre i reconèixer les emocions dels altres.
Respecte als resultats d'aprenentatges esperats, l'estudiant al final de la matèria haurà de:
MD1. Sesions de classes expositives |
|
MD2. Seminaris |
|
MD4. Treball individual |
|
MD5. Presentacions de temes per part dels alumnes |
|
MD6. Tutories presencials en grup o individuals |
|
MD7. Tutories no presencials |
|
MD11. Treball autònom |
CLASSES PLENÀRIES
TEMA 1. LES EMOCIONS I ELS SENTIMENTS
TEMA 2. LA INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL
TEMA 3. LA CONSCIÈNCIA EMOCIONAL.
TEMA 4. LA REGULACIÓ EMOCIONAL
TEMA 5. LA COMPETÈNCIA SOCIAL
TEMA 6. ALTERACIONS EMOCIONALS
TEMA 7. AUTOGESTIÓ EMOCIONAL
TEMA 8. HABILITATS DE MOTIVACIÓ PEL CANVI
TEMA 9. CUIDAR-NOS PER CUIDAR
SEMINARIS:
Seminari 1. Autoconsciència emocional
Seminari 2. Activant emocions positives
Seminari 3. Habilitats emocionals
Seminari 4 Comunicació no violenta
Seminari 5. Les pèrdues i el procés de dol
Seminari 6. Aspectes psicològics del dolor
La següent taula inclou les activitats formatives i la metodologia que seran utilitzades, incloent els crèdits assignats a cada una de les activitats i les competències que en elles es treballen. A través d'aquestes activitats s'intenta promoure la participació de l'alumne/a a classe, el treball interactiu amb la resta de companys/es, així com un aprenentatge autònoma fora d'ella.
Activitat |
ECTS |
Metodologia |
Competències |
Plenàries |
1,8 |
Classes magistrals, dirigides al debat i aclariment de continguts |
G1, G2, G3, P9, P11, P12, G29 |
Seminaris |
2,2 |
Treballs en grup. Activitats d'aprenentatge cooperatiu. Dinàmiques de grup. Activitats vivencials. Role-playing |
G11, G12, G13, G29, G19, P9, P11, E12 |
Estudi i treball autònom |
1 |
Preparació d’exercicis i seminaris. Estudi dels continguts treballats a l’assignatura. Elaboració d’un diari personal |
G1, G2, G3, G11, G26, |
L’avaluació de les competències es distribuirà de la següent manera:
Activitat que s’avalua |
Percentatge de la nota |
Competències avaluades |
Elaboració d’un blog personal sobre l’assignatura |
70% |
G1, G2, G3, G19, G29 |
Qüestionari on-line |
10% |
G1, G2, G3, G19, G26, G29 |
Assistència i participació als seminaris o tallers. |
20% |
G1, G11, G12, G13, G19, P9, P11, E12 |
La falta d'assistència a dos o més seminaris comportarà el suspens en l'assignatura.
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
L'única part que serà susceptible de recuperar serà el BLOG. Hi haurà un treball de recuperació. La nota màxima que es podrà obtenir en la recuperació serà un Aprovat.
En el cas de suspendre hauran de cursar l'assignatura al següent any però no es guardarà cap nota.
Levy, N. (2006). La sabiduría de las emociones. Barcelona: DeBolsillo.
Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairós.
Bimbela, J. (2006). Cuidando al profesional de la salud. Habilidades emocionales y de comunicación. Granada: Escuela Andaluza de Salud Pública
Belmonte Martínez, C. (2007). Emociones y Cerebro. Revista de la Real Academia de
Ciencias Exactas, 1, 101. Accés disponible en: http://www.rac.es/ficheros/doc/00472.pdf
Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10,
61-82. Accés disponible en: http://www.uned.es/educacionXX1/pdfs/10-03.pdf
Greenberg, L. (2000). Emociones una guía interna. Bilbao: Descleé de Brower.
Conangla, M. M., i Soler, J. (2002). Ecología emocional. Barcelona: Amat.
Antoni, M. y Zentner, J. (2014) Las cuatro emociones básicas.Barcelona: Herder
Ibarrola, B. (2003). Cuentos para sentir. Educar los sentimientos. Madrid: SM.