Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Montserrat Lamoglia Puig

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Carme Rosell Moreno
Mªjosé Reyes Ramos 
Ester Mateo Aguilar 
Mireia Carmona Duque 
Laura Curell Ferrer 
Juan Francisco Domínguez Rebato 
Eva Diago Balart 

Competències


Competències bàsiques
  • CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat

  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

Competències específiques
  • CE10_Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar a l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència

  • CE11_Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva hitòrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria

Competències generals
  • CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles

  • CG15_Treballar amb l'equip de professionals com a una unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni i multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assitencials

  • CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables

  • CG2_Planificar i donar cures d'infermeria dirigits a les persones, familia o grups, orientats als resultats de salut, avaluant el seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cura un problema de salut

  • CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional

  • CG8_Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, segon la forma en com viuen el seu procés de salut-malaltia

  • CG17_Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial

  • CG18_Conèixer les estratègies per pendre les mesures de confortabilitat i atenció de simptomes, adreçades al pacient i familia, en l'aplicació de cures palitatives que contribueixin a alleugerir la situació de malalts avançats i terminals

Descripció


Per adquirir els resultats d'aprenentatge de les diferents àrees curriculars del primer curs del grau, s’utilitzen diferents tècniques d’aprenentatge tant a Integrada I com a Integrada II, que son: L’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP), en el que el professor actua com element facilitador d’aquest aprenentatge;  la tècnica “buzz group”, tècnica cooperativa d'aprenentatge que consisteix en la formació de petits grups de discussió amb l'objectiu de desenvolupar una tasca específica i la simulació. Aquestes metodologies d’aprenentatge permeten l'assoliment de les competències de l’assignatura.

Degut al caràcter de la pròpia assignatura i la metodologia utilitzada, la docència es realitza en petits grups de no més de 25 alumnes en els seminaris i no més de 10 en simulació.

L’estructura de la assignatura és:

  1. Seminari: Treball grupal de casos mitjançant ABP, amb seguiment tant del contingut del treball com de la participació del alumne.
  2. Diari reflexiu: Treball individual d’observació que realitza l’estudiant amb una tutoria grupal que te com objectiu l'assessorament per el correcte desenvolupament del mateix.
  3. Simulació: Les classes en el Centre de Simulació e Innovació en Salut (CSIS) es realitzen en grups reduïts on es treballa les habilitats tècniques o procediments, la discussió, l’anàlisi de casos, els coneixements teòrics, la resolució de problemes, la presa de decisions, el treball en equip i totes aquelles activitats bàsiques que realitza l’Infermer/a assistencial. Consta de 9 sessions de 2 hores cada una.

 

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

 

Resultats d'aprenentatge


Bloc de seminari:

RA 1. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.

RA  2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.

RA 3. Argumentar de forma estructurada, concisa i contrastada.

RA 4. Comprendre la bibliografia consultada i enquadrar-la en la perspectiva d'infermeria

RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments.

RA 6. Relacionar-se positivament amb altres persones

RA 7. Utilitzar el diàleg reflexiu i l'autoavaluació de les pròpies experiències d'aprenentatges com a mitjans per al desenvolupament continu del coneixement professional.

RA 12. Conèixer els fonaments històrics de la infermeria.

RA 13. Reconèixer les característiques epistemològiques i històriques que han contribuït al desenvolupament de la infermeria com a ciència.

Bloc de Simulació:

RA 1. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.

RA  2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.

RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments.

RA 16. Transferir les aportacions teòriques a realitats de la infermeria en situacions simulades.

Metodologia de treball


 

MD2. Seminaris.

MD3. Treball en grup

MD4. Treball individual.

MD5. Presentacions de temes per part dels alumnes.

MD6. Tutories presencials en grup o individuals.

MD9. Pràctica dirigida.

MD 10. Simulació

MD 11. Treball autònom

MD 12. Aprenentatge col·laboratiu

MD 13. Lectura crítica

Continguts


L’assignatura s’estructura en: seminaris que es treballen a l’aula i pràctiques clíniques simulades en les instal·lacions del CSIS de l’ESCST, en les que s’imparteixen laboratoris de simulació (LBS).

En els seminaris es treballen 4 casos en grups reduïts.

En els LBS es treballen els següents continguts:

Bloc 0. Adaptació al Laboratori de Simulació d’Infermeria

Bloc 1. Mesures estàndards i universals

1.1 Mesures d’higiene i d’asèpsia

1.2 Mesures estàndards de protecció

1.3Mesures d’aïllament

Bloc 2. Mesures de confort i de seguretat

2.1. Ergonomia: mecànica postura

2.2. Tranferències

2.3. Realització de llit desocupat

2.4. Realització de llit ocupat

Bloc 3. Cures del pacient enllitat

3.1. Canvis posturals

3.2. Higiene completa

3.3. Utilització de la cunya

3.4. Cures post mortem

3.5. Valoració i extracció de fecalomes

3.6. Sondatge rectal

3.7. Administració d’ènemes

Bloc 4. Primers auxilis

4.1. RCP bàsica + DEA

4.2. RCP bàsica en pediatria i nounats

4.3. Maniobra de Heimlich

 

 

Activitats d'aprenentatge


En quant a les activitats formatives i la metodologia utilitzada en les mateixes, la següent taula les resumeix incloent els crèdits assignats en cada una de les activitats i les competències en les que en les mateixes es treballen.

En aquesta combinació d’activitats es pretén que l’alumne tingui un paper actiu dins del seu cicle educatiu i que interaccioni amb la resta dels seus companys mitjançant activitats d’aprenentatge cooperatiu, fomentat el pensament crític.

 

 

Activitat

 

ECTS

 

Metodologia

 

Competències

AF5. Seminaris

1

MD2. Seminaris

MD3. Treball en grup

MD4. Treball individual

MD5. Presentacions de temes per part dels alumnes

MD6. Tutories presencials en grup o individuals

MD9. Pràctica dirigida

MD10. Simulació

MD12. Aprenentatge col·laboratiu

MD13. Lectura crítica               

CB1, CB4, CG1, CG2, CG6, CG7, CG8, CG12, CG15, CG17, CE11, CE16, CE23

 

AF9. Estudi personal

3

MD4. Treball individual

MD 11. Treball autònom

CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CB6

Sistema d'avaluació


Tal com acorda el Pla Bolonya l’avaluació es realitzarà a través de l’avaluació de competències. Les ponderacions de l’avaluació es realitzaren de forma coherent amb les activitats formatives i metodològiques docents utilitzades en l’assignatura. Per l'avaluació dels casos, s'utilitzen rubriques que l'estudiant te disponible en el dossier de l'alumne. Al finalitzar cada cas els estudiants de forma individual hauran de respondre a una pregunta oberta.

L'assistència als seminaris i als laboratoris de simulació es recull en la normativa disponible en els dossiers específics de simulació i dels seminaris.

Es necessari obtenir una qualificació mínima de 6 en el diari reflexiu, de 7 en la mitjana dels seminaris i de 4 en la prova pràctica per aprovar l’assignatura.

 

AVALUACIÓ

Ponderació

Activitat avaluada

Seminaris

30%

 25% Avaluació dels casos

 5% Pregunta oberta

Treball Individual

30%

Diari Reflexiu 20%

Registres LBS 10%

Proba pràctica LBS

30%

Examen del treball desenvolupat en els LBS

Seguiment LBS

10%

Participació, actitud, etc.

 

 

Recuperació:

La recuperació dels treballs en grup dels seminaris es realitzarà en el període de recuperació corresponent a cada trimestre de forma individual.

La recuperació del diari reflexiu es realitzarà en el període de recuperació corresponent a cada trimestre.

La recuperació de simulació de la prova pràctica (LBS) d’ Infermeria Integrada I i II es realitzarà el 3r trimestre amb  la superació del escenari corresponent en l’Avaluació Objectiva Estructurada d’Habilitats Tècniques – (AOEHT)

-En l’assignatura de Infermería Integrada III, en cas de suspendre la prova pràctica, aquesta serà susceptible d’aprovar en el període de recuperació del 3r trimestre.

 

L’assistència tant als seminaris com a les sessions de simulació, són obligatòries.

És molt important que l’estudiant consulti els següents documents per la repercussió que pot tenir el incompliment de la normativa en l'avaluació :

- Dossier de l'alumne Infermería Integrada I.

- Guia del CSIS: “Guia com sobreviviure als LBS”.

Aquets documents es troben en el aula virtual Moodel de la assignatura.

 

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Bibliografia


Bàsic

Codi d’Ètica de les infermeres i infermers de Catalunya. Març 2014

Https://www.agoradenfermeria.eu/files/codi_etica.pdf

COIB. Documentación sobre competencias enfermeras. Búsqueda

Http://www.coib.cat/uploadsbo/Article/Documents/LA%20PRES%C3%A8NCIA%20INFERMERA%20EN%20EL%20SEGLE%20XXI.PDF 

Unidad del paciente. McGraw Hill. Disponible en: http://www.mcgraw-hill.es/bcv/guide/capitulo/8448140893.pdf 

Unidades de Hospitalización:

https://www.fundacionsigno.com/bazar/4/c.P.F.%20Unidades%20Hospitalizacion%2024-03-04.pdf

Història clínica compartida. Gencat. Departament de Salut.http://salutweb.gencat.cat/ca/ambits_actuacio/linies_dactuacio/tecnologies_informacio_i_comunicacio/historia_clinica_compartida/

Ley Orgánica 1/1982, de 5 de mayo, de protección civil del derecho al honor, a la intimidad personal y familiar y a la propia imagen. http://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1982-11196

MaquedaAbreu M.L. LA VIOLENCIA DE GÉNERO Entre el conceptojurídico y la realidad social. Disponible en:  http://criminet.ugr.es/recpc/08/recpc08-02.pdf