Que estàs buscant?
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CE10_Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar a l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència
CE11_Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva hitòrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG15_Treballar amb l'equip de professionals com a una unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni i multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assitencials
CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables
CG2_Planificar i donar cures d'infermeria dirigits a les persones, familia o grups, orientats als resultats de salut, avaluant el seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cura un problema de salut
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
CG8_Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, segon la forma en com viuen el seu procés de salut-malaltia
CG17_Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial
CG18_Conèixer les estratègies per pendre les mesures de confortabilitat i atenció de simptomes, adreçades al pacient i familia, en l'aplicació de cures palitatives que contribueixin a alleugerir la situació de malalts avançats i terminals
Per adquirir els resultats d'aprenentatge de les diferents àrees curriculars del primer curs del grau, s’utilitzen diferents tècniques d’aprenentatge tant a Integrada I com a Integrada II, que son: L’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP), en el que el professor actua com element facilitador d’aquest aprenentatge; la tècnica “buzz group”, tècnica cooperativa d'aprenentatge que consisteix en la formació de petits grups de discussió amb l'objectiu de desenvolupar una tasca específica i la simulació. Aquestes metodologies d’aprenentatge permeten l'assoliment de les competències de l’assignatura.
Degut al caràcter de la pròpia assignatura i la metodologia utilitzada, la docència es realitza en petits grups de no més de 25 alumnes en els seminaris i no més de 10 en simulació.
L’estructura de la assignatura és:
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
Bloc de seminari:
RA 1. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.
RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.
RA 3. Argumentar de forma estructurada, concisa i contrastada.
RA 4. Comprendre la bibliografia consultada i enquadrar-la en la perspectiva d'infermeria
RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments.
RA 6. Relacionar-se positivament amb altres persones
RA 7. Utilitzar el diàleg reflexiu i l'autoavaluació de les pròpies experiències d'aprenentatges com a mitjans per al desenvolupament continu del coneixement professional.
RA 12. Conèixer els fonaments històrics de la infermeria.
RA 13. Reconèixer les característiques epistemològiques i històriques que han contribuït al desenvolupament de la infermeria com a ciència.
Bloc de Simulació:
RA 1. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.
RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.
RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments.
RA 16. Transferir les aportacions teòriques a realitats de la infermeria en situacions simulades.
MD2. Seminaris.
MD3. Treball en grup
MD4. Treball individual.
MD5. Presentacions de temes per part dels alumnes.
MD6. Tutories presencials en grup o individuals.
MD9. Pràctica dirigida.
MD 10. Simulació
MD 11. Treball autònom
MD 12. Aprenentatge col·laboratiu
MD 13. Lectura crítica
L’assignatura s’estructura en: seminaris que es treballen a l’aula i pràctiques clíniques simulades en les instal·lacions del CSIS de l’ESCST, en les que s’imparteixen laboratoris de simulació (LBS).
En els seminaris es treballen 4 casos en grups reduïts.
En els LBS es treballen els següents continguts:
Bloc 0. Adaptació al Laboratori de Simulació d’Infermeria
Bloc 1. Mesures estàndards i universals
1.1 Mesures d’higiene i d’asèpsia
1.2 Mesures estàndards de protecció
1.3Mesures d’aïllament
Bloc 2. Mesures de confort i de seguretat
2.1. Ergonomia: mecànica postura
2.2. Tranferències
2.3. Realització de llit desocupat
2.4. Realització de llit ocupat
Bloc 3. Cures del pacient enllitat
3.1. Canvis posturals
3.2. Higiene completa
3.3. Utilització de la cunya
3.4. Cures post mortem
3.5. Valoració i extracció de fecalomes
3.6. Sondatge rectal
3.7. Administració d’ènemes
Bloc 4. Primers auxilis
4.1. RCP bàsica + DEA
4.2. RCP bàsica en pediatria i nounats
4.3. Maniobra de Heimlich
En quant a les activitats formatives i la metodologia utilitzada en les mateixes, la següent taula les resumeix incloent els crèdits assignats en cada una de les activitats i les competències en les que en les mateixes es treballen.
En aquesta combinació d’activitats es pretén que l’alumne tingui un paper actiu dins del seu cicle educatiu i que interaccioni amb la resta dels seus companys mitjançant activitats d’aprenentatge cooperatiu, fomentat el pensament crític.
Activitat |
ECTS |
Metodologia |
Competències |
AF5. Seminaris |
1 |
MD2. Seminaris MD3. Treball en grup MD4. Treball individual MD5. Presentacions de temes per part dels alumnes MD6. Tutories presencials en grup o individuals MD9. Pràctica dirigida MD10. Simulació MD12. Aprenentatge col·laboratiu MD13. Lectura crítica |
CB1, CB4, CG1, CG2, CG6, CG7, CG8, CG12, CG15, CG17, CE11, CE16, CE23
|
AF9. Estudi personal |
3 |
MD4. Treball individual MD 11. Treball autònom |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CB6 |
Tal com acorda el Pla Bolonya l’avaluació es realitzarà a través de l’avaluació de competències. Les ponderacions de l’avaluació es realitzaren de forma coherent amb les activitats formatives i metodològiques docents utilitzades en l’assignatura. Per l'avaluació dels casos, s'utilitzen rubriques que l'estudiant te disponible en el dossier de l'alumne. Al finalitzar cada cas els estudiants de forma individual hauran de respondre a una pregunta oberta.
L'assistència als seminaris i als laboratoris de simulació es recull en la normativa disponible en els dossiers específics de simulació i dels seminaris.
Es necessari obtenir una qualificació mínima de 6 en el diari reflexiu, de 7 en la mitjana dels seminaris i de 4 en la prova pràctica per aprovar l’assignatura.
AVALUACIÓ |
Ponderació |
Activitat avaluada |
Seminaris |
30% |
25% Avaluació dels casos |
5% Pregunta oberta |
||
Treball Individual |
30% |
Diari Reflexiu 20% |
Registres LBS 10% |
||
Proba pràctica LBS |
30% |
Examen del treball desenvolupat en els LBS |
Seguiment LBS |
10% |
Participació, actitud, etc. |
Recuperació:
La recuperació dels treballs en grup dels seminaris es realitzarà en el període de recuperació corresponent a cada trimestre de forma individual.
La recuperació del diari reflexiu es realitzarà en el període de recuperació corresponent a cada trimestre.
La recuperació de simulació de la prova pràctica (LBS) d’ Infermeria Integrada I i II es realitzarà el 3r trimestre amb la superació del escenari corresponent en l’Avaluació Objectiva Estructurada d’Habilitats Tècniques – (AOEHT)
-En l’assignatura de Infermería Integrada III, en cas de suspendre la prova pràctica, aquesta serà susceptible d’aprovar en el període de recuperació del 3r trimestre.
L’assistència tant als seminaris com a les sessions de simulació, són obligatòries.
És molt important que l’estudiant consulti els següents documents per la repercussió que pot tenir el incompliment de la normativa en l'avaluació :
- Dossier de l'alumne Infermería Integrada I.
- Guia del CSIS: “Guia com sobreviviure als LBS”.
Aquets documents es troben en el aula virtual Moodel de la assignatura.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Codi d’Ètica de les infermeres i infermers de Catalunya. Març 2014
Https://www.agoradenfermeria.eu/files/codi_etica.pdf
COIB. Documentación sobre competencias enfermeras. Búsqueda
Unidad del paciente. McGraw Hill. Disponible en: http://www.mcgraw-hill.es/bcv/guide/capitulo/8448140893.pdf
Unidades de Hospitalización:
https://www.fundacionsigno.com/bazar/4/c.P.F.%20Unidades%20Hospitalizacion%2024-03-04.pdf
Història clínica compartida. Gencat. Departament de Salut.http://salutweb.gencat.cat/ca/ambits_actuacio/linies_dactuacio/tecnologies_informacio_i_comunicacio/historia_clinica_compartida/
Ley Orgánica 1/1982, de 5 de mayo, de protección civil del derecho al honor, a la intimidad personal y familiar y a la propia imagen. http://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1982-11196
MaquedaAbreu M.L. LA VIOLENCIA DE GÉNERO Entre el conceptojurídico y la realidad social. Disponible en: http://criminet.ugr.es/recpc/08/recpc08-02.pdf